Wel of geen spoed

Auteur Topic: Wel of geen spoed  (gelezen 9493 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Gepost op: 2 februari 2008, 15:55:37
Ik heb een vraagje. Vandaag het volgende gehad. Een wielrenner is tijdens ene wielerronde gevallen en heeft meerdere mensen op zichgekregen. Diepe snee in zijn bovenlip, veel bloed. Maar wat vooral op viel wasdat hij in 5 minuten welgeteld 7 keer de zelfde vraag stelde, en het antwoord zelf niet meer wist.

112 gebeld. Er is een ambulance gestuurt maar neit met spoed. Mijn vraag is nu of dit volgens jullie wel of geen spoedindicatie was?

De ambu was er overigens wel binnen 5 minuten, ondanks het geen spoed was.


EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2008, 16:21:35
Tja, als ik het zo lees zou het voor mij spoed zijn. Hangt denk ik ook af van de info die je aan de meldkamer doorgeeft. In dit geval: valpartij, wond gezicht en SO verward..
diverse mogelijkheden: shock, inwendig letsel??...etc. Zou voor mij rede genoeg zijn voor een sproetje  :D
[img]/img]


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2008, 16:26:25
Het lijkt me dat zodra je twijfelt, het beter is om toch het zekere voor het onzekere te nemen.. Spoed dus
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2008, 16:28:58
Iemand die inderdaag zulk gedrag vertoont, is een 112-geval. Het kan namelijk duiden op een verstoring van het bewustzijn, wat ten alle tijde gezien moet worden door een arts. M.i. kun je niet volstaan door het s.o. te adviseren om naar zijn eigen huisarts te gaan omdat hij te onsamenvangend reageerd. Dus is in zo'n geval een rit naar een ziekenhuis de enige juiste.

Mogelijke reden dat deze ambu niet met spoed komt, kan zijn dat deze al erg dicht in de buurt was. Zeker als hij er binnen vijf minuten was.

Conclusie: ambu was snel ter plaatse en de hulpverlenende EHBO heeft m.i. een goede beslissing genomen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2008, 16:39:13
Lijkt mij ook spoed, gezien mogelijk hersenletsel. Overigens heb ik lang geleden iets vergelijkbaars meegemaakt (mijn vriendin vroeg ook steeds hetzelfde) en toen was er sprake van een hersenschudding. Maar ja, als de klap hard genoeg was, kan een bloeding natuurlijk ook.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2008, 17:05:16
Meneer vertelde steeds dat hij gevallen was maar niet wist hoe. Ook vroeg hij steeds wat er gebeurt was en of het erg was. Verder bleef hij steeds dezelfde dingen vertellen. Maar verder was hij wel gewoon aanspreekbaar, ook al was hij wel wat verward.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2008, 17:09:55
Prima gehandeld in ieder geval! maar hoe weet je dat de ambulance niet met spoed kwam?


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2008, 17:36:52
de centralist vertelde me dat ze de ambu niet met spoed stuurde
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2008, 18:14:03
Okej,
maar hij was er binnen 5 minuten dus wel of geen spoed, gewoon lekker snel ;)


Patriess

  • Verpleegkundige/EHV/BHV+/LOTUS i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,804
Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2008, 18:23:38
Geen spoed betekend wel dat hij inprinciepe direct komt (tot max. binnen een half uur).

De centralist zal bewust deze beslissing hebben gemaakt na aanleiding van de melding. (daarom is een juiste en volledige melding zo belangrijk).
Het lijkt me overdreven om hier te gaan discussieren of de ambu wel of niet met spoed had moeten komen.
Nurse powerrrrr