Rijkswaterstaat krijgt mobiele camera's

Auteur Topic: Rijkswaterstaat krijgt mobiele camera's  (gelezen 5886 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Gepost op: 7 februari 2008, 15:23:01
In het kader van Wegen naar de Toekomst (WnT) wordt er een pilot gehouden met mobiele camerasystemen. Het doel van de pilot is om het gebruik van mobiele camerasystemen bij Incident Management (IM) te toetsen. Het beoogt een positieve bijdrage te leveren aan het ondersteunen van de communicatie rondom IM. De inschrijvers worden uitdrukkelijk uitgenodigd om mee te denken over het IM proces en oplossingen aan te dragen, in de vorm van toe te passen camerasystemen voor de pilot.

De pilot wordt uitgevoerd met maximaal 5 verschillende camerasystemen. Als onderdeel van het camerasysteem dient op of aan de auto van een weginspecteur een mobiele camera-installatie te worden aangebracht. Deze auto behoort toe aan een bepaald wegendistrict en zal worden ingezet in het beheergebied van dat betreffende wegendistrict.

De volgende wegendistricten van Rijkswaterstaat Oost- en Noord-Nederland nemen deel aan de pilot:
-wegendistrict Arnhem-Nijmegen;
-wegendistrict Twente-Achterhoek;
-wegendistrict Veluwe;
-wegendistrict Zwolle;
-wegendistrict Groningen.

Met het camerasysteem dienen de camerabeelden te kunnen worden bekeken en de camera’s te kunnen worden bediend vanuit:
-de verkeerscentrale Noord- en Oost-Nederland (VCNON);
-meldkamers van hulpdiensten (politie, brandweer, ambulance, CMI, CMV);
-nader door RWS te bepalen gebruikers.

Bron: RWS/Aanbestedingskalender




denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #1 Gepost op: 1 april 2008, 15:09:02
Gelukkig heeft de provincie ook her en der camera's gestrooid op haar IM-wegen. Zo kun je je collegae ook een stukje veiligheid bieden bij het werk. Al is het op sommige plaatsen erg goed oppassen als er geen beveiliging geregeld kan worden voor het weghalen van een voertuig.

Link naar IM in uitvoering... N325 Arnhem


Fred_B

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 5 april 2008, 15:20:05
Dat de budgetten bij Rijkswaterstaat ruim zijn blijkt ook nu wel weer, met hun voertuigen op de pechstrook of andere opvallende parkeerakties verwoorzaken ze vaak vertragingen en/of ongevallen. Haal ze daar weg, wordt informmeel veel over gesproken dat onderzoek dit al aannemelijk heeft gemaakt, maar dat staat haaks op het beoogde beleid. Wat moeten bijv. die wagens met matrixborgen achterop, ja, ik zie welf ook wel dat er een ongeval is gebeurt op er file is. En wat kan men vanuit een verkeerscentrale anders zien of doen anders dan via de huidige camera's. Weggegooid geld! :'(


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 5 april 2008, 15:38:28
Dat de budgetten bij Rijkswaterstaat ruim zijn blijkt ook nu wel weer, met hun voertuigen op de pechstrook of andere opvallende parkeerakties verwoorzaken ze vaak vertragingen en/of ongevallen. Haal ze daar weg, wordt informmeel veel over gesproken dat onderzoek dit al aannemelijk heeft gemaakt, maar dat staat haaks op het beoogde beleid. Wat moeten bijv. die wagens met matrixborgen achterop, ja, ik zie welf ook wel dat er een ongeval is gebeurt op er file is.

Ik moet zeggen dat ik je houding t.o.v. Rijkswaterstaat niet helemaal kan plaatsen, Fred

Als wegbeheerder zullen zij zo nu en dan ongelukkig moeten 'parkeren' (blok hout weghalen op linker rijbaan om wat te noemen).
En matrixborden op de voertuigen? Ik geloof dat dat wel toegevoegde waarde heeft. Met name als op een stuk weg geen portalen aanwezig zijn om een baan af te kruisen. Zo'n matrixbord (of auto DRIP* zoals ze dat bij RWS noemen) met een grote pijl, is i.m.o. veel duidelijker dan zo'n arrowstick die je op steeds meer voertuig ziet.

En dat RWS vaak de fend-off positie inneemt bij ongevallen is alleen maar goed voor de capaciteit van onder andere de politie. Scheelt misschien weer een eenheid. De wegbeheerder zal sowieso ter plaatse moeten komen om schade op te nemen. Als hij er dan toch is, kan hij zich maar beter nuttig maken (wat rijkswaterstaat nu zeker doet wat mij betreft).

(* Dynamisch Route Informatie Paneel)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #4 Gepost op: 6 april 2008, 18:49:24
Staat naast dat allerlei politietaken zonder opsporingsbevoegheid door de wegbeheerders worden uitgevoerd (zie Overheidscampagne: blikschade? Weg vrij!)  en de politie derhalve simpelweg vaak niet meer ter plaatse komt bij kop/staart ongevallen.

De camera's zijn bedoeld voor de grotere incidenten (lees: vrachtwagen ondersteboven, kettingbotsing, etc.) zodat men actuele informatie kan verstrekken over de status op dat exacte moment zonder de hulpverlening ter plaatse daarover lastig te hoeven vallen.

Dit scheelt niet alleen in file, maar ook de aansturing van het juiste materieel. Ook als berger zijn er legio zaken waarmee men rekening kan houden als men weet wat men gaat aantreffen. Het percentage 'verkeerd materieel ter plaatse' kan zo minimaal blijven.


Germen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2008, 15:14:02
Kop-staart aanrijding leidt tot kilometerslange file
 
Staphorst - Op de A28, op het viaduct bij De Lichtmis, heeft vanmorgen een kop-staart aanrijding plaatsgevonden. Op de eerste rijbaan richting Zwolle botste een Mitsubishi Carisma achter op een Chevrolet Kalos. Hiervoor werden brandweer, ambulancedienst, politie, verkeersregelaars en bergers gewaarschuwd.

De brandweerkorpsen van Staphorst, Hasselt en Meppel waren aanrijdend maar de brandweer Staphorst hoefden slecht de accuklemmen te ontkoppelen. De overige rode wagens mochten weer retour. Drie wagens van Rijkswaterstaat zorgden dat het overige verkeer veilig langs het ongeval konden. De politie Horst en Waterland nam de aanrijding, waarbij slechts de bestuurder van de Kalos lichtgewonde raakte, op.

Op de alarmcentrale werden de verrichtingen van het ingezette personeel nauwkeurig gade geslagen. Op 1 van de aanwezige wagens van rijkswaterstaat is als van proef een camera geplaatst die de beelden naar de alarmcentrale stuurt. Van hieruit is ook de camera te bedienen en kan men direct meekijken naar hetgeen er heeft plaatsgevonden. Een nieuwtje op het gebied van controle.
De verkeersongevallenanalist legden ook deze aanrijding op de geheugenkaart van de digitale fotocamera vast waarna berger Hooikammer de wagens snel afsleepten. Ondanks alles bleek een file niet uit. Maar liefst tien kilometer lang werd de sliert van auto"s en trucks.
(www.regiomeppel.nl)






Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #6 Gepost op: 21 november 2009, 14:11:38
Kop-staart aanrijding leidt tot kilometerslange file
 
....Op 1 van de aanwezige wagens van rijkswaterstaat is als van proef een camera geplaatst die de beelden naar de alarmcentrale stuurt. Van hieruit is ook de camera te bedienen en kan men direct meekijken naar hetgeen er heeft plaatsgevonden. Een nieuwtje op het gebied van controle. ....

Het is een wat oud bericht maar komt op een of andere manier bovendrijven.

Om welke centrale gaat het hier? De gemeenschappelijke meldkamer hulpdiensten of de verkeersmanagementcentrale van Rijkswaterstaat?


STIMP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
    • Persoon Schadeherstel en Carrosserie BV
Reactie #7 Gepost op: 21 november 2009, 18:56:58
Het is een wat oud bericht maar komt op een of andere manier bovendrijven.

Om welke centrale gaat het hier? De gemeenschappelijke meldkamer hulpdiensten of de verkeersmanagementcentrale van Rijkswaterstaat?

Om de RWS verkeerscentale Noord-oost Nederland te Planken Wambuis.


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2009, 22:56:15
Hmm, het laatste wat ik daarover hoorde van collega's uit die hoek, is dat die proef niet doorgezet wordt.

De reactie van Fred verbaasd mij zeer. Het geeft duidelijk aan dat nog steeds niet iedereen op de hoogte van ons werk is en wat wij allemaal doen en meemaken.
@ Fred: Heb jij wel eens met pech of een ongeval op de rijbaan stilgestaan terwijl de rest allemaal doorraast? Wat heb JIJ dan liever? Die gele 2500kg zware wagen fendoff met zijn lampies aan en drip omhoog, 100m voor jou als buffer of......jouw auto als buffer? Die drip maakt wel degelijk een heel groot verschil, ook op gesignaleerde wegen overigens.

Geloof me, die gele wagen fendoff heeft maar 1 doel: een veilige bufferzone creëren bij incidenten. Misschien zou je jezelf er eerst eens in kunnen verdiepen ipv zo ongenuanceerd commentaar te leveren. Er zijn dagelijks veel weginspecteurs op de weg, die zorgen voor de veiligheid van heel veel weggebruikers! Daar zou je ook eens aan moeten denken.  ;)
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg