Wijziging optische en geluidssignalen

Auteur Topic: Wijziging optische en geluidssignalen  (gelezen 9756 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2008, 00:56:27

met name de geluidssterkte was deels mijn zorg, we willen wel harder maar moeten voorkomen dat er geen gehoorbeschadiging op treed bij bijvoorbeeld voetgangers en fietsers (zij hebben immers geen gehoorbescherming) die toch vaak op zeer kleine afstand worden gepasserd.   :D ;D


Perfect en duidelijk verhaal, niks op af te dingen, en dat wil ik ook zeker niet... maar deze was te leuk, die moest ik gewoon ff inkoppen!  :P ;)
Samen sterk in de hulpverlening!


passie

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2008, 12:42:21
Nou de Martinshoorn wordt 20% duurder omdat ze speciaal voor Nederland langere trompetten moeten maken!
Daarom vind ik het ook zo dom dat Nederland dit als enige land gaat doen. Onze leverancier spreekt niet van een verbetering door de andere frequenties en Europa zal ook zeker niet volgen, maar de hoorns klinken wel als een klok. Dat is dan natuurlijk Martin-horn eigen  ;)


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2008, 14:09:05
tja dat de martinhorn 20% duurder gaat worden begrijp ik wel, leverantsiers pakken iedere mogelijkheid aan om de prijs te verhogen, overigens heeft de huidige martinhorn ook nooit aan de regelgeving voldaan, zoals meer apperatuur niet en er komt een tijd (nu dus) dat alles gewoon aan de regelgeving moet gaan voldoen.

dat jullie leverantsier vindt dat het geen verbetering is moeten zij maar weten, er is onderzoek naar gedaan (dit keer echt onderzoek en niet alleen literatuuronderzoek) en deze heeft uitgewezen dat het wel een verbetering zal zijn.
Zo is in nederland al lange tijd 280/459Hz toegepast (Hella)

En volgens mij klinken de Martin Horn's niet als een klok maar als een trompet, en ja ze waren al langer erg hard, zeker de dubbele hoorn's (113dB)
Nemo me impune lacessit


passie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2008, 16:19:48
overigens heeft de huidige martinhorn ook nooit aan de regelgeving voldaan, zoals meer apperatuur niet en er komt een tijd (nu dus) dat alles gewoon aan de regelgeving moet gaan voldoen.

En volgens mij klinken de Martin Horn's niet als een klok maar als een trompet, en ja ze waren al langer erg hard, zeker de dubbele hoorn's (113dB)

O, zover ik weet was de dubbele martin-horn wel goed gekeurd... Niet dus?

En ja, idd als een trompet  8)

Gr,Pascal


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2008, 16:24:58
Als ik het goed gelezen heb mag er 1 set primaire signaalverlichting (zwaailichten) bovenop het voertuig en 1 set secundaire verlichting (flitsers) aan de voorzijde en verder niets.
De primaire signaalverlichting moet rondom zichtbaar zijn.
Dat lijkt me zeker bij brandweervoertuigen maar ook bij verschillende types ambulances erg lastig en niet haalbaar.
Maar de extra verlichtingsets op de zijkant en achterkant zijn niet meer toegestaan.
Dit lijkt me de veiligheid niet te bevorderen.


Arlé

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 205
  • Ennnn uit!
Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2008, 20:15:33
Als ik het goed gelezen heb mag er 1 set primaire signaalverlichting (zwaailichten) bovenop het voertuig en 1 set secundaire verlichting (flitsers) aan de voorzijde en verder niets.
De primaire signaalverlichting moet rondom zichtbaar zijn.
Dat lijkt me zeker bij brandweervoertuigen maar ook bij verschillende types ambulances erg lastig en niet haalbaar.
Maar de extra verlichtingsets op de zijkant en achterkant zijn niet meer toegestaan.
Dit lijkt me de veiligheid niet te bevorderen.

Ik ben heel benieuwd welke agent het lef heeft om als eerste een hulpverleningsvoertuig van een andere dienst een bekeuring te geven voor 'verkeerde' blauwe lampen....  ;D Die maakt in ieder geval geen vrienden in z'n eigen regio!  ;)

Bovenstaande kan zowel als uitdaging, als waarschuwing gelezen worden, maar niet negatief bedoeld!!!  ;D ;D ;D
Met vriendelijke groet, Arlé  


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2008, 21:48:14
Dat zal waarschijnlijk net als de BiZa striping een aangelegenheid worden van Binnenlandse Zaken. ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2008, 02:36:59
Als ik het goed gelezen heb mag er 1 set primaire signaalverlichting (zwaailichten) bovenop het voertuig en 1 set secundaire verlichting (flitsers) aan de voorzijde en verder niets.
De primaire signaalverlichting moet rondom zichtbaar zijn.
Dat lijkt me zeker bij brandweervoertuigen maar ook bij verschillende types ambulances erg lastig en niet haalbaar.
Maar de extra verlichtingsets op de zijkant en achterkant zijn niet meer toegestaan.
Dit lijkt me de veiligheid niet te bevorderen.

er is sprake van een set, dit kan dus een ''balk'' zijn (dakset in de vaktermen en ook in de volksmond)
op moment dat er op een brandweervoertuig 2 zwaailampen of flitslampen voorop (bovenop) zal dit ook als set worden aangemerkt.

in princiepe zouden inderdaad de lampen aan de zij en achterkant niet meer mogen, maar ik denk dat er nog wel achter de oren gekrabelt gaat worden.
Nemo me impune lacessit


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2008, 02:39:54
Ik ben heel benieuwd welke agent het lef heeft om als eerste een hulpverleningsvoertuig van een andere dienst een bekeuring te geven voor 'verkeerde' blauwe lampen....  ;D Die maakt in ieder geval geen vrienden in z'n eigen regio!  ;)

Bovenstaande kan zowel als uitdaging, als waarschuwing gelezen worden, maar niet negatief bedoeld!!!  ;D ;D ;D

de agent hoeft zich hier niet mee bezig te houden, (inderdaad hij zou geen vrienden maken, maar zijn eigen auto zal ook nog wel niet voldoen)
deze controletaak is weggelegd voor de APK keuring waar ook de hulpverleningswagens heen moeten.
Nemo me impune lacessit


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2008, 23:40:02
Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, dat zijn de oranje knipperlichten.

Ik had destijds begrepen dat elke blauwe dakset verplicht oranje lichten moet hebben.

Hoe zit dat nu precies?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!