Heupfractuur

Auteur Topic: Heupfractuur  (gelezen 15470 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2008, 23:19:06
Bij een heupfractuur helpt tractie opzich zelf om pijn te verminderen.., Goede tractie betekend veel kracht, want je moet tegen de bovenbeenspieren in werken. En je moet voorkomen dat het slachtoffer gaat schuiven..
Echter dat moet je trainen, en in je eentje is dat errug lastig, dus je moet al op elkaar ingespeeld zijn en geoefend hebben om dat goed te doen..

Moraal van dit verhaal,  laat het aan de heren en dames over met die gele auto en blauwe lampen... die hebben de adequate hulpmiddelen en medicatie bij zich..


Karim

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2008, 04:05:01

Hoe worden mensen met een verdachte heupfractuur vervoerd door de ambulance?


Op een voor hun zo confortabel en pijnloze manier als mogelijk.

Toevallig gister nog 'n NOF (Neck of Femor) gedaan, patient op de grond, geen pijn in rust maar wel scherpe pijn bij beweging, been naar buiten verdraaid en "korter", lichte aanraking al zeer pijnlijk. Nog wel gewoon 'n pedial pulse in de voet aanwezig dus geen reden voor tractie (komt maar zelden voor dat we dat doen), begonnen met wat wat entonox, maar gezien de situatie (kleine bedkamer, krappe hoek van de deuropening) maar voor iets sterkers gekozen en morphine gegeven.
Daarna met opgerolde deken en de straps van 't longboard voor fixatie gezorgt, toen 2e dosis morphine en metoclopramide (anti-sickness) en via de schep opgeteld in op de brancard die nog in de gang stond geplaatst. En de patient voelde er nauwelijks iets van.

Uiteraard constante monitoring van de obs, painscore (0 tot 10) voor de morphine een 9, half uur later na de morphine nog maar 'n 3.

Als de rest van 't been nog voldoende bloed/zuurstof krijgt is er in mijn ogen geen reden voor 'n ehbo'er om met dat been te gaan bewegen, dat veroorzaakt alleen maar pijn en kan 't letsel verergeren.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2008, 08:02:28
Als de rest van 't been nog voldoende bloed/zuurstof krijgt is er in mijn ogen geen reden voor 'n ehbo'er om met dat been te gaan bewegen, dat veroorzaakt alleen maar pijn en kan 't letsel verergeren.
O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2008, 08:39:50
Als de instructeur dingen gaat zeggen die in strijd zijn met het boekje, lijkt het me zinnig op het gesprek aan te gaan met de instructeur.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2008, 10:10:51
Zal ik mijn vraag nog maar eventjes iets meer toelichten...?

Het grappige is dat de docent er bekend om staat dat ze alles precies volgens het ok boekje doet...

Ik ben het persoonlijk niet eens met de aangewezen werkwijze, misschien inderdaad als je in de ardennen zit of de alpen en er binnen aanzienlijke tijd geen hulp te krijgen is dat je er iets aan gaat doen, maar hier zal er in de meeste gevallen een ambu binnen een half uurtje aanwezig zijn.

Ik heb gepoogd tegen de docent te zeggen dat haar ideeën me verbaasden maar we kunnen niet altijd even goed door een deur... :| ^-^

Verder is mijn vraag hoe anderen dit doen, aan de ehbo-ers gericht, ik wil weten wat jullie met een vermoedelijk gebroken heup doen , ondersteunen, niet ondersteunen enz.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2008, 11:51:15
De positie van de patiënt niet  veranderen lijkt mij echt de beste optie
(of er moeten allerlei gevaren zijn...maar dat spreekt van zelf ;))

Wat al eerder beschreven staat, laat het aan de ambu over!
Een kussentje ter onder steunig of een rolletje is perfect O0
maar tractie uit oefenen door ehv-ers vind ik wat ver gaan, daar je toch echt wel degelijk schade kan aanbrengen
aan weefsel vaten en botstructuren (o ja..die was al kapot, maar om van een gesloten breuk een open te maken....)


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2008, 11:56:31


even ter illustratie, misschien kan je er wat bij voorstellen als je hier aan zou gaan trekken en je hebt zo iets nog nooit eerder gedaan.
Dit is trouwens een femur fractuur.


heup fractuur





verschillende soorten heup fracturen


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2008, 19:59:16
Moge het duidelijk zijn dat ik hetgene wat mijn docente gezegd heeft echt niet ga doen en t echt wel aan de ambu overlaat...
wat doet de ambu er eigenlijk mee, als ze iemand meenemen? spalken zal niet lukken denk ik dus...

SEH-zustertje, bedankt voor de plaatjes, bedoel inderdaad de heupfractuur met de uitgeroteerde en verkorte voet/been.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


ijsselvechter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2008, 20:48:11
Moge het duidelijk zijn dat ik hetgene wat mijn docente gezegd heeft echt niet ga doen en t echt wel aan de ambu overlaat...
wat doet de ambu er eigenlijk mee, als ze iemand meenemen? spalken zal niet lukken denk ik dus...

SEH-zustertje, bedankt voor de plaatjes, bedoel inderdaad de heupfractuur met de uitgeroteerde en verkorte voet/been.
De ambu zal pijnstilling geven dmv entonox of fentanyl. mocht dat niet baten dan hebben we ook nog S- Ketamine. Vervolgens, indien mogelijk, gebruik maken van de schepbrancard. Soms ligt het s.o. zo ongelukkig dat gewoon tillen noodzakelijk is.Tijdens transport een dekenrol en verder geen behandeling dus in geen geval tractie. Alleen ABC controle maar dat spreekt voor zich.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #19 Gepost op: 18 februari 2008, 21:02:42
Moge het duidelijk zijn dat ik hetgene wat mijn docente gezegd heeft echt niet ga doen en t echt wel aan de ambu overlaat...

Nodig de betreffende instructrice eens uit op het forum, misschien kan ze de omstandigheden toelichten waarbij ze zoiets zou doen ?

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources