Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 73497 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2008, 07:53:43
maarten was zeker ook niet op gevat als kritiek hoor. Maar er word weer over gesproken.
Kan iemand mij uitlegen waarom in de ons omringende landen beveiligers wel bewapend zijn
en hier niet. Voor alle duidelijkheid ik zit er niet op te wachten om met een vuurwapen
oppad gestuurt te worden. Dan had ik wel geprobeerd om bij de politie te gaan.
Wat je nu rond zit lopen soms in beveiligings kleding denk ik wel eens. HELP!!!!!!!!!
Dat wil je niet gewapend op straat hebben.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2008, 11:39:24
ik zal er voor stander van zijn als beveiligers uit gerust worden met transportboeien.
Ik heb tijdens mijn werk meerderen malen mee gemaakt dat ik een aanhouding heb gedaan
waarbij transportboeien waarschijnlijk een hele goede en veilige uitkomst geboden hadden.
Als je iemand afboeid hoef je minder kracht cq geweld te gebreuken om iemand onder
controle te houden. Alles valt of staat natuurlijk met geode training en het oppeil houden hier
van. Verderen bewapening hoeft voor mij niet perse. Al zal peperspray voor zelfverdediging
een goede uitkomst zijn. (hoeveel beveiligers lopen nu bij een inbraak alarm met de mag-lite in
de hand)

En hoe denk je, als je alleen bent, dat je een verdachte gaat afboeien? Zeker bij een niet meewerkende oponent gaat je dat dus niet lukken. Dat zou dan alleen kunnen doormiddel van het gebruik van geweld. En gezien het feit dat je niet daarvoor bent aangesteld, zoals dat is genoemd in artikel 8, lid 1 van de politiewet 1993 kan je dat dus vergeten.

Hoe denk je dat je de melding van het geweld gaat afhandelen? en het gebruik van transportboeien?

Er word altijd maar gedacht dat men met transportboeien gelijk een probleem minder heeft, maar het gebruiken en voorhanden van dit middel heeft voors en tegens.
En gezien het feit dat het geweldmonopolie bij de overheid ligt, zal men nooit ertoe overgaan om dit ook aanburgers toe te kennen.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2008, 13:28:52
Hebben de huidige beveiligers dan (tijdelijke) boeien in de vorm van ty-raps bij zich?

lijkt me niet, toch?
Dan is de enige optie om indien er daadwerkelijk een inbreker op heterdaad betrapt wordt, om de persoon "staande" te houden, en over te dragen aan de politie.
En dat staandehouden, dat zou dan wat mij betreft mogen door die ty-raps te misbruiken om als tijdelijke handboeien te dienen...

(dat heb ik op tv ook wel eens gezien, dat de politie dat zelf deed, toen ze een keer erg veel mensen aan moesten houden...)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2008, 13:40:09
Hebben de huidige beveiligers dan (tijdelijke) boeien in de vorm van ty-raps bij zich?

lijkt me niet, toch?
Dan is de enige optie om indien er daadwerkelijk een inbreker op heterdaad betrapt wordt, om de persoon "staande" aan te houden, en over te dragen aan de politie.
En dat staandeaanhouden, dat zou dan wat mij betreft mogen door die ty-raps te misbruiken om als tijdelijke handboeien te dienen...

(dat heb ik op tv ook wel eens gezien, dat de politie dat zelf deed, toen ze een keer erg veel mensen aan moesten houden...)


Alleen opsporingsambtenaren mogen staande houden.  ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2008, 13:55:21
Hebben de huidige beveiligers dan (tijdelijke) boeien in de vorm van ty-raps bij zich?

lijkt me niet, toch?
Dan is de enige optie om indien er daadwerkelijk een inbreker op heterdaad betrapt wordt, om de persoon "staande" te houden, en over te dragen aan de politie.
En dat staandehouden, dat zou dan wat mij betreft mogen door die ty-raps te misbruiken om als tijdelijke handboeien te dienen...

(dat heb ik op tv ook wel eens gezien, dat de politie dat zelf deed, toen ze een keer erg veel mensen aan moesten houden...)


Beveiligers die staande houden???? :'( weet je dat wel heel zeker?

Het gebruik van tyrips mag niet door beveiligers en als de politie dat doet dan is dat met toestemming van de OvJ.

Als ik jouw was ging ik me toch even inlezen in deze materie


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2008, 19:00:13
Beveiligers die staande houden???? :'( weet je dat wel heel zeker?


Zolang leidinggevenden van mij het hebben over 'in beslag nemen' terwijl en een voorwerp in bewaring wordt genomen, is er nog een hoop te doen Ron ;)



ik zal er voor stander van zijn als beveiligers uit gerust worden met transportboeien.
Ik heb tijdens mijn werk meerderen malen mee gemaakt dat ik een aanhouding heb gedaan
waarbij transportboeien waarschijnlijk een hele goede en veilige uitkomst geboden hadden.
Als je iemand afboeid hoef je minder kracht cq geweld te gebreuken om iemand onder
controle te houden. Alles valt of staat natuurlijk met geode training en het oppeil houden hier
van. Verderen bewapening hoeft voor mij niet perse. Al zal peperspray voor zelfverdediging
een goede uitkomst zijn. (hoeveel beveiligers lopen nu bij een inbraak alarm met de mag-lite in
de hand)

Bij de onderneming waar ik werk (evenementenbeveiliging) wordt gebruik gemaakt van zogenaamde stand-by teams. Dat zijn teams van drie beveiligers die bijspringen in geval van calamiteiten. Ik zou er best heil in zien dat zulk soort teams worden uitgerust met transportboeien.
Bij ons zijn het ervaren beveiligers die in die teams zitten. Zeker niet de 'cowboys' in ieder geval.

Wanneer het gebruik van transportboeien door particuliere beveiliging goed wettelijk wordt vastgelegd, inclusief te behalen certificaten e.d., zou het wat mij betreft best goed mogelijk gemaakt kunnen worden.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2008, 19:03:50
tsja maar als je nu een aanhouding doet als je allen bent en die boef werkt niet mee mag je als burger ook geweld( proportieneel) gebruiken om iemand aante houden en daar na over te dragen aan de politie. Ik zeg niet dat transportboeien een oplossing is voor alle problemen maar zal soms wel makkelijk zijn. En ja ik weet dat er het 1 en ander zal moeten veranderen omtrend wetgeving. En of dat gebeurt weet ik niet. Maar ik zal het wenselijk vinden.


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2008, 19:48:59
tsja maar als je nu een aanhouding doet als je allen bent en die boef werkt niet mee mag je als burger ook geweld( proportieneel) gebruiken om iemand aante houden en daar na over te dragen aan de politie. Ik zeg niet dat transportboeien een oplossing is voor alle problemen maar zal soms wel makkelijk zijn. En ja ik weet dat er het 1 en ander zal moeten veranderen omtrend wetgeving. En of dat gebeurt weet ik niet. Maar ik zal het wenselijk vinden.

Nou ik wil wel meemaken dat een beveiliger geweld tegen mij gaat gebruiken?
Denk dat hij/zij een aardige uitdaging krijgt met mijn advocaat.
Maar het is niet wenselijk dat(burgers)beveiligers geweldmiddelen krijgen uitgereikt. Ben ook blij dat de minister dat ook in heeft gezien.


Paul K

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2008, 19:55:11
Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, dus bij de politie, en laat het daar ook maar lekker liggen!


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2008, 20:02:20
Het geweldsmonopolie ligt bij de overheid, dus bij de politie, en laat het daar ook maar lekker liggen!

Met jouw kan ik praten O0