Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 73533 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pully

  • agent van politie, ex wmr KMar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,179
  • Waakzaam en Dienstbaar? Dat zijn we toch allemaal?
Reactie #240 Gepost op: 14 april 2012, 20:24:26
Waarom. Ik ben zelf ook beveiliger geweest bij een grote school. En daar kom je gewoon veel dingen tegen die gewoon niet kunnen in mijn inzien. Zo heb ik een auto enkele keren gewaarschuwd dat de auto de volgende keer ergens anders moest staan omdat hij anders eventuele hulpdiensten kon hinderen (brandweer bijvoorbeeld) want zo'n grote wagen kon er gewoon niet meer langs..

Ik blijf maar aan het waarschuwen... meer kan ik op dat moment niet doen, tenzij hij in de auto zat op dat moment dan zou ik hem vorderen zijn auto te verplaatsen en anders het terrein afsturen, als hij dit weigerd zou ik hem na 2 waarschuwingen aanhouden.

Maar als ik een boete zou kunnen schrijven zou dat een duidelijke waarschuwing zijn, en doet dat pijn in zijn portomonee hij zal daardoor de volgende keer eerder kiezen om zijn auto iets verder weg te zetten zodat hij 5 minuten moet lopen, anders riskeert hij wederom een boete.

Je kan mensen waarschuwen net als een ieder. Op welke grond wil jij iemand vorderen en vervolgens aanhouden? Is het terrein waar hij over praat afgesloten doormiddel van hekken? Want anders is het gewoon de openbare weg en kan jij niemand wegsturen. Voordat je iemand gaat vorderen en aanhouden. Dan zal je de politie moeten bellen. Als zij ter plaatse zijn, zullen ze je vertellen dat je nogmaals moet vorderen. Dit moet namelijk in het bijzijn van een agent gebeuren ivm de bewijslast.

Op welke grond wil jij een boete uitschrijven? Daar kan je ook de politie voor bellen of de handhaving van de gemeente. Deze zullen zeker gaan optreden als het blijkt dat het structurele overlast is en waarbij er gevaar of hinder ontstaat.


Handboeien zijn gewoon handig bij een aanhouding de redenen daarvoor lijken me duidelijk.

Handboeien heeft de politie niet. Dit zijn transportboeien en alleen te gebruiken voor transport. Daarbij mag je niet zomaar iemand in de boeien slaan. Voor een beveiliger zou dat betekenen ALS hij ze al mag gebruiken. Dat hij ze gebruikt om de VD naar een ophoudplek brengt en daar de boeien weer af moet doen!

Daarnaast is het een beroving van iemands vrijheid. Wil je dat aan iedere willekeurige beveiliger overlaten??

Je zei in een andere topic iets over een vuurwapen, dat de politie die enkelt heeft voor zelfverdediging??? Als je dan iets zegt, zorg danwel dat je op de hoogte bent van de wet- en regelgeving. De politie mag ook aanhoudingsvuur doen. Dat is echt niet voor verdediging.


Verder valt het mij op dat er heel veel reactie's komen dat beveiligers alles maar moeten mogen met het schrijven van boetes, geweldsmiddelen en wat ik wat nog meer. Dat zijn dingen die voor de overheid zijn. Dan ben je dus Opsporings Ambtenaar en geen beveiliger meer.

Het klinkt misschien wat hard, maar schoenmaker hou je bij je leest.
het bovenstaande is mijn persoonlijke mening en niet die van de organisatie's waarvoor ik werkzaam ben.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #241 Gepost op: 16 april 2012, 17:25:41
Waar staat dat een beveiliger gepast geweld mag aanwenden?

Burgerarrest en eigenhandig optreden
Nederland kent een uitgebalanceerd systeem van rechtshandhaving, waarbij de politie strafbare feiten opspoort onder het gezag van het Openbaar Ministerie (OM). Het OM tracht vervolgens recht te doen namens de samenleving. In zo'n samenleving is geen ruimte voor eigenrichting. Burgers (dus ook beveiligers) kunnen wel behulpzaam zijn bij het oplossen van strafbare feiten. Zo mogen burgers (dus ook beveiligers) bijvoorbeeld iemand aanhouden als zij zien dat er een strafbaar feit wordt gepleegd. Daaraan zijn echter wel voorwaarden verbonden.

Burgerarrest

Burgers (dus ook beveiligers) die (bijvoorbeeld) een overvaller of een inbreker op heterdaad betrappen, mogen deze persoon aanhouden, maar daarbij geen onnodig geweld of wapens gebruiken. (burgerarrest) Doen zij dat wel, dan maken zij zich schuldig aan eigenrichting en dat is strafbaar.

De wet (art. 53 wetboek van strafvordering)

Het zogeheten burgerarrest (citizensarrest) volgt uit artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering. Daarin staat dat "in geval van ontdekking op heterdaad een ieder (dus ook beveiligers) bevoegd is de verdachte aan te houden". De aangehoudene moet wel 'onverwijld' overgedragen te worden aan een opsporingsambtenaar (politie). Iedere burger (dus ook een beveiliger) mag dus een ander aanhouden als hij ziet dat deze een strafbaar feit pleegt. Daarbij mag de verdachte worden beetgepakt en in bedwang worden gehouden. Daarbij mag dwang worden uitgeoefend, bijvoorbeeld door hem tegen de grond te houden.

Gebruik van geweld

Onnodig geweld mag niet worden gebruikt. Wapens mogen ook niet worden gebruikt. Dit is in ons land voorbehouden aan opsporingsambtenaren.
Uiteraard mag degene die tot een 'burgerarrest' over gaat (dus ook beveiligers) zich wel verdedigen als de verdachte geweld gebruikt. Deze verdediging moet wel in verhouding zijn met het door de verdachte toegepaste geweld.

Zowel politiemensen als officieren van justitie betrachten in de praktijk in dit soort zaken een zekere coulance richting burgers (dus ook beveiligers) die het initiatief hebben genomen tot een aanhouding. Het is begrijpelijk dat bij een schermutseling of een enerverende achtervolging degene die de aanhouding verricht (dus ook beveiligers) meer fysieke dwang gebruikt dan in normale omstandigheden. Het mag echter niet zo zijn dat een verdachte die geboeid is wordt geschopt of geslagen. De fysieke dwang moet ophouden zodra een verdachte zich overgeeft of weerloos is.

Bron: http://www.om.nl/onderwerpen/burgerarrest_en/
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.