Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?

Auteur Topic: Moeten beveiligers meer bevoegdheden krijgen?  (gelezen 73508 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #30 Gepost op: 25 februari 2008, 20:19:25
ik ben lekker dubbel en kan me soms niet erg goed verwoorden op papier maar ik zal het eens proberen.
Evenementen beveiligers moet je na mijn idee niet uitrusten met een wapenstok of peperspray. Transportboeien
lijkt mij nog kunnen.  De discussie is ook een beetje vertrobeld met het gebruik van geweld. Ik weet dat het geweld
monopoly gelukkig is voorbehouden aan de politie maar heden ten dagen kan je niet meer beveiligingstaken uitvoeren
zonder geweld soms te gebruiken.

Maar tijdens mijn loopbaan in de beveiliging heb iik bijvoorbeeld gewerkt op een asielzoekerscentrum
en dat was een werkplek waar ik transportboeien soms misten. Omdat we daar geregeld aanhoudingen deden uit de meest uiteen lopende zaken die aanhoudingen zijn ook vaak zat uitgelopen op vechtparty of in iedergeval heftige worstelingen.
Waarbij een hoop geweld gebruikt werd en daar hadden transportboeien een goede uitkomst geweest.
(ik heb wel de ervaring met het werken met transportboeienin de gevanenis. En wat daarop viel was toch als je iemand afgeboeid had deze persoon vaak veel minder verzet pleegde)


Target77

  • Gast
Reactie #31 Gepost op: 28 februari 2008, 22:59:06
Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus (geldend op: 28-02-2008)
Quote Artikel 9 Lid 3 t/m 7
Citaat
3. Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend, draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden, bij de uitvoering van hun werkzaamheden geen handboeien dragen, tenzij Onze Minister, na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken, daarvoor toestemming heeft verleend. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
 
4. Personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden en ten behoeve van wie toestemming voor het dragen van handboeien is verleend, zijn, in afwachting van de komst van de politie, bevoegd tot het aanleggen van handboeien bij personen die zijn aangehouden ingeval van ontdekking op heterdaad, indien de aangehouden personen zich trachten te onttrekken aan hun aanhouding of indien zij een gevaar vormen voor hun leven of veiligheid of die van anderen en die onttrekking onderscheidenlijk dat gevaar niet op andere wijze kan worden voorkomen. Het gebruik van handboeien dient redelijk en gematigd te zijn.
 
5. De persoon die handboeien heeft gebruikt, meldt dit gebruik aan de opsporingsambtenaar aan wie de aangehouden persoon wordt overgedragen. De opsporingsambtenaar vermeldt het gebruik van handboeien in het proces-verbaal van de aanhouding.
 
6. Onze Minister kan de toestemming tot het dragen van handboeien intrekken, indien blijkt dat bij herhaling het gebruik van handboeien niet overeenkomstig het vierde en vijfde lid heeft plaatsgevonden.
 
7. Onze Minister kan bij ministeriële regeling bepalen dat de in het tweede, derde en zesde lid bedoelde bevoegdheden, in de daarbij aan te wijzen gevallen worden uitgeoefend door de korpschef van het politiekorps in de regio, waar een beveiligingsorganisatie werkzaamheden verricht, dan wel door de commandant van de Koninklijke marechaussee, indien een beveiligingsorganisatie werkzaamheden verricht op een luchtvaartterrein. Hij kan ter zake nadere regels stellen. In de bij ministeriële regeling aangewezen gevallen kan Onze Minister de bevoegdheden, bedoeld in het tweede, derde en zesde lid, niet meer uitoefenen. Indien de hiervoor bedoelde bevoegdheden betrekking hebben op het verlenen van toestemming tot het dragen van handboeien wordt de ministeriële regeling in overeenstemming met Onze Minister van Binnenlandse Zaken vastgesteld. In dat geval vervalt de verplichting tot overleg, bedoeld in het derde lid.


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #32 Gepost op: 29 februari 2008, 05:00:21
target leuk wets artikel maar wat bedoel je ermee? Deze was mij al bekend hoor.


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #33 Gepost op: 29 februari 2008, 06:02:33
target leuk wets artikel maar wat bedoel je ermee? Deze was mij al bekend hoor.

Citaat
3. Een beveiligingsorganisatie of recherchebureau aan welke een vergunning is verleend, draagt er zorg voor dat de personen die zijn belast met beveiligingswerkzaamheden onderscheidenlijk recherchewerkzaamheden, bij de uitvoering van hun werkzaamheden geen handboeien dragen, tenzij Onze Minister, na overleg met Onze Minister van Binnenlandse Zaken, daarvoor toestemming heeft verleend. Aan de toestemming kunnen voorwaarden worden verbonden.
 

Als deze je al bekend is, is je vraag feitelijk nutteloos geweest ;)


Guardian

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #34 Gepost op: 29 februari 2008, 12:36:18
he mark nutteloos. Denk het niet en een forum is om een discussie te voeren en niet elkaar met feiten om de oren te slaan.
Dus vandaar de discussie die ik gestart ben. Maar hier blijken allen mensen te zitten die zich allen aan de wet en regelgeving houden. Dan kan ik dus net zo goed een wetboek gaan lezen.  O0


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 29 februari 2008, 17:49:01
De vraag cq. stelling van Guardian was niet of beveiligers wapens mogen dragen. Dat dat niet mag, is de meesten die hier meelezen wel bekend.

Guardian stelt ter discussie of het mogelijk gemaakt zou moeten worden dat beveiligers wapens (handboeien in casu) mogen dragen.

Ik vind het persoonlijk jammer dat mensen gelijk met wetsartikelen gaan smijten waarin staat dat het niet mag. Ik ben eerder benieuwd naar verdere argumenten voor of tegen.


<<voor de kritische lezer: bericht is aangepast>>
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


paul_hartog

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 29 februari 2008, 19:07:38
Heel simpel.
Als men weet dat je met wapens loopt, nemen ze zelf ook wapens mee om zich te verdedigen.
En dan bedoel ik geen handboeien ;)


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #37 Gepost op: 29 februari 2008, 21:55:40
Heel simpel.
Als men weet dat je met wapens loopt, nemen ze zelf ook wapens mee om zich te verdedigen.
En dan bedoel ik geen handboeien ;)

Wat een onzin-argument, agenten zijn ook bewapend (en een stuk zwaarder dan alleen maar handboeien...)

Verder ben ik het met Maarten eens, de discussie gaat of beveiligers in bepaalde omstandigheden meer bevoegdheden zouden moeten krijgen, niet de huidige situatie.

Zoals al eerder genoemd is het in veel discotheken en op party's eerder regel dan uitzondering dat beveiligers in beperkte mate geweld moeten gebruiken om enigszins orde te kunnen handhaven. Nu gebeurt dat dus illegaal maar wordt wel gedoogd. Is het dan niet logischer hier regels voor op te stellen en vervolgens hierop kunnen handhaven?


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 29 februari 2008, 22:26:38
Nou vertel mij dan maar hoe je denkt dat die handhaving gaat gebeuren? Hoe en aan wie ga je melden dat je geweld hebt gebruikt of dat je gebruik hebt gemaakt van je boeien? Hoe denk je de training te kunnen gaan doen zo'n 10-16 keer per jaar?
Laat maar eens horen dan.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #39 Gepost op: 29 februari 2008, 22:54:34
Nou vertel mij dan maar hoe je denkt dat die handhaving gaat gebeuren? Hoe en aan wie ga je melden dat je geweld hebt gebruikt of dat je gebruik hebt gemaakt van je boeien? Hoe denk je de training te kunnen gaan doen zo'n 10-16 keer per jaar?
Laat maar eens horen dan.

Op mijn argument dat het nu al gebeurd en feitelijk gedoogd wordt ga je niet in dus dat ben je kennelijk met me eens neem ik bij deze aan  ;)

Dan komen we nu bij vraag 2, jouw vraag: Hoe ga je dit regelen?

Scholing gevolgd door regelmatige training zal zeker noodzakelijk zijn. 10-16 Keer per jaar lijkt mij een beetje onzin aangezien de gemiddelde agent daar volgens minister ter Horst ook niet aan hoeft te voldoen. Zeker als je bedenkt dat bij hun jaarlijkse 32 uur training ook pistoolschieten, wapenstok en pepperspray geoefend worden. Je kan wel roomser dan de paus verwachten dat particuliere beveiligers vaker moeten trainen dan de politie maar dat slaat natuurlijk nergens op.

Misschien kan er gekeken worden bij de NS, een particulier (helaas, helaas) bedrijf wat toch echt toestemming heeft gekregen van de overheid om geweld te mogen gebruiken door hun hoofdconducteurs (na training uiteraard). Ergens vreemd daar naar mijn idee een beveiliger in een discotheek vaker te maken heeft met 'geweldadige' klanten dan een hoofdconduteur van de NS (alhoewel ik me besef dat ieder geval van geweld niet toegestaan is en een forse impact kan hebben op desbetreffende hoofdconducteur).