(onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone

Auteur Topic: (onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone  (gelezen 52332 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Helicopter met camera helpt politie

www.at5.nl

De politie Amsterdam-Amstelland heeft als eerste korps in Nederland een nieuw wapen in de strijd tegen bijvoorbeeld krakers en voetbalhooligans. Een van de grond bestuurbare kleine helicopter met camera moet agenten helpen bij onoverzichtelijke situaties.
De Air-robot haalt een snelheid van veertig kilometer per uur en kan 500 meter de lucht in. Dat is zo hoog dat de politie bij Schiphol wel toestemming moet vragen om op te mogen stijgen.
De helicopter, die 35.000 euro kost, werd dinsdag bij een ontruimingsactie op het Steve Bikoplein ingezet.

hier een video!


Samen sterk in de hulpverlening!


ACKevin

  • Gast
Handig dingetje! Zag van de week op Discovery een soort gelijk iets, amerikaanse militairen gebruiken ook een mini-helikopter met een camera om van bovenaf een bepaalde situatie te verkennen alvorens over te gaan tot actie.. het is de toekomst he! :)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Ook op IVIC was (voor de oplettende kijker) een zogenaamde 'drone' te zien:

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Hallo allemaal. Ik ben nieuw op dit forum. Ik begin met een lang verhaal. Ik hoop dat dat mag, maar ik ken jullie gebruiken hier nog niet. Ik heb beslist geen commerciële belangen bij dit onderwerp. Dit bericht is ook zeker niet bedoeld als commerciële reclame. Ik verwijs daarom ook naar verschillende merken, om te illustreren wat ik precies bedoel.

Dit is mijn voorstel: De Nederlandse politie zou veel meer gebruik moeten maken van bemande politiehelikopters, onbemande politiezeppelins, kleine onbemande helikopters en kleine onbemande vliegtuigjes.

Want veel achtervolgingen mislukken en leiden tot gevaarlijke verkeerssituaties. En vaak arriveert de politie net te laat bij een incident om de daders op te pakken. Bovendien zijn er bij gebruik van veel politieluchtvaartuigen veel minder politieagenten nodig, waardoor die een hoger salaris kunnen krijgen. Bovendien zal het gebrek aan politieagenten in de toekomst groter worden door demografische ontgroening en vergrijzing.  

Experts op het gebied van modelhelikopters en modelvliegtuigjes zouden de politie kunnen adviseren over het gebruik daarvan. Maar de politie moet ook onbemande vliegtuigjes inzetten, die groter zijn dan de gebruikelijke hobby-modelvliegtuigjes.

Het lijkt me goed als de politie ook onbemande helicopters zou gebruiken van twee meter lang voor achtervolgingen. Diezelfde toestellen kunnen worden gebruikt door de luchtmacht voor verkenningen en voor het afschieten van kleine raketten in oorlogssituaties. Daardoor kunnen ze worden betaald uit het budget voor de luchtmacht. Dat zou de politie dus veel geld besparen.

Een bemande politiehelikopter in de lucht op 5 km afstand kan met een snelheid van 300 km per uur in slechts één minuut ter plaatse zijn om de verdachte te volgen en al zijn overtredingen te filmen.

Ook kan een helikopter 's nachts als er heel weinig verkeer is van grotere hoogte snel een vluchtend voertuig opsporen.

Onbemande politiehelikopters of politiezeppelins en politievliegtuigjes kunnen een warmtegevoelige camera meedragen, die live videobeelden uitzendt via radiogolven. Daarmee kunnen verdachten worden opgespoord die zich 's nachts verstoppen in een park. Ook die camera moet op afstand bestuurbaar zijn.

Als er alleen gebruik wordt gemaakt van heel kleine piloten kunnen bemande eenpersoonshelikopters klein en dus goedkoper zijn. De piloten kunnen dan bijvoorbeeld kleine, slanke Aziaten zijn. Dergelijke mogelijkheden moeten worden uitgeprobeerd, liefst in samenwerking met andere landen.

De Nederlandse politie gaat mogelijk experimenteren met autogyro's. Dat is een soort vliegende scooter. Zie weblink: http://www.parool.nl/parool/nl/1/Home/article/detail/20684/2008/06/30/Vliegende-auto-geen-toekomstmuziek.dhtml

LINKS
1. Onbemande politie-luchtvaartuigen oftewel 'police drones': http://www.google.com/search?um=1&hl=en&q=%22police%20drone%22%202008&ndsp=18&ie=UTF-8&sa=N&tab=iw

2. Onbemande helikopters
http://images.google.com/images?hl=en&um=1&sa=1&q=%22dragon+warrior%22+unmanned+helicopter&btnG=Search+Images&aq=f&oq=

3. Onbemande luchtvaartuigen
http://images.google.nl/images?gbv=2&hl=nl&safe=off&client=firefox-a&sa=1&q=%22unmanned+aerial+vehicle%22&btnG=Afbeeldingen+zoeken&aq=f&oq=

VIDEO
Video levensgevaarlijke politie-achtervolging:
www.youtube.com/watch?v=48jZl3ID9yY

............

Helikopters en zeppelins zullen in de toekomst denk ik vaak worden gebruikt door de politie. Een onbemande zeppelin met videocamera kun je ook op een vaste plaats hangen aan een lijn op 200 meter hoogte, als het te hard waait om rond te vliegen.

Bijvoorbeeld boven een woonwijk waar veel criminaliteit plaatsvindt, of boven een uitgaanscentrum, kermis, druk strand, demonstratie-optocht of voetbalstadion.

............

Onbemande luchtvaartuigen zijn vrij goedkoop en kunnen de politie helpen om heel snel ter plaatse te zijn en daders met succes te achtervolgen. Ze heten ook wel ‘drones’. Hier zie je de technische specificaties van een paar onbemande luchtvaartuigen, oftewel Unmanned Aerial Vehicles (UAV's).

MLB BAT ONBEMAND VLIEGTUIG
Gewicht: 108 kilo.
Kan 2,3 kilo instrumenten dragen.
Vleugelwijdte: 205 cm.
Maximale vluchtduur: 5-8 uur.
Max. snelheid: 64 tot 96 km/u.
Maximum vlieghoogte: 3,3 kilometer.
Tweetaktmotor: 26 cc.
Max. radiobereik: 16 km.
Max. brandstofbereik: 288 km.

R-MAX ONBEMANDE HELIKOPTER
Weegt 92 kilo.
Kan 29 kilo instrumenten dragen.
Rotor-diameter: 4 meter.
Lengte: 4 meter.
Vluchtduur: 1 uur.
Max. snelheid: 16-19 km/u.
Tweetaktmotor: 246 cc.

In het leger zijn ook grotere onbemande helikopters en vliegtuigen in gebruik. Die zijn ook geschikt voor het achtervolgen van snelle auto’s buiten de bebouwde kom.

Zie deze video: “Fire Scout” over een onbemande legerhelikopter: http://www.youtube.com/results?search_query=%22Fire+Scout%22&search_type=

De link hieronder geeft een onderzoeksverslag met foto’s naar toepassing van bovengenoemde kleine onbemande toestellen. Dit onderzoek beoordeelde deze toestellen gunstig voor overheidsgebruik:
“Small, unmanned aerial vehicles (UAVs) are increasingly affordable, easy to transport and launch, and can be equipped with cameras”

Edward D. McCormack, 2008, The Use of Small Unmanned Aircraft by the Washington State Department of Transportation, Washington State Transportation Center (TRAC), University of Washington

ONDERZOEKSVERSLAG DRONES
http://www.wsdot.wa.gov/research/reports/fullreports/703.1.pdf

Video's van onbemand vliegtuig Scan Eagle
http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=%22scan+eagle%22&aq=f

In onderstaande technische specificaties kun je de genoemde maximale snelheid omrekenen van m/s naar km/u. 10 meter per seconde is 36 km per uur.

1. http://www.insitu.com/scaneagle

2. http://www.insitu.com/integrator
Ik stem links.


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Hallo Frank,
allereerst welkom bij de club! O0 ik vind het wel een leuke vraagstelling/voorstel. enige wat ik kan doen is mijn mening geven hierover. je kunt dit serieus voorstellen aan de ministers in denhaag.
 
Microlight/ultralight helikopter veelal een 1 of 2 zitter gebruiken ipv de duure Bo105 md 901 BK117 EC135, etc. aanzienlijk goedkoper in gebruik en onderhoud. uiteraard staat hier tegenover dat je minder apparatuur mee kan nemen.  dus zul je dan keuzes moeten maken. waar wil ik het apparaat voor gebruiken? wil ik alleen overdag of ook in het donker vliegen? hoelang wil ik aaneengesloten in de lucht blijven?

onbemande luchtvaarttuigen ben ik geen voorstander van want er zijn op dit moment geen gebruikers die deze luchtvaarttuigen gebruiken in uiterst onvoorspelbare situaties bijvoorbeeld achtervolgingen boven bewoonde gebieden. het is voor mij een zeer onbetrouwbaar middel op dat gebied.  wel kunnen deze apparaten voor verkenningsdoeleinden gebruikt worden, zoals al door sommige gebruikers wordt gedaan.

in geval van een onbemande vliegtuig zijn er geen backups voor flightessential systemen. stel het luchtvaarttuig raakt buitenbereik van de bestuuringsunit. in dit geval kan niemand het vliegtuig besturen. een ander voorbeeld er ontstaat een technische mankement spontaan, of door een vogelaanvaring is het vliegtuig dan nog te besturen? bedenk dat het vliegtuig bijvoorbeeld boven een mensenmassa vliegt tijdens een demonstratie boven een grote stad? wie draagt de verantwoordelijkheid van het vliegtuig? er is geen captain of pilot in comand zoals de wet dit omschrijft.


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Misschien dat dit iets realistisch is ... maar of het voor achtervolgingen bruikbaar is...

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2006/04/21/4696249/Defensie_schaft_mini_UAV_aan_voor_Afghanistan
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Zeppelins zijn alleen bruikbaar als surveillance platforms tijdens statische evenementen. Ik zie een zeppelin effe niet de achtervolging inzetten van een gestolen auto.
Overigens lijken mij de kosten van zo'n zeppelin ook behoorlijk duur. Dan lijkt het mij handiger om voor een heli te kiezen.
Onbemande vliegtuigjes kunnen leuk werken, maar ook hier geld weer het kostenplaatje. Volgehangen met de elektronische meuk kost het ook wat.

Mocht je het vergeten zijn: 't is crisis. Ook bij de overheid en dus ook bij de politie. Dus verwacht de komende 5 jaar even geen leukigheidjes van deze orde. De Walther moet nog vervangen worden en er is nog iets met zo'n nieuw staaljaaggevaldinges waarvan ze het prijskaartje nog niet eens weten.

Dus....


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Microlight/ultralight helikopter veelal een 1 of 2 zitter gebruiken ipv de duure Bo105 md 901 BK117 EC135, etc. aanzienlijk goedkoper in gebruik en onderhoud. uiteraard staat hier tegenover dat je minder apparatuur mee kan nemen.  dus zul je dan keuzes moeten maken. waar wil ik het apparaat voor gebruiken? wil ik alleen overdag of ook in het donker vliegen? hoelang wil ik aaneengesloten in de lucht blijven?

onbemande luchtvaarttuigen ben ik geen voorstander van want er zijn op dit moment geen gebruikers die deze luchtvaarttuigen gebruiken in uiterst onvoorspelbare situaties als achtervolgingen boven bewoonde gebieden te vliegen.

Bedankt voor je vriendelijke reactie Ehv-er. Die Eurocopters zijn erg mooi, maar inderdaad zó duur dat Nederland er maar zes koopt.  En dat vind ik veel te weinig luchtvaartuigen voor de politie.

Er zijn talloze mogelijkheden te bedenken op het gebied van bemande en onbemande politieluchtvaart. Ik vind vooral dat de Nederlandse politie daar veel meer mee zou moeten experimenteren, liefst in overleg met veel andere landen.

Ik vermoed dat vooral een onbemand politievlieguigje met een maximale snelheid van ongeveer 50 tot 90 km per uur een goede ondersteuning zou zijn voor de politie. Want die vliegtuigjes zijn lichtgewicht en betrekkelijk goedkoop en mogelijk betrekkelijk geluidsarm. En ze gebruiken heel weinig brandstof.

Als daarvan in elke stadswijk van 20 duizend inwoners één wordt gestationeerd, kan de politie aanzienlijk sneller ter plaatse zijn om daders te achtervolgen dan nu. En eenmaal op de snelweg kan een achtervolging dan worden overgenomen door politieauto's en zo mogelijk ook door een bemande helikopter.  

Geen piloot in een vlieguigje betekent dat er minder schade is als het vliegtuig neer zou storten en dat er geen piloot gevaar loopt.

Als er niet te veel wind is, kan ook een zeppelin gevuld met helium, vrij rond vliegen. En doordat de luchtdruk daarin laag is, zal een zeppelin niet snel neerstorten, zelfs niet als er meerdere lekken zouden zijn.  

Ik denk dat verschillende politieluchtvaartuigen elkaar goed kunnen aanvullen.

Meer luchtvaartuigen voor de politie leidt denk ik tot veiliger achtervolgingen met minder verkeersongelukken en minder verkeersslachtoffers. Want de politieauto's hoeven dan veel minder risico's te nemen.

Ik vind verder dat alle traumahelikopters tevens moeten worden ingezet voor politie-ondersteuning. Die traumaheli's krijgen dan dus een dubbelfunctie. Het gewondentransport moet dan wel voorrang hebben op de politietaken en er met altijd een ambulanceverpleegkundige in de traumaheli zijn als die uitvliegt, zodat de traumaheli onderweg direct kan aanvliegen naar een medische spoedmelding.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Zeppelins zijn alleen bruikbaar als surveillance platforms tijdens statische evenementen. Ik zie een zeppelin effe niet de achtervolging inzetten van een gestolen auto.

Overigens lijken mij de kosten van zo'n zeppelin ook behoorlijk duur. Dan lijkt het mij handiger om voor een heli te kiezen.

Onbemande vliegtuigjes kunnen leuk werken, maar ook hier geld weer het kostenplaatje. Volgehangen met de elektronische meuk kost het ook wat.

Mocht je het vergeten zijn: 't is crisis. Ook bij de overheid en dus ook bij de politie. Dus verwacht de komende 5 jaar even geen leukigheidjes van deze orde. De Walther moet nog vervangen worden en er is nog iets met zo'n nieuw staaljaaggevaldinges waarvan ze het prijskaartje nog niet eens weten.

Dus....

Ik denk dat mijn voorstellen juist heel veel geld kunnen besparen doordat er dan minder agenten nodig zijn en doordat de criminaliteit volgens mij daarbij zal dalen. Bovendien blijft er voor die agenten dan per persoon meer geld over voor hun salaris.

Als je boven elke stadswijk op 200 à 1000 meter hoogte een zeppelin hangt die videobeelden van een infrarood-camera verzendt, ziet de meldkamer 's nachts snel waar een vluchtende auto rijdt in een wijk zonder verkeer. Een onbemande zeppelin verbruikt heel weinig brandstof, is veel stiller en heeft een veel lichtere motor dan een onbemande helikopter.

Een onbemand vliegtuigje volgehangen met elektronica is vele malen goedkoper dan een bemande politiehelikopter.
Ik stem links.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Als je boven elke stadswijk op pakweg een kilometer meter hoogte een zeppelin hangt die videobeelden van een infrarood-camera verzendt, ziet de meldkamer 's nachts snel waar een vluchtende auto rijdt in een wijk zonder verkeer. Een onbemande zeppelin verbruikt heel weinig brandstof, is veel stiller en heeft een veel lichtere motor dan een onbemande helikopter.

Boven elke stadswijk een onbemande "Big Brother"?

Forget it!

Er is nog altijd zoiets als privacy en de milieuwetgeving. Overigens: Wat denk je dat dat kost in onderhoud en de kosten van het monitoren van al die gegevens? Denk dat je dan vele malen duurder uit bent.
En we hebben juist niet minder agenten nodig, maar meer. Ook daar gaat straks de vergrijzing toeslaan.