(onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone

Auteur Topic: (onbemande) kleine luchtvaartuigen: air-robot, helicopter met camera, amfibievliegtuigjes, Drone  (gelezen 52534 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Daarom moet er in elke stad van minimaal 100 duizend inwoners een multifunctionele heli worden gestationeerd volgens mij, die zowel politietaken uitvoert als gewondenvervoer. Bij veel belangrijke meldingen kan de heli dan als eerste ter plaatse zijn.

In bepaalde staten in de VS zijn politieheli's permanent in de lucht voor surveillance.

Volgens mij ligt de infrastructuur ook iets anders in Nederland dan in USA. Dus niet te vergelijken ! Elke 100.000 inwoners... dat ga je niet redden, ik denk dat je met 6 a 7 punten verspreid over nl een heel eind komt...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


q300r_bc2

  • Gast
Daarom moet er in elke stad van minimaal 100 duizend inwoners een multifunctionele heli worden gestationeerd volgens mij, die zowel politietaken uitvoert als gewondenvervoer. Bij veel belangrijke meldingen kan de heli dan als eerste ter plaatse zijn.

In bepaalde staten in de VS zijn politieheli's permanent in de lucht voor surveillance.

Frank, probeer je met jouw stellingen een bedat of een discussie op te starten? In een debat probeer je met man en macht je eigen stelling te verdedigen; in een discussie probeer je samen tot consensus te komen op basis van ieders argumenten (het Nederlandse 'poldermodel' is een erg goed voorbeeld). In mijn ogen heb jij voor jezelf de uitkomst van deze thread al bepaald en laat je je niet/slecht overtuigen door input van anderen; je voert een debat. Als ik het verkeerd zie is dat mijn fout, maar zo komen jouw posts wel op me over :)


Gast

  • Gast
idd. stond me iets bij dat er mss wel een ontheffing bestond maar welke wet precies weet ik niet de traumaheli, en defensie horen ook bij die ontheffing. maar nou vraag ik me af stel je vliegt in of in de buurt van een CTR is het dan niet handig dat de ATC weet dat je daar vliegt? vb aanmelden op radio of transponder op vfr?

Defensie, politie, traumaheli en alle andere verkeer t.b.v. defensie, politie of EMS-taken hebben ontheffing voor wat betreft tijdelijke of permanente verboden gebieden, zelfs voor de EHP area's indien dit voor de taakstelling benodigd is.
ATC weet zo goed als altijd waar je vliegt ;) Als je in een CTR vliegt is tweezijdig radiocontact verplicht, niemand mag een CTR in zonder toestemming van de verkeersleiding (Class C airspace), buiten de CTR wordt dan Amsterdam Information opgeroepen, of wanneer ze zich in militair luchtruim bevinden, Dutch Mill information. Elke politie- en traumaheli gebruikt een eigen, voor die dienst en/of registratie specifieke transpondercode. Met Mode-S transponders lezen we zelfs de registratie uit op de radarschermen.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Video over gyrocopter




Volgens mij ligt de infrastructuur ook iets anders in Nederland dan in USA. Dus niet te vergelijken ! Elke 100.000 inwoners... dat ga je niet redden, ik denk dat je met 6 a 7 punten verspreid over nl een heel eind komt...
Dat hangt af van de politieke prioriteiten en de berekende efficiency-winst die luchtvaartuigen kunnen opleveren voor hulpdiensten. En bij goedkopere toestellen, kunnen er meer gekocht worden. Bijvoorbeeld onbemande politiezeppelins, of autogyro's voor de politie.

Hieronder staat een artikel van het ministerie van Verkeer en waterstaat. Dat artikel noemt een recente proef met een autogyro. Het ministerie overweegt om autogyro's toe te staan voor hulpdiensten, mogelijk vanaf 2012.

http://www.verkeerenwaterstaat.nl/actueel/nieuws/testmetvliegendeautolangsa1.aspx

...........................................

Test met ‘vliegende auto’ langs A1

Nieuwsbericht | 27-04-2009

Vandaag heeft er in aanwezigheid van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat een demonstratie plaatsgevonden met een Carver en een gyrocopter als simulatie van de Personal Air and Land Vehicle (PAL-V) V, die kan rijden en vliegen. Deze Nederlands innovatie PAL-V is naar verwachting in 2012 beschikbaar en zou dan mogelijk selectief en duurzaam ingezet kunnen worden door bijvoorbeeld hulpverleners. De demonstratie vond plaats op verzorgingsplaats Neerduist langs de A1 bij Amersfoort.

Met deze demonstratie is het voorstel van de commissie Noordzij overgenomen om een praktijkproef met de PAL-V uit te voeren. Vorig jaar presenteerde de commissie het rapport “Fundamentele Verkenning Transportbelemmeringen” waarin knelpunten staan geadresseerd en voorstellen zijn gedaan voor oplossingen voor de problematiek van regeldruk in transportsector. De praktijkproef sluit aan bij het beleid van Verkeer en Waterstaat om nieuwe en innovatieve vervoersconcepten te laten ontwikkelen en daarbij behorende regelgeving. Het Ministerie van Economische Zaken heeft voor de proef een subsidie ter beschikking gesteld.

Eurlings in vliegende auto
De demonstratie moet verder inzicht verkrijgen in de kansen en bedreigingen van het veilig gebruik van een nieuw (duurzaam) vervoersconcept op de openbare infrastructuur.  De overheid en bedrijfsleven kunnen tevens ervaring opdoen met het verminderen van regelgeving en certificering van nieuwe vervoersconcepten.

Regelgeving en certificering
Na deze praktijkproef start een regelgeving- en certificeringtraject waarin de randvoorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden vastgelegd. Voor deze demonstratie werken het ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van Economische Zaken en het bedrijfsleven samen.
PAL-V

In 2002 is een consortium van ondernemers gestart met de ontwikkeling van de PAL-V. Vorig jaar verstrekte Senter Novem een startkrediet waarna de bouw van het prototype startte. Naar verwachting zal het eerste exemplaar in 2012 beschikbaar zijn. De demonstratie op 27 april is uitgevoerd met een Carver en een gyrocopter die model staan voor de functionaliteiten die in de PAL-V zijn verenigd.

Innovatie overheid en markt
Innovatie van de overheid moet leiden tot meer innovaties uit de markt. Ondernemers krijgen betere kansen om innovatieve producten door te ontwikkelen als zij niet al in een vroegtijdig stadium door ingewikkelde regelgeving worden tegengehouden. Deze oplossingsgerichte samenwerking tussen overheid en markt moet leiden tot minder complexe regelgeving en daardoor betere kansen voor innovaties.
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533


Afbeelding: Ontwerp voor de PAL-V

http://www.nu.nl/algemeen/1955443/eerste-proefvlucht-vliegende-auto.html

 SOESTERBERG - De vliegende auto bestaat. Minister Eurlings (Verkeer) bekijkt maandag in Soesterberg hoe het nieuwe voertuig zijn weg in het luchtruim vindt.
ANP

Vliegende auto
Producent Pal-V denkt het vehikel in 2012 beschikbaar te hebben, maar dat betekent nog niet dat Nederland massaal het luchtruim kan kiezen als de wegen vastlopen.

''De eerste toepassing zal zijn voorbehouden aan hulpdiensten'', zegt een woordvoerster van de Dienst Verkeer en Scheepvaart.

Regels
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft bovendien het nodige werk te verzetten voor de kruising tussen een gyrocopter (eenmanshelikopter) en carver (kantelende driewieler) de weg op en de lucht in mag.

''De Rijksdienst voor het Wegverkeer bepaalt waar een voertuig aan moet voldoen voor het de weg op mag. De Luchtvaartinspectie doet dat voor de lucht. De diensten gaan nu nadenken over regels voor de vliegende auto'', aldus de woordvoerster.
© ANP
Ik stem links.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
De veiligheid van politieluchtvaartuigen kan worden vergroot, als ze vooral zouden worden gebruikt op tijden en plaatsen waar geen mensen op straat zijn. Een gyrocopter kan bijvoorbeeld in elk geval redelijk veilig worden ingezet boven boven landbouwgebieden. En buiten het toeristenseizoen boven natuurgebieden om bos- en duinwachters te ondersteunen. En zomers boven zee, langs het strand, om te controleren op zwemmers die te ver afdrijven. Daarbij kan de gyrocopter een veilige afstand houden van het strand van bijvoorbeeld honderd meter.  

Ook kan een gyrocopter overdag langs snelwegen vliegen, met een zijdelingse afstand van bijvoorbeeld vijftig meter, zodat het bij een onverhoopte crash niet op het verkeer stort.

's Nachts is er op bepaalde plaatsen zo weinig verkeer dat een gyrocopter ook recht boven snelwegen, industrieterreinen en woonwijken kan vliegen.

Modelvliegtuigjes van bijvoorbeeld drie kilo met afstandsbesturing (en infrarood-videocamera) zijn denk ik erg geschikt om 's nachts in te zetten boven woonwijken. Want er zijn dan bijna geen mensen op straat. Dus als er eventueel een zou neerstorten, is de kans klein om iemand te verwonden.

Voor gebruik boven druk verkeer in een stad lijkt me een onbemande zeppelin geschikt, maar die is gevoelig voor harde wind. Zo kan voor verschillende omstandigheden telkens een ander type poitieluchtvaartuig worden gekozen.
Ik stem links.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Modelvliegtuigjes van bijvoorbeeld drie kilo met afstandsbesturing (en infrarood-videocamera) zijn denk ik erg geschikt om 's nachts in te zetten boven woonwijken. Want er zijn dan bijna geen mensen op straat.

Wederom een rode vlag: privacy, meneer Lingen. Zonder reden een beetje met infraroodapparatuur boven een woonwijk gaan hangen? En ondertussen effe lekker gluren bij de buren...

Overigens is dit mijn laatste reactie in topics die door u worden aangezwengeld.
U loopt steeds maar weer - a la LPF - proefballonnetjes op te laten zonder eens wat knap te motiveren.
En daar houdt ondergetekende niet zo van.

Was getekend,

DB


q300r_bc2

  • Gast
Minihelikopter tegen hennepteelt

In Nederland wordt voor het eerst een onbemande minihelikopter ingezet om illegale hennepteelt op te sporen. De Achterhoek heeft de primeur bij de inzet van de 'canna-chopper'. Het toestel is uitgerust met onder meer camera's en een afzuigkap. Daarmee wordt boven gebouwen lucht uit schoorstenen en afvoerpijpen opgezogen.

Een verslaggever van KRO's Goedemorgen Nederland ging kijken bij een demonstratie van de helikopter: [link naar artikel met rapportage]

Wietgeur
Met een speciaal geurapparaat kan een wietgeur worden herkend. Volgens de politie wordt hiermee geen wet overtreden, omdat de lucht wordt opgezogen zonder een gebouw binnen te gaan. De onbemande minihelikopter kan acht uur onafgebroken rondvliegen.

Bron: NOS Journaal


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
modelvliegtuigjes in het donker? ben benieuwd welke besturingstechnieken je in gedachte hebt?


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
modelvliegtuigjes in het donker? ben benieuwd welke besturingstechnieken je in gedachte hebt?
Het modelvliegtuigje kan op veilige hoogte blijven boven de stad. Bijvoorbeeld honderd meter. Het vliegtuigje kan bijvoorbeeld worden bestuurd vanuit een politieauto of politiebureau. Daarbij ziet degene die het vliegtuigje bestuurt waar het vliegtuigje is, doordat de (infrarood-) videobeelden direct worden doorgezonden via een radioverbinding.

Bovendien kan het vliegtuigje mogelijk voortdurend zijn GPS-coördinaten meesturen. Zijn positie kan dan voortdurend worden afgebeeld via een computerbeeldscherm. Ook andere vluchtgegevens zoals hoogte, snelheid, 'kunstmatige horizon' en 'stall warning' kunnen mogelijk direct worden meegestuurd naar de 'piloot' op afstand.  Dat lijkt me een afweging van kosten en gewicht enerzijds en functionaliteit anderzijds.
Ik stem links.