Dode hoek incidenten en nieuws

Auteur Topic: Dode hoek incidenten en nieuws  (gelezen 36649 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #30 Gepost op: 5 oktober 2009, 15:51:56
Fietssters onder vrachtwagen

http://www.echo.nl/an-an/buurt/foto/919864/

Redactie - 5 oktober 2009

AMSTELVEEN - Twee fietssters zijn maandag rond 10.00 uur op de hoek van de Rembrandtweg en Groen van Prinstererlaan onder een dubbele vrachtwagencombinatie van Bart Smit terechtgekomen.

De vrachtwagenbestuurder wilde vanaf de Van Prinstererlaan rechtsaf de Rembrandtweg opslaan en zag daarbij de twee fietssters over het hoofd, vermoedelijk omdat zij zich in de dode hoek bevonden.

Volgens ooggetuigen werden de twee dames snel door een ambulance afgevoerd. Eén van hen leek ongedeerd en kon voorin de ambulance plaatsnemen, de ander werd liggend op een brancard vervoerd..
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #31 Gepost op: 7 oktober 2009, 12:40:17
Hoe kon de bestuurder Boris niet zien?

07-10-09 11:24  http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/263884/2009/10/07/Hoe-kon-de-bestuurder-Boris-niet-zien.dhtml

AMSTERDAM - Het OM eiste dinsdag een taakstraf en rijontzegging tegen de vrachtwagen-chauffeur die op 19 juni scholier Boris Kouwen doodreed op de kruising Marnixplein/ Marnixstraat. 'Had ik maar iets gezien.'

Bijna vier maanden nadat de twaalfjarige Boris door een vrachtwagen was doodgereden, zagen zijn ouders hem dinsdag terug - heel even, op film.

In de rechtszaal werden beelden getoond die gemaakt zijn door een beveiligingscamera in een bus die vlak voor het ongeluk op dezelfde weg reed als Boris en de vrachtwagen. Je ziet Boris op zijn fiets voorbij komen. Het is slechts een kort moment, maar zijn moeder herkende hem dinsdag direct. Aan zijn kleding, zijn haar en 'hoe hij zit'.

Kort nadat die beelden waren gemaakt, kwam Boris onder het rechtervoorwiel terecht van de truck. De bestuurder, de 41-jarige W. van A., had de jongen niet gezien, zei hij dinsdag op zitting. Hij had alleen een raar 'schokje' gevoeld en een vreemd geluid gehoord, waarna hij op de kruising was gestopt.

Van A. was vervolgens naar de achterkant van zijn auto gelopen omdat hij dacht dat zijn kraan een tramkabel had geraakt. De buschauffeur die het had zien gebeuren, riep dat hij een kind had aangereden. ''Ik zag hem echt niet,'' zei Van A. later tegen de politie, ''ik snap er niks van.''

Boris, die op weg naar school was geweest, overleed kort daarna.

De scholier, die in groep acht zat, reed elke dag wat eerder naar school dan zijn moeder en kleine zusje. ''Zodat hij nog even met vriendjes kon kletsen,'' vertelde zijn moeder in de rechtszaal. Toen ze die ochtend kort na het ongeval met haar dochter bij het plein arriveerde en alle politie zag, de vrachtwagen, de deken op straat, werd ze 'erg ongerust'. Ze reed door naar school. ''Het eerste dat ik daar zag, waren vriendjes van Boris die vroegen waar hij was.''

Na zijn dood kwamen al snel de vragen. ''Waarom had de bestuurder zo'n idioot grote bocht genomen en hoe had hij Boris over zo'n lange afstand kunnen missen?'' Volgens deskundigen had Van A. de jongen op het Marnixplein namelijk móeten zien, omdat die vier tot zes meter voor hem had gereden - ruim buiten zijn dode hoek. En volgens getuigen had Van A. bij het linksaf slaan op het Marnixplein een opvallend wijde bocht genomen waarbij hij zelfs een stukje over de vluchtheuvel zou hebben gereden. Boris stond op dat moment volgens passanten stil op de kruising.

Van A. herhaalde dinsdag meerdere malen wat hij steeds heeft gezegd - dat hij Boris niet heeft zien staan, en dat hij hem ook niet had kúnnen opmerken omdat hij steeds in zijn dode hoek had gezeten. ''Had ik maar iets gezien,'' voegde hij daar aan toe. De vader van twee kinderen, van wie eentje van dezelfde leeftijd als Boris, zei 'verslagen' te zijn geweest na de aanrijding.

Het verwijt van de aanklager dat hij niet goed had opgelet en zich er niet van had vergewist dat de kruising leeg was voordat hij linksaf sloeg, vond hij niet terecht. ''Ik heb naar links en rechts gekeken.''

De aanklager stelde verder dat op de camerabeelden van de bus te zien zou zijn dat Van A. papieren op zijn stuur had liggen. ''Hij was er met zijn hoofd niet bij.'' Van A. ontkent dat en zegt dat hij beide handen aan het stuur had.

Ondanks de verslagenheid was Van A., sinds twintig jaar beroepschauffeur, die middag al weer achter het stuur van zijn vrachtwagen gaan zitten. ''De politie en mijn vader drongen erop aan. En het is mijn brood.'' Boris' moeder zei dat ze dat 'respectloos' had gevonden, tegenover Boris en hen. Nog elke keer als ze een vrachtwagen ziet, krimpt ze ineen, vertelde ze de rechters. ''Monsters op wielen.''

Volgens de officier heeft Van A. die ochtend zeer onvoorzichtig en onoplettend gereden en is sprake van grove schuld. Maar zes maanden cel vond ze te ver gaan, ook omdat de chauffeur geen strafblad heeft. Zij eiste een werkstraf van  240 uur en een rijontzegging van twee jaar waarvan één voorwaardelijk, wegens overtreding van artikel zes van de Wegenverkeerswet. ''Het is een pijnlijk feit dat als hij had opgelet, dit ongeluk niet was gebeurd.'' (KAMILLA LEUPEN)


Marnixplein versneld aangepakt

21-07-09 09:52  http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/254620/2009/07/21/Marnixplein-versneld-aangepakt.dhtml
 
AMSTERDAM - Stadsdeel Centrum is gisteren begonnen met de werkzaamheden op het Marnixplein. De komende twee weken wordt de verkeerssituatie op het gevaarlijke kruispunt ingrijpend gewijzigd.

De werkzaamheden zijn begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad. Daarvoor is de stoep en de rijbaan op de Marnixstraat afgezet en opgebroken.

Het vrijliggende fietspad komt precies op de plek waar vorige maand de twaalfjarige Boris Kouwen om het leven kwam nadat hij was overreden door een vrachtwagen.

Na hevige protesten van buurtbewoners, die al jaren klagen over de onveilige verkeerssituatie op het kruispunt, besloot het stadsdeel om de herinrichting van het Marnixplein te bespoedigen. De rest van de Marnixstraat wordt - conform de planning van het stadsdeel - vanaf maart 2010 aangepakt.

Het stadsdeel heeft haast met de werkzaamheden, en hoopt alle aanpassingen binnen twee weken te kunnen doorvoeren. Om die doelstelling te halen zal er tot 2 augustus elke dag worden gewerkt op het kruispunt, en zal er soms ook 's nachts worden doorgewerkt.

Het verkeer dat langs het werk wil zal de komende twee weken rekening moeten houden met oponthoud en omleidingen. Fietsers die uit zuidelijke richting komen, worden omgeleid via de Lijnbaansgracht, in noordelijke richting moeten ze via de Nassaukade rijden, net als auto's overigens. In zuidelijke richting mogen automobilisten wel over de Marnixstraat rijden, maar dan wel over de trambaan.

Die trambaan moeten ze overigens delen met de bussen en trams, die net als voetgangers gewoon langs het werk kunnen.

Buurtbewoners zijn door het stadsdeel in verschillende brieven geïnformeerd over de werkzaamheden en de mogelijke overlast door het werk in de nachtelijke uren.

Verkeersregelaars staan van zeven uur 's ochtends tot middernacht op het plein om de verkeersstromen in goede banen te leiden. (JASPER KARMAN)


Marnixplein vervroegd op de schop

07-07-09 09:47 http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/252241/2009/07/07/Marnixplein-vervroegd-op-de-schop.dhtml

AMSTERDAM - Op het Marnixplein wordt al over twee weken begonnen met de aanleg van een vrijliggend fietspad. Dat is de opvallendste van een aantal maatregelen die stadsdeel Centrum neemt om het plein snel veiliger te maken.

Aanleiding voor de ingrepen is het ernstige ongeluk op het plein van 19 juni, waarbij de twaalfjarige Boris Kouwen om het leven kwam. Boris werd, terwijl hij met zijn fiets stond te wachten op het kruispunt, aangereden door een vrachtwagen.

Naast de aanleg van de vrijliggende fietsstrook worden fietspaden op de kruising gemarkeerd met nieuw, rood asfalt, komen er snelheidsremmers op de rijbanen en wordt de belijning bijgewerkt en aangepast. Om het kruispunt overzichtelijker te maken, schuift de bushalte tegenover de glashandel in de Marnixstraat op. Daarvoor moeten enkele parkeerplaatsen wijken.

Om fietsers te beschermen die vanaf de Marnixstraat linksaf naar het Frederik Hendrikplantsoen willen, wordt er bovendien een oversteekplaats aangelegd. Op verzoek van buurtbewoners wordt nog bekeken of er ook zo'n oversteekplaats kan komen ter hoogte van het Marnixbad, voor fietsers die linksaf de Westerstraat in willen.

Verkeerswethouder Hans Gerson en Erik Koldenhof van het stadsdeel Centrum hebben deze en andere de maatregelen gisterochtend toegelicht in een overleg met het Actiecomité Marnix, dat zich inzet voor een veiliger Marnixplein. Vandaag krijgen alle omwonenden een informatiebrief van het stadsdeel.

Volgens de planning van stadsdeel Centrum wordt op 20 juli begonnen met de uitvoering van de noodmaatregelen en zullen de werkzaamheden ongeveer twee weken in beslag nemen. Om dat voor elkaar te krijgen zal er ook 's avonds en 's nachts gewerkt worden.

Het plan om van de hele Marnixstraat een 30-kilometerzone te maken - een unanieme wens van de stadsdeelraad - wordt voorlopig niet uitgevoerd. De gemeente wil daarvoor nog wachten op de resultaten van een onderzoek dat eind dit jaar wordt afgerond.

Het zebrapad dat boze bewoners twee weken geleden op de Marnixstraat schilderden, mag blijven. Het wordt wel iets verplaatst.

Voorlopig krijgt alleen het deel van de Marnixstraat bij het Marnixplein vrijliggende fietspaden. Bij de herprofilering van de straat, waarmee waarschijnlijk in maart 2010 een begin wordt gemaakt, komt de rest van de straat aan de beurt.

Martijn Veldhoen van het Actiecomité Marnix is blij dat het stadsbestuur eindelijk stevige maatregelen neemt om het verkeer op de Marnixstraat veiliger te maken, maar is teleurgesteld dat de 30-kilometerzone voorlopig van de tafel is.

''Het is jammer dat de gemeente niet durft door te pakken. De Marnixstraat is nu net een racebaan, alleen door de maximumsnelheid te verlagen wordt de straat echt veilig.'' (JASPER KARMAN)


Ten slotte: Boris Kouwen (1996 - 2009)

25-06-09 11:42 http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/250141/2009/06/25/Ten-slotte-Boris-Kouwen-1996---2009.dhtml

Donderdagavond lopen de vriendjes en vriendinnetjes in een stille tocht voor Boris, die, zoals één van hen zegt, 'eigenlijk overal goed in was'. Zelfs in sport, terwijl je dat niet zou verwachten omdat hij een wat vreemde motoriek had. Flegmatiek, noemt zijn vader dat.

Boris, die vrijdag op het Marnixplein door een vrachtwagen werd overreden, was een grote jongen, mentaal ouder dan zijn leeftijd zou doen vermoeden. Hij was nergens bang voor. 'Actief, avontuurlijk, leergierig en levenslustig,' zijn de woorden waarin zijn ouders hem omschrijven.

Boris hield van uitdagingen. Hij holde de avondvierdaagse, waardoor hij als tweede aankwam. Hij had plezier in voetballen en speelde op het middenveld bij de D4 van SDZ. Ze werden dit jaar kampioen. Onlangs richtte hij met vriendjes straatvoetbalteam De Rode Vliegen op.

In zijn vriendenclub gaf hij de richting aan. Ze deden graag taalspelletjes en hij had er lol in accenten na te doen.

Zijn ouders scheidden toen hij zeven was. Samen met zijn jongere zusje woonde hij de ene helft van de week bij zijn moeder, de andere helft bij zijn vader. Hij had een stiefbroertje en -zusje. Met zijn stiefzus speelde hij in een filmpje dat op YouTube is te zien. Daarin bestaat hij alleen in haar gedachten. Hij vond acteren leuk. In een ander filmpje dat hij met vriendjes maakte, speelt hij een stoer type dat wordt doodgeschoten.

Als peuter reisde Boris met zijn ouders naar India, Laos, Thailand en later naar Marokko. ''Hij kon daar al jong gloedvol over vertellen,'' zegt zijn crècheleidster.

Boris ging altijd recht op zijn doel af. ''Toen hij een middelbare school moest kiezen, spitte hij geheel zelfstandig de scholengidsen door,'' zegt zijn moeder. Hij zou na de zomervakantie op het Spinoza Lyceum beginnen. (EDITH ANDRIESSE)


Treurtocht voor slachtoffers Marnixstraat

25-06-09 11:46 http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/250142/2009/06/25/Treurtocht-voor-slachtoffers-Marnixstraat.dhtml

AMSTERDAM - De organisatie van de treurtocht in de Marnixstraat verwacht vanavond een grote opkomst. Volgens de organisatie, het Actiecomité Marnix, zullen naast buurtbewoners en vrienden van Boris ook veel leerlingen van scholen uit de buurt meelopen.

De tocht wordt gehouden om de verkeersslachtoffers van de Marnixstraat te herdenken, en is tevens een oproep om de Marnixstraat zo snel mogelijk veiliger te maken.

Namens de gemeente zullen verkeerswethouder Hans Gerson en Erik Koldenhof van stadsdeel Centrum meelopen. Ook de politie stuurt een delegatie, 'vooral uit eerbetoon', aldus een woordvoerder. Daarnaast zullen er agenten zijn om - indien nodig - de tocht in goede banen te leiden.

De tocht begint om 19.00 uur op het Marnixplein. Het is onzeker of de Marnixstraat wordt afgesloten, dat hangt volgens de politie af van de opkomst. (HET PAROOL)


Het ongeluk dat moest gebeuren

20-06-09 10:14 http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/249244/2009/06/20/Het-ongeluk-dat-moest-gebeuren.dhtml
 
Buurtbewoners dringen al lang aan op vrijliggende fietspaden of zelfs afsluiting van de straat voor doorgaand verkeer. Foto Peter Elenbaas
AMSTERDAM - Al vier jaar wordt geruzied over het veiliger maken van de Marnixstraat. Ondertussen stapelen de ongevallen zich op, met als dieptepunt de dood van de 12-jarige scholier Boris, die gisteren onder een truck kwam.

De laatste drie jaar gebeurden op het Marnixplein, waar de fatale aanrijding was, zes ongelukken met letsel. De kruising is een black spot.

Buurtbewoners dringen al lang aan op vrijliggende fietspaden of zelfs afsluiting van de straat voor doorgaand verkeer. Anderen zijn daar faliekant tegen, omdat dit ten koste zou gaan van de bereikbaarheid en parkeerplaatsen.

In maart wordt de Marnixstraat aangepakt en komen de vrijliggende fietsstroken er eindelijk.

Stadsdeelvoorzitter Els Iping (Centrum): ''Je kunt achteraf zeggen dat de aanpak van de plek te lang heeft geduurd. Maar dit is een ingewikkelde plek en er was veel overleg nodig met belanghebbenden.''

Bij de plek van het ongeluk hebben vrienden en vriendinnen teksten met herinneringen opgehangen aan Boris, die na de zomer naar het gymnasium zou gaan. Iping spreekt van een 'afschuwelijk ongeval, de nachtmerrie van iedere ouder'.

Maar Iping denkt nog niet aan het nemen van tijdelijke maatregelen, zoals die werden getroffen bij het Concertgebouw, waar na een ongeval meteen een richel werd neergelegd.

''We wachten eerst het politieonderzoek af,'' zegt ze. (ROB ROMBOUTS)


Kind overleden na aanrijding met vrachtwagen

19-06-09 11:05 http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERKEER/article/detail/249084/2009/06/19/Kind-overleden-na-aanrijding-met-vrachtwagen.dhtml

AMSTERDAM - Een 12-jarige jongen is vanmorgen overleden na een verkeersongeval met een vrachtwagen op het Marnixplein. De jongen stond rond 08.30 uur met zijn fiets stil op de rijbaan waar hij vermoedelijk over het hoofd is gezien door de 41-jarige vrachtwagenchauffeur.

De vrachtwagen kwam vanuit de richting van de Nassaukade en sloeg linksaf, de Marnixstraat in. De jongen stond daar aan de rechterzijde van de rijbaan stil waar hij werd aangereden. Politieagenten die dichtbij stonden zijn onmiddellijk gestart met reanimatie. Het jeugdige slachtoffer is daarop met ernstige verwondingen naar een ziekenhuis vervoerd waar hij niet veel later is overleden. (HET PAROOL)

p2kflex
08:37:25 19-06-09-ALPHA-Contac ac aub!!
0100762BRW Amsterdam - Amstelland (BOT)
p2kflex
08:29:27 19-06-09GROUP-2HV 1 BEKNELLING Het Marnix MARNIXPLEIN 1 Zwembad ASD [ 521 685 ]
0100119BRW Amstelveen (Lichtkrant)
0100519BRW Amsterdam - Hendrik (Lichtkrant)


08:28:29 19-06-09   13   AMBU   13-170 A1 AMSTERDAM MARNIXPLEIN 0 RIT:48   
0120998RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland )


08:28:01 19-06-09   13   AMBU   13-173 A1 AMSTERDAM MARNIXPLEIN 0 RIT:47   
0120998RAVAA Amsterdam ( Monitorcode Amsterdam-Amstelland )
0120173CPA Amsterdam-Amstelland
p2kflex
08:28:05 19-06-09GROUP-2LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : MKA AMSTERDAM / MARNIXSTRAAT / AMSTERDAM / COORD 18-H-40
0120988MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Life-Line-1 - MMT)


Jongen overleden bij ongeval A'dam


AMSTERDAM Leerlingen van Montessorischool De Eilanden in Amsterdam hebben bloemen gelegd op de plek waar vrijdagochtend hun 12-jarige klasgenootje Boris door een vrachtwagen werd omvergereden. De jongen werd geschept op het Marnixplein. Hij overleed in het ziekenhuis.

De 41-jarige chauffeur wilde linksaf de Marnixstraat indraaien en zag de jongen waarschijnlijk over het hoofd.

Politieagenten begonnen onmiddellijk na het ongeluk met reanimeren. Het jeugdige slachtoffer is daarna met ernstige verwondingen naar een ziekenhuis vervoerd waar hij niet veel later is overleden. De moeder van de jongen was in de buurt op het moment dat het ongeluk gebeurde. Zij is met haar zoontje mee naar het ziekenhuis gegaan.

Klasgenoten hebben niet alleen bloemen gelegd, maar ook teksten achtergelaten. Op één staat: " Stomme vrachtwagens, ik wou dat ze niet bestonden".

Buurtbewoners zijn woedend over het ongeluk. Zij waarschuwen de gemeente al tijden dat de situatie op dit kruispunt erg onoverzichtelijk is. Er rijden trams en veel taxi's in de relatief smalle straat en fietsers komen er snel in het gedrang.


http://www.rtvnh.nl/nieuws/index.asp?newsid=99263

Nieuws item (video) http://www.rtvnh.nl/asxgen.asp?nmid=38267&item=cmsroot%2Fstream%2FNHNieuws2009%2F20090619%5Fjongenoverleden%2Ewmv&start=0&tt=Jongen%20overleden%20na%20aanrijding

AT5: http://www.at5.nl/artikelen/18573/kind-onder-vrachtauto-bij-marnixbad
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 11 oktober 2009, 15:51:39
Grootscheepse controle dode hoek

http://www.politie.nl/haaglanden/nieuws/1001grootscheepsecontroledodehoek.asp

Haaglanden, 10-10-2009 • Enkele vrachtwagenchauffeurs ontvingen vrijdag 9 oktober in de regio Den Haag één of meerdere bekeuringen, omdat het zicht vanuit de cabine niet goed was, er iets aan de lading schortte of omdat zij zich niet aan de rij en rusttijdenwet hielden. Één chauffeur maakte het wel heel bont. Hij vervoerde balen hooi en zijn lading was veel te hoog, stak te ver uit aan de achterzijde en zijn voertuigcombinatie was te lang. Het zicht uit zijn cabine was bedroevend vanwege de gordijnen en de vele vaantjes op zijn voorruit.

Er moest een tweede vrachtwagen aan te pas komen om een gedeelte van zijn lading over te takelen. De chauffeur ontving voor meer dan 1300 euro aan bekeuringen. Een andere chauffeur reed met losse lading en nog voordat hij met de motoragent het controleterrein bereikte, viel er al een ijzeren vat van zijn vrachtwagen. Bij twee vrachtwagens werd geconstateerd dat de verzegeling van hun tachograaf was verbroken. In totaal controleerde Bureau Verkeer in samenwerking met de inspectie van Verkeer en Waterstaat 17 vrachtwagens. In totaal schreven de agenten zestien processen-verbaal uit en werden er twee boeterapporten opgemaakt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
Op het terrein van Rijkswaterstaat ligt een permanente spiegelafstelplaats. De aanvoer van vrachtverkeer vond plaats door motoragenten van Bureau Verkeer vanaf de rijksweg A13. Bij binnenkomst van de aangeleverde vrachtauto, werd deze geplaatst op een aangewezen plek om de spiegelafstellingen te controleren. Hier hielden de medewerkers van de Technische en Ongevallendienst (TOD) een controle op het spiegelzicht van de bestuurder op dat moment. Nadat de vrachtauto was gecontroleerd op het spiegelzicht, werd deze verder gecontroleerd op de rij-en rusttijden, documenten, technische staat en ladingzekering en op overbelading.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #33 Gepost op: 20 oktober 2009, 14:21:37
Hoe kon de bestuurder Boris niet zien?

07-10-09 11:24  http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/263884/2009/10/07/Hoe-kon-de-bestuurder-Boris-niet-zien.dhtml

Veroordeling vrachtwagenchauffeur Marnixstraat

Datum nieuwsfeit: 20-10-2009
Bron: Rechtbank Amsterdam

http://www.nieuwsbank.nl/inp/2009/10/20/R185.htm

Rechtbank Amsterdam

Veroordeling vrachtwagenchauffeur Marnixstraat

Amsterdam, dinsdag 20 oktober 2009 - Op 19 juni 2009 heeft er een dodelijk ongeval op de Marnixstraat in Amsterdam plaatsgevonden. De chauffeur van de vrachtwagen die het 12-jarige slachtoffer aanreed, wordt door de rechtbank veroordeeld tot een werkstraf van 120 uur en een voorwaardelijk ontzegging van de rijbevoegdheid van 12 maanden. Naar het oordeel van de rechtbank is het ongeval aan zijn schuld te wijten. De rechtbank heeft vastgesteld dat verdachte het slachtoffer gedurende het aanrijden op de kruising had kunnen zien en ook had moeten zien, en dat niet aannemelijk is geworden dat het slachtoffer steeds in de dode hoek van de vrachtwagen heeft gereden.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #34 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:02:27
PvdA wil meer onderzoek verkeersveiligheid

http://www.parool.nl/parool/nl/5/POLITIEK/article/detail/265264/2009/10/22/PvdA-wil-meer-onderzoek-verkeersveiligheid.dhtml
22-10-09 14:55

AMSTERDAM - De Amsterdamse afdeling van de PvdA heeft verkeerswethouder Hans Gerson gevraagd zich sterker te maken voor de verkeersveiligheid in de hoofdstad. De partij wil onder meer dat er onderzoek komt naar nieuwe technologieën die ongevallen door de dode hoek moeten voorkomen, liet ze donderdag weten.

De PvdA denkt daarbij aan het verplicht stellen van bewegingssensoren en waarschuwingssystemen op vrachtwagens die de stad binnenkomen. Die moeten chauffeurs op gevaarlijke plekken een seintje geven over het gevaar van de dode hoek.

 
Gerson kondigde al aan dat hij wil onderzoeken of hij op bepaalde plekken binnen de ringweg A10 een 30 kilometerzone kan invoeren. De PvdA wil dat hij nog een stap verdergaat. Zo willen de sociaal-democraten dat de wethouder verder kijkt naar distributiecentra aan de rand van de stad die winkels in de binnenstad op een milieuvriendelijke manier kunnen bevoorraden. Dit is niet alleen goed voor de luchtkwaliteit, een stokpaardje van de gemeente, maar het zorgt ook voor minder grote vrachtwagens in de stad wat de verkeersveiligheid ten goede zou moeten komen, aldus de partij.

De PvdA neemt een voorbeeld aan de regio Arnhem-Nijmegen, waar proeven al hebben aangetoond dat het mogelijk is vrachtverkeer in stadscentra terug te brengen. Sinds april vorig jaar heeft Nijmegen bijvoorbeeld een afleverpunt waarvandaan ruim zeventig aangesloten ondernemers in de binnenstad met milieuvriendelijk transport worden bevoorraad. (ANP)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #35 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:03:15
Deli XL haakt in op strijd tegen dode hoek

http://www.missethoreca.nl/1077640/catering/catering-nieuws/DeliXLHaaktInOpStrijdTegenDodeHoek.htm

Bijna vierhonderd chauffeurs van Deli XL rijden sinds deze week met waarschuwingsstickers op hun vrachtauto. De stickers tonen fietsers exact waar zich de dode hoek bevindt zodat ze deze kunnen vermijden.

Deli XL is daarmee een van de eerste partijen die de nieuwe campagne ‘Blijf uit de dode hoek’ omarmt.

Bert van den Berg van Deli XL: ‘Onze vrachtauto’s rijden dagelijks het hele land door. Iedere kans die we krijgen om het verkeer veiliger te maken, moeten we aangrijpen. Niet alleen door onze chauffeurs regelmatig bij te scholen, maar ook door voorlichting richting andere weggebruikers. Op deze manier maken we het voor chauffeur en fietser makkelijker om ongelukken te voorkomen.’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 10 november 2009, 17:57:31
Spiegels afstellen op Schiphol

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5413930.ece/Spiegels-afstellen-op-Schiphol

Gepubliceerd op 10 november 2009, 17:00
Laatst bijgewerkt op 10 november 2009, 17:01

SCHIPHOL -  
Vrachtwagenchauffeurs kunnen op de luchthaven Schiphol nu ook gratis hun spiegels afstellen.

Door de spiegels goed te zetten kunnen met name ongelukken in de dode hoek worden voorkomen.
Schiphol heeft de afstelplaats gemaakt aan de Anchoragelaan, waar veel vrachtbedrijven zijn gevestigd. Op het wegdek zijn lijnen en vakken aangebracht voor het afstellen van de spiegels
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #37 Gepost op: 10 december 2009, 13:38:28
Dodelijk ongeluk: spiegels vrachtauto niet goed

http://www.dvhn.nl/nieuws/noorden/stad/article5540123.ece/Dodelijk-ongeluk:-spiegels-vrachtauto-niet-goed
DVHN | Gepubliceerd op 10 december 2009, 12:17
Laatst bijgewerkt op 10 december 2009, 12:22

Groningen -  
De spiegels van de vrachtauto die in februari dit jaar betrokken was bij een dodelijk verkeersongeluk op de kruising W.A. Scholtenstraat en de Oostersingel in Groningen waren niet goed afgesteld. Ook waren de ruiten van de cabine van de vrachtwagen vies. De chauffeur, een 26-jarige man uit Tilburg, zegt dat hij de fietsster toen hij rechts afsloeg niet heeft gezien.

De fietsster, de 22-jarige farmaciestudente Josien den Hartog kwam onder de vrachtwagen terecht en overleed aan haar verwondingen. De chauffeur erkende dat de spiegels niet volgens de eisen waren afgesteld.

Maar volgens zijn advocaat is dit niet de oorzaak van het ongeluk: ook als de spiegels wel op de juiste wijze waren afgesteld, zou de chauffeur de fietser mogelijk niet hebben kunnen gezien. De studente bevond zich waarschijnlijk in de dode hoek, aldus de advocaat. Volgens hem is er dan ook geen sprake van schuld.

De officier van justitie is het daar niet mee eens. Zij eiste een werkstraf van 240 uur en een rijontzegging van twee jaar, waarvan een jaar voorwaardelijk. "Een chauffeur die zijn zaken niet voor elkaar heeft, hoort een tijdje niet in een vrachtwagen te zitten."

Met de eis hield justitie rekening met de persoonlijke omstandigheden van de chauffeur. Die verklaarde dat hij nog dagelijks met de gevolgen van het ongeluk worstelt. Aan de nabestaanden schreef hij een brief.

De rechtbank doet over twee weken uitspraak
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 13 januari 2010, 11:37:57
Jongetje ( 8 ) omgekomen bij verkeersongeval  :'(

http://www.blikopnieuws.nl/bericht/108073/Jongetje_8_omgekomen_bij_verkeersongeval.html
dinsdag 12 januari 2010 12:32

Papendrecht - In Papendrecht is een 8-jarig jongetje om het leven gekomen bij een verkeersongeluk. Hij reed op de fiets op de Jan Steenlaan, toen hij ter hoogte van de Rembrandtlaan werd geschept door een bus die rechtsaf sloeg.

Volgens de politie heeft het jongetje waarschijnlijk in de dode hoek van de bus gereden. Het kind raakte door de klap ernstig gewond.

De inzet van personeel van de traumahelikopter mocht niet meer baten. Hij bezweek korte tijd later aan zijn verwondingen



p2kflex
08:31:09 12-01-10GROUP-1A1 HV:Aanrijding letsel (beknelling: ja) OPEL CENTRALE REMBRANDTLAAN 1 PAPENDRECHT
1423264MKA Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (OvD-G Drechtsteden Zuid) (Alarmeringscode)
p2kflex
08:29:27 12-01-10-ALPHA-A1 AMBU MMT02 HELI Rembrandtlaan 1 3351RE Papendrecht ppd bon 3316
1420059MKA Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (Traumaheli Life-Line-2 / MMT 90.1)
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 13 januari 2010, 14:35:22
Eerste exemplaren knutselbox overhandigd

http://oss.kliknieuws.nl/nieuws/93875/eerste-exemplaren-knutselbox-overhandigd
woensdag, 13 jan 2010 - 13:58

OSS - De film This is my life! is dinsdagavond in restaurant Elzenburg in Oss gepresenteerd aan het publiek, waaronder bestuurders van het hoofdbestuur van Veilig Verkeer Nederland.

De film is een initiatief van Veilig Verkeer Nederland, afdeling Maasland en is gemaakt in het kader van het dodehoekproject voor het onderwijs. In de film wordt niet alleen ingegaan op de dode hoek van vrachtwagens, maar ook van landbouwvoertuigen. hoofdrol van de film wordt gespeeld door Melanie, één van de twee meisjes die zes jaar geleden op een rotonde bij 't Woud onder een vrachtwagen kwamen.Bij het porject is een knutseldoos ontworpen, in samenwerking met Wim Kros uit Heesch. Leerlingen kunnen met deze box al knutselend leren en zien wat de dode hoek nu precies is. De De eerste exemplaren van de box werden overhandigd aan de Osse wethouder Jules Iding en de Bernhezer wethouder Frans van de Ven.
Samen sterk in de hulpverlening!