Dode hoek incidenten en nieuws

Auteur Topic: Dode hoek incidenten en nieuws  (gelezen 36639 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 27 februari 2008, 13:43:59
Ondanks alle maatregelen neemt het aantal fietsers dat in de dode hoek omkomt, nog steeds toe.
Vijf jaar geleden waren er zeven slachtoffers, in 2006 negentien.

Om dit bij te houden wil ik voorstellen een apart topic te maken voor alle incidenten en nieuws in relatie tot de dode hoek, met het verzoek aan een moderator of het mogeljk is alle (oudere en nieuwe) dode hoek gerelateerde meldingen/nieuws/etc. in 112 en uit de media hierheen te verplaatsen. Mocht dit niet de bedoeling zijn, dan graag deze berichten samenvoegen met uit de media.


Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2008, 13:55:23
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/

Verkeersveiligheid - Dodehoekspiegel

Ondanks de inspanningen van onder andere het ministerie de afgelopen jaren, is het aantal fietsers dat als gevolg van ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens dodelijk verongelukt, verdrievoudigd. In 2003 kwamen er 7 fietsers om het leven, in 2006 waren er 19 dodelijke slachtoffers. Het ministerie heeft de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) de opdracht gegeven om een diepgaand onderzoek naar de oorzaken van dodehoekongevallen te doen. Het onderzoek moet nog voor de zomer van 2008 zijn afgerond.

Elke vrachtwagen heeft een aantal dode hoeken. Ze beperken het zicht van de chauffeur. Daardoor ontstaan ongevallen, vaak met ernstige afloop. Het gebruik van extra zichtveldstystemen, zoals de dodehoekspiegel verkleint het risico. Sinds 1 januari 2003 is de dodehoekspiegel verplicht voor elke vrachtwagen met een Nederlands kenteken. Hiermee loopt Nederland binnen de Europese Unie voorop. In 2007 is binnen de Europese Unie (EU) regelgeving van kracht geworden om alle Europese vrachtauto's vanaf 2011 uit te rusten met extra zichtveld voorzieningen

Sinds januari 2007 moeten alle nieuwe vrachtauto’s in de EU beschikken over een groter zichtveld dat de dode hoeken naast en voor de vrachtauto nog verder verkleint. Kijk onder meer informatie voor de wettekst van de EU-richtlijn.

Maar het risico is nog niet weg. Daarom wordt er ook aan andere oplossingen gewerkt. Dit kunnen extra spiegels zijn, maar ook camerasystemen. Hiermee kan de chauffeur op een beeldscherm in de cabine de omgeving van zijn vrachtwagen in de gaten houden via kleine camera’s. Er is ook een systeem dat op de vrachtwagen wordt gemonteerd en fietsers door middel van geluidssignalen en een knipperlicht waarschuwt dat de vrachtwagen gaat afslaan.  

Voor het voorkomen van ongevallen blijft het noodzakelijk dat alle verkeersdeelnemers, dus niet alleen de vrachtautochauffeurs, maar zeker ook andere (fietsende) weggebruikers, goed op de hoogte zijn van het gevaar van de dode hoek.

zie verder: http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onderwerpen/verkeersveiligheid/dodehoekspiegel/
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2008, 14:00:21
Fietser Amsterdam onder vrachtwagen

27 februari 2008 - 9:05 - [url=http://www.rtvnh.nl]www.rtvnh.nl[/url]

AMSTERDAM Op het Nassauplein in Amsterdam is tijdens de ochtendspits een fietsster onder een vrachtauto gekomen. De vrouw van een jaar of dertig is met zeer ernstige verwondingen naar het ziekenhuis gebracht.
De politie vermoedt dat het opnieuw om een zogenoemd dodehoek-incident gaat. De vrachtwagen zou de vrouw bij het rechtsafslaan niet hebben gezien, ondanks de aanwezigheid van een dodehoekspiegel.
Naar aanleiding van dit ongeluk waarschuwt een politiewoordvoerder fietsers er opnieuw voor bij kruispunten altijd achter vrachtwagens te blijven.

--------------------------------------------------

Weer dodehoekongeluk met vrachtauto

Woensdag 27 februari 2008 - [url=http://www.at5.nl]www.at5.nl[/url]  

Een 33-jarige vrouw is woensdagochtend bij een verkeersongeval aan het Nassauplein in Westerpark zwaargewond geraakt.
De vrouw was op de fiets en wilde rechtdoor rijden, maar werd door een rechtsafslaande vrachtwagen over het hoofd gezien. De politie heeft het over een klassiek dodehoekongeval en waarschuwt fietsers nooit meer naast een vrachtauto stil te gaan staan die rechtsaf wil slaan.
Het slachtoffer is met spoed naar een ziekenhuis gebracht. De 47-jarige vrachtwagenchauffeur is door de politie gehoord.

--------------------------------------------------

livep2000
08:30:12 27-02-08G BRAN HV 1 BEKNELLING (Incidentnet: 1) Haarlemmerdijk AMSTERDAM (ASD) [ 521 577 591 ]  
0102998BRW Amsterdam-Amstelland ( Monitorcode )
0101204BRW Amsterdam ( OvD Spoed )
0100969BRW Amsterdam Teunis ( Lichtkrant Provisorium )
0100950BRW Amsterdam Teunis ( HV-1 577 )
0100519BRW Amsterdam-Hendrik ( Lichtkrant Kazerne )
livep2000
08:28:46 27-02-08G AMBU LIFELINER 1 / MMT INZET VOOR : AMSTEDAM / Haarlemmerplein IN AMSTERDAM  
0120988RAVAA Amsterdam ( Trauma Heli Lifeliner 1 )
Samen sterk in de hulpverlening!


Michelle1983

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 29 februari 2008, 09:10:03
Vrouw (21) raakt zwaar gewond bij verkeersongeval

TILBURG: Een 21-jarige vrouw uit Tilburg raakte donderdagmorgen 28 februari zwaar gewond bij een verkeersongeval op de Spoorlaan. De vrouw reed op de fiets en werd aangereden door een afslaande vrachtwagenchauffeur. Ze raakte daarbij zwaar gewond aan haar beide benen.

Het ongeluk gebeurde rond 10.00 uur op de kruising van de Spoorlaan met de Willem II straat. Het slachtoffer reed op haar fiets en kwam uit de Willem II straat. Ze wilde vermoedelijk rechtdoor oversteken. De vrachtwagenchauffeur kwam tegen het verkeer in door de Willem II straat gereden. Hier geldt namelijk eenrichtingverkeer voor gemotoriseerd verkeer. Hij stelde zich voor de kruising op om rechtsaf te slaan en stond naast de vrouw opgesteld. Toen de chauffer rechtsaf sloeg kwam het slachtoffer onder de vrachtauto terecht, waarbij haar beide benen werden overreden. Ze is met spoed per ambulance overgebracht naar het ziekenhuis en moest direct geopereerd worden.

In overleg met het Openbaar Ministerie is het rijbewijs van de vrachtwagenchauffeur, een 48-jarige man uit Hoogeloon, door de politie ingevorderd.
Verkeersongevalanalisten van de politie onderzochten de plaats van het ongeval naar sporen en maakten foto’s van de aangetroffen situatie en de beschadigde voertuigen. Aan de hand van deze feiten en de verklaringen van getuigen en betrokkenen probeert de politie de precieze toedracht van het ongeval te achterhalen.

www.politiemwb.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2008, 13:16:14
Bestrijding ongelukken stuit op kosten

www.ad.nl/binnenland

Door OLOF VAN JOOLEN

ROTTERDAM - Waarschuwingssystemen die hebben bewezen ongelukken met de dode hoek van vrachtauto’s te voorkomen, blijven op de plank liggen.
 
Elke 2,5 week sterft een fietser of voetganger doordat hij onzichtbaar blijft de dode hoek van een vrachtautospiegel.

Transportondernemers willen er geen geld voor uittrekken of de overheid is terughoudend de apparatuur toe te laten op de weg.

De Vereniging Verkeersslachtoffers vindt dit onacceptabel. Voorzitter Peter Elsenaar stelt dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat dit soort apparatuur zou moeten verplichten op alle trucks die stedelijk gebied in gaan. ,,Elke dode die je voorkomt, is er een. Minister Eurlings moet hier haast mee maken.’’

Het aantal fietsers dat in de dode hoek omkomt, neemt toe. Vijf jaar geleden waren er zeven slachtoffers, tegen negentien in 2006.

Oplossingen zijn beschikbaar. Bijvoorbeeld de Lexguard die chauffeurs waarschuwt als zich iemand in hun dode hoek bevindt. Of Lisa 2 Alert dat fietsers en voetgangers alarmeert als een truck afslaat.

Lexguard is sinds vorig jaar op de markt. ,,We hebben er duizend verkocht. Dat valt tegen,’’ zegt directeur Van Eeuwen van producent Intertruck. In ons land rijden 140.000 vrachtwagens rond. ,,Bedrijven hebben het niet zo hoog op de prioriteitenlijst. Misschien vinden ze 600 tot 900 euro per wagen wel te veel.

Lisa 2 Alert kreeg na praktijktests in opdracht van Verkeer en Waterstaat twee jaar terug het predikaat ‘goed’. TU Delft bevestigt de conclusie. Wegens kritiek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid dat de apparatuur kan leiden tot truckers die voorrang nemen en de geluidsoverlast van het alarmsignaal, weigert Verkeer en Waterstaat Lisa 2 Alert wettelijk toe te staan. ,,Heel frustrerend,’’ zegt producent Van de Moosdijk. Het ministerie laat de oorzaken van dodehoekongelukken onderzoeken en hoopt dit jaar nieuwe maatregelen in te voeren.

Transport en Logistiek Nederland vindt dat de overheid bedrijven niet moet dwingen extra systemen te kopen. ,,De effecten zijn onvoldoende duidelijk,’’ stelt woordvoerder Wijnand van Zanten.

Veilig Verkeer Nederland vindt dat het ministerie niet moet schromen extra systemen verplicht te stellen.



Elk ongeluk een steek door het hart

www.ad.nl/binnenland

Door OLOF VAN JOOLEN

DORDRECHT - Het kan in 2004 niet op voor uitvinder Freek Ton. Terwijl Nederland schreeuwt om een oplossing voor ongelukken met fietsers die in de dode hoek van een vrachtwagen zitten, komt hij met hét idee.
 
De Lexguard; een systeem dat een vrachtwagenchauffeur alarmeert als iemand zich in de dode hoek bevindt. Een alarmeringssysteem dat de chauffeur waarschuwt als zich iemand in de ruimte schuin naast de truck bevindt waar de bestuurder hem niet ziet. De Dordtenaar wint er prijzen mee, krijgt complimenten van minister Peijs (Verkeer) en verkoopt het patent voor een mooi bedrag. Nu moet hij diep gefrustreerd toezien hoe er nog steeds mensen sterven in de dode hoek.

Lexguard heet het systeem dat de techneut uitdoktert. Het is een naam met een emotionele lading van een gevoelige uitvinder. Hij noemt zijn creatie naar een vriendje van zijn buurmeisje: Lex Vaessen. De 19-jarige komt na een dode-hoekongeluk nooit meer thuis.

De Dordtenaar verkoopt zijn vinding aan het Rotterdamse Intertruck, een grote onderneming in vrachtwagenonderdelen. Het bedrijf ontwikkelt het idee verder en introduceert het apparaat vorig jaar op de markt. Ton en Intertruck-directeur Marcel van Eeuwen schetsen een toekomst met tienduizenden vrachtwagens voorzien van Lexguard. Wegen zullen veiliger worden voor voetgangers en fietsers. Intertruck heeft al duizend systemen verkocht. Dat is voor krap één procent van het vrachtwagenpark.

Gemiddeld komt elke tweeënhalve week iemand om in de dode hoek. Het meest recente slachtoffer is Lesley Barhorst (15) uit Den Haag. Ze kwam woensdag om. Medeleerlingen van het Haags Montessori Lyceum herdenken haar dinsdag. Aansluitend wordt Lesley begraven. De vrachtwagenchauffeur krijgt psychologische hulp.

Bij Freek Ton gaat het verhaal recht door zijn hart. ,,Prachtig dat de overheid weer een onderzoek naar de oorzaken aankondigt. Maar het lijkt mij beter als mensen met gezond verstand naar de oplossing kijken. Iedereen is van goede wil, van vrachtwagenbouwers tot de transporteurs. Maar op een of andere manier komt het niet van de grond.’’

Het knaagt bij Ton. Hij vraagt zich af of de Lexguard met 600 tot 900 euro te duur is. ,,Misschien moet ik opnieuw aan de slag gaan met een simpelere techniek. Ik moet iets doen. Berichten zoals dat over Lesley kan ik niet meer aan.’’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2008, 13:16:52
Agent komt met oplossing dode hoek

14 februari 2008 - 12:02 - [url=http://www.rtvnh.nl]www.rtvnh.nl[/url]
 
AMSTERDAM Politieagent Caspar Greuter uit Amsterdam denkt de oplossing te hebben voor het dode hoek-probleem bij vrachtwagens. Greuter stelt voor een strip aan de rechterkant van de vrachtwagen te bevestigen.
Die moet de chauffeur waarschuwen als hij in de bocht iets of iemand raakt. Fietsers zouden ook zelf op die strip kunnen drukken als het mis gaat.
Greuter kwam op het idee nadat hij met de gevolgen van een dode-hoekongeluk geconfronteerd was. Het viel hem op dat de meeste slachtoffers eerst worden omgeduwd, en daarna pas door het achterwiel overreden.
Samen sterk in de hulpverlening!


ACKevin

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 maart 2008, 13:37:40
Agent komt met oplossing dode hoek

14 februari 2008 - 12:02 - www.rtvnh.nl
 
AMSTERDAM Politieagent Caspar Greuter uit Amsterdam denkt de oplossing te hebben voor het dode hoek-probleem bij vrachtwagens. Greuter stelt voor een strip aan de rechterkant van de vrachtwagen te bevestigen.
Die moet de chauffeur waarschuwen als hij in de bocht iets of iemand raakt. Fietsers zouden ook zelf op die strip kunnen drukken als het mis gaat.
Greuter kwam op het idee nadat hij met de gevolgen van een dode-hoekongeluk geconfronteerd was. Het viel hem op dat de meeste slachtoffers eerst worden omgeduwd, en daarna pas door het achterwiel overreden.

Caspar Greuter legt uit hoe hij op het idee kwam


Lijkt me niet zo'n goede oplossing. Evenals de Lexguard die eerder genoemd werd. Zo'n strip wordt gauw ingedrukt door kwajongens, en reken maar dat een fietser sneller is dan een trucker ;) En die Lexguard, gaat die ook af als hij toevallig dichtbij een paal(tje) staat, of iets anders op de stoep/vlak langs de weg? Hoe merkt die het verschil wanneer er een fietser bijkomt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2008, 09:58:16
Kijk op dode hoek

http://www.ad.nl/utrecht/amersfoort/2106599/Kijk_op_dode_hoek.html

Door THIJS TOMASSEN

AMERSFOORT - Joyce (9) klimt beduusd uit de vrachtauto. ,,Hé, als je zo van binnenuit naar buiten kijkt, kun je fietsers echt moeilijk zien!’’ Haar klasgenoot Rebecca (8 ) knikt instemmend. ,,Nu weten we hoe gevaarlijk de dode hoek is.’’

 Basisschool De Breede Hei in de Amersfoortse wijk Kattenbroek hield dinsdag in samenwerking met basisschool De Meander een praktijkles, compleet met een grote vrachtwagen, om de dode hoek op een speelse manier onder de aandacht van de leerlingen van groep 5 te brengen. Dit naar aanleiding van de Nationale Verkeersweek, vertelt Françoise Langens, verkeersouder van De Meander. ,,Op deze manier leren de kinderen veel sneller en beter wat de de dode hoek nu precies is, én hoe gevaarlijk die is, dan dat ze het uit een boekje moeten leren.’’

Een speelse manier is het zeker, want de leerlingen joelen massaal als ze per groepje de vrachtwagen in mogen. Andere groepjes staan achter en voor het voertuig en lopen er langzaam naartoe, totdat ze niet meer zichtbaar zijn voor de inzittenden. Leerzaam, vinden Joyce en Rebecca. ,,Het is voor vrachtwagenchauffeurs echt moeilijk om ons te zien. We zullen nu zeker meer afstand houden in het verkeer.’’

Mieke van Asch, verkeersouder van De Breede Hei, ziet deze les als de ideale voorbereiding op de overstap naar het middelbare onderwijs. ,,Dan moeten ze vaak verder fietsen en krijgen ze veel met dit soort verkeerssituaties te maken,’’ zegt Van Asch, die de les voor de vierde keer organiseert.

,,Ach,’’ wijst ze naar de uitbundige kinderen, ,,al hebben ze maar een beetje een idee hoe gevaarlijk de dode hoek is, dan is ons doel al bereikt.’’
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #8 Gepost op: 8 april 2008, 10:00:30
‘Als je niet goed oplet, lig je er zo onder’

dinsdag 08 april 2008 - www.ad.nl

NIEUWENDIJK ,,Het ging maar net goed, anders had ik echt onder die vrachtwagen gelegen.’’ De 10-jarige Tim Koole van basisschool De Regenboog in Nieuwendijk begrijpt na gisteren ook waarom de bestuurder van de truck hem toen over het hoofd zag.
Met een grote glimlach op hun gezicht stappen de leerlingen van groep 8 van basisschool De Regenboog in Nieuwendijk om de beurt in de cabine van de vrachtwagen. Voor hen stond gisteren namelijk een bijzondere verkeersles op het programma.

Deze leerlingen gaan straks allemaal op de fiets naar hun nieuwe school. ,,Het is dus belangrijk dat zij de gevaren inzien,’’ stelt Wim van der Kolk van Veilig Verkeer Nederland afdeling Altena. De komende weken bezoekt hij daarom samen met andere vrijwilligers alle basisscholen in het Land van Heusden en Altena.

Het liefst zou hij alle kinderen van de basisscholen deze voorlichting geven. ,,Ongevallen met vrachtwagens en kinderen komen nog steeds te vaak voor.’’ Daarom bezoekt Van der Kolk ieder jaar de groepen 8 van alle scholen in het Land van Heusden en Altena. Deze maand wordt dat al voor het vierde jaar gedaan.

Vrachtwagenchauffeur Frits van Ravestein werkt hier graag aan mee. ,,In plaats van reclame op televisie moet hierover worden verteld,’’ vindt hij. ,,Daar kunnen de kinderen tenminste iets van leren, want er gebeuren tenslotte iedere dag ongelukken.’’

Onomwonden vertelt hij over de mogelijke gevolgen als kinderen op hun fiets bij een verkeerslicht naast de vrachtwagen staan: ,,Als je niet goed oplet, lig je er zo onder en dat willen we natuurlijk niet. Blijf er maar gewoon achter, dat is veel veiliger.’’

Dat vond de 12-jarige Rowan van Esch wel vreemd. ,,Dan zie je toch niks?’’ Toch bleef Van Ravestein bij zijn advies. ,,Als de chauffeur rechtsaf wil slaan, zit jij klem. En met je fiets kan je ook niet makkelijk uitwijken. De vrachtwagen heeft tegenwoordig wel heel veel extra spiegels, maar de chauffeur moet ook nog op de andere mensen op weg letten. Daarom is het voor jou veiliger achter de vrachtwagen te blijven.’’

Rowan wil straks naar het Prinsentuincollege in Andel. ,,Dan kom je veel vrachtwagens tegen,’’ weet Van Ravestein. ,,Zeker op een rotonde moet je goed uitkijken. Zorg er altijd voor dat jij de bestuurder ziet, want dat ziet hij jou ook.’’

De 11-jarige Tessa van Tilburg zit vandaag voor het eerst in de cabine van de vrachtwagen. ,,Je zit hier best hoog.’’ De stoel is niet op haar lengte afgestemd, want haar benen bungelen over de rand. ,,Ik kan niet eens gas geven,’’ giebelt ze. Ondertussen wijst Van Ravestein naar de achteruitkijkspiegels. ,,Dat is de dodehoekspiegel en je kan zo al je klasgenoten langs de vrachtwagen zien staan.’’ Buiten zwaaien ze allemaal uitbundig in de spiegel.

Ook kregen de leerlingen van De Regenboog een speciale film te zien waarin werd gewezen op vier vuistregels die voor kinderen op de fiets belangrijk zijn.

Volgens Wim van der Kolk is het resultaat van deze les niet meetbaar. ,,We kunnen alleen maar hopen dat de kinderen onze boodschap meenemen. Ze zullen het waarschijnlijk niet gelijk toepassen, maar als dit maar door hun hoofd schiet op het moment dat ze in zo’n situatie terechtkomen,’’ geeft Van der Kolk aan. De school besteedt tegen het einde van het schooljaar ook aandacht aan de route naar de nieuwe school van de leerlingen in groep 8. ,,Dat doen we met de hele klas,’’ verduidelijkt juf Herma Wouda, die dit vorig jaar voor het eerst organiseerde. ,,Dat is best eng, omdat je met zo’n grote groep op pad gaat. We merken wel dat veel kinderen dat wel prettig vinden, omdat zij soms op de fiets niet buiten Nieuwendijk komen.
Samen sterk in de hulpverlening!


jeroenbos

  • jeugdbrandweer/ fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 697
Reactie #9 Gepost op: 8 april 2008, 12:29:04
ik werkt zelf bij een trasportbedrijf en rij elke dag mee met de chauffeur en veel mensen/ kinderen rijden gewoon in de dode hoek. sommige mensen weten het gevaar niet en daar wordt mij chauffeur boos op en moet elke keer tellen of alle fietsers er voorbij zijn. op elke truck op ons bedrijf zijn dode hoek spiegels aangebracht en een camera systeen. goed sysyteem. O0