Dode hoek incidenten en nieuws

Auteur Topic: Dode hoek incidenten en nieuws  (gelezen 36638 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 8 april 2008, 16:11:32
Werkstraf voor Katwijkse chauffeur

www.leidschdagblad.nl

Gepubliceerd op 08 april 2008, 15:19
Laatst bijgewerkt op 08 april 2008, 15:20

leiden -  
Tachtig uur werkstraf en een voorwaardelijke rijontzegging van een jaar met een proeftijd van twee jaar. Die straf heeft een 60-jarige Katwijker gisteren gekregen van de Haagse rechtbank. Tegen de man was twee weken geleden 120 uur werkstraf geëist en een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid voor één jaar.

De Katwijkse beroepschauffeur reed met een vrachtwagen van 13 meter lengte op 9 oktober 2006 over de Willem de Zwijgerlaan en wilde rechtsaf de Kooilaan inslaan. Op de kruising sorteerde hij rechts voor en stopte als eerste wagen voor het rode verkeerslicht. Op het moment dat het stoplicht op groen sprong, trok hij op, de Kooilaan in. Daarbij reed hij een inwoner (65) uit Roelofarendsveen dood die over de ventweg richting Leiderdorp fietste.

De chauffeur was niet door rood gereden zo had onderzoek van de politie uitgewezen. Maar hij is volgens de rechtbank wel onvoorzichtig geweest. Bij het bepalen van de strafmaat werd meegewogen dat de Katwijker zijn werkzame leven lang, een voorbeeldig chauffeur was geweest en na het fatale ongeluk contact had opgenomen met de weduwe van het slachtoffer.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2008, 11:05:06
Monster waarschuwt voor dode hoek

Donderdag 28 augustus 2008 - AT5

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat lanceert donderdag in Amsterdam de landelijke campagne 'Blijf uit de dode hoek'. Ze wil hiermee het aantal dodehoekongelukken terugdringen. Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) doet donderdagmiddag op de infomarkt van de UvA mee aan een fietsrace. Op het parcours is een vrachtwagen met verlichte dode hoek aanwezig om duidelijk te maken hoe snel je als fietser in de dode hoek belandt. De campagne bestaat onder meer uit advertenties en posters. De kinderversie heeft een extraatje, namelijk een monster met een stopbord.

---------------------------------------------------------

A'dam geeft aftrap dodehoekcampagne

28 augustus 2008 - 7:32 - RTVNH

AMSTERDAM Het ministerie van Verkeer en Waterstaat lanceert donderdag de landelijke campagne 'Blijf uit de dode hoek'. Ze wil hiermee het aantal dodehoekongelukken terugdringen.
De aftrap vindt plaats in Amsterdam tijdens de Intreeweek van de Universiteit van Amsterdam (UvA), maakte de gemeente bekend.
Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) doet donderdagmiddag op de infomarkt van de UvA mee aan een fietsrace. Op het parcours is een vrachtwagen met verlichte dode hoek aanwezig om duidelijk te maken hoe snel je als fietser in de dode hoek belandt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Koos Grandioos

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 613
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2008, 22:32:36
Fietsster (19) bij ongeval gedood

donderdag 18 september 2008 | 16:41 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 18 september 2008 | 22:21


HARDERWIJK - Bij een botsing met een vrachtwagen is donderdagmiddag een negentienjarige Harderwijkse om het leven gekomen. Het ongeval gebeurde rond twintig over drie op de rotonde van de Westermeenweg en de Stationslaan.
Op de afslag naar de Westermeenweg, wilde de vrouw vermoedelijk rechtdoor. Een truck met oplegger, bestuurd door een 52-jarige Litouwer, sloeg rechtsaf en verleende haar geen voorrang. Het slachtoffer overleed ter plaatse.
Verbeter de wereld, begin bij je zelf!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 29 september 2008, 13:20:06
‘Vrachtwagenchauffeur is schuldig’
Door MATHIJS STEINBERGER

vrijdag 19 september 2008 - AD.nl


WOERDEN - Wie treft blaam bij het ernstige ongeluk op de beruchgte kruising Oranjestraat/Wilhelminaweg nabij de molen waarbij een fietser onder een vrachtwagen terechtkwam? Dat was de vraag die gisteren voor de Utrechtse rechtbank centraal stond.
Op 27 februari dit jaar raakte een Woerdense fietser ernstig gewond nadat de 56-jarige chauffeur V.H. uit Culemborg vanuit de Oranjestraat rechtsaf de Wilhelminaweg wilde inslaan en daarbij de fietser niet zag. Een borstkascompressie en meerdere breuken in been en voet waren het gevolg.

Uit de verkeersongevallenanalyse die na het ongeluk is gemaakt, blijkt dat de vrachtwagen met lage snelheid reed. De verdachte benadrukte dat hij met het naderen van de kruising drie of vier keer naar links en rechts had gekeken. ,,Ik heb echt niets in de spiegels gezien. In de bocht hoorde ik wat, mag zag niets, waarop ik doorreed. Daarna hoorde ik geschreeuw en ben direct gestopt.’’

Naar aanleiding van het ongeluk heeft de gemeente Woerden de kruising op enkele kleine punten aangepast. Het kruispunt staat als gevaarlijk in de stad bekend, omdat automobilisten die vanaf de Kruittorenweg komen, zich veelal niet aan de maximunsnelheid houden.

Het Openbaar Ministerie (OM) verwijt de Culemborger door onoplettendheid een ongeluk met zwaar lichamelijk letsel te hebben veroorzaakt. De officier van justitie gaf toe dat er sprake was van een dode hoek, maar vond dat de chauffeur de fietser toch op enig tijdstip had moeten zien. De twee kwamen uit dezelfde richting. Ze vond dat hier een straf op moet staan om aandacht te blijven vragen voor de verkeersveiligheid en eiste een boete van 1500 euro en een voorwaardelijke intrekking van het rijbewijs gedurende drie maanden.

V.H’s advocaat verwees de verkeersongevallenanalyse naar de prullenbak. Hij stelde dat de getuigenverklaringen er slecht in zijn verwerkt. Niet de chauffeur, maar de fietser is schuldig aan de botsing, aldus de raadsman. De fietser zou slingerend tussen de vrachtwagen en de auto ervoor de Wilhelminaweg willen oversteken, zonder daarbij om zich heen te kijken.

Uitspraak over twee weken.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 29 september 2008, 13:23:11
Utrecht waakt over veiligheid fietsers
Door Diane Hoekstra

vrijdag 26 september 2008 - AD.nl

UTRECHT - Op verschillende kruispunten in Utrecht zijn sinds een aantal dagen stickers op de weg aangebracht om fietsers te waarschuwen voor de dode hoek van vrachtwagens.
 
Maar de gemeente tast volledig in het duister wie dat heeft gedaan. ,,Het is voor ons een groot raadsel wie hier achter zit’’, zegt Edith Swinkels van Stadsontwikkeling van de gemeente. ,,Er is ook geen vergunning aangevraagd. We weten even niet wat we hier mee aan moeten. We zijn getriggerd om dit uit te zoeken.’’
Wel is duidelijk dat de waarschuwingsstickers deel uitmaken van de landelijke campagne Blijf uit de dode hoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het ministerie kan ook niet vertellen wie de lokale uitvoerders zijn van het aanbrengen van de waarschuwingen. Zo zegt Anne van der Vliet van VeW dat een communicatie-adviesbureau het campagnemateriaal ontwikkeld. ,,Lokale wegbeheerders kunnen dit vervolgens bestellen. Wie dat zijn weten wij niet.’’ Het regionaal Orgaan verkeersveiligheid Utrecht weet ook van niets. De Fietsersbond heeft al meerdere telefoontjes gehad over de stickers, maar ook zij waren het niet. Miriam van Bree, de woordvoerder: ,,Wij zijn een beetje uitgedacht, wie het kan zijn.’’ Duidelijk is wel dat de actie goed bedoeld is.
De vorige campagnes van VenW waren gericht op de vrachtwagenchauffeurs. Nu worden ook de andere verkeerdeelnemers bewust gemaakt van het gevaar van de dode hoek. ,,Als fietser of bromfietser ben je niet altijd zichtbaar voor een vrachtwagenchauffeur. Dat weet niet iedereen’’, vertelt Van der Vliet. De extra veiligheidseisen waaraan een vrachtwagen tegenwoordig moet voldoen verkleint de kans op ongelukken, maar neemt die niet weg. Jaarlijks komen er nog zo’n 15 tot twintig mensen om in het verkeer als gevolg van ongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens.
Samen sterk in de hulpverlening!


Martijn Slotboom

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,279
  • Laten we het gezellig houden op het forum
Reactie #15 Gepost op: 29 september 2008, 16:58:57
ik zelf rijd ook op een vrachtwagen , en met grote regelmaat in de steden amsterdam en hilversum

Op sommige voertuigen van het bedrijf waar ik werk zijn stickers aan gebracht met de tekst :

Hier zien ik de fietser +- 6x in het groen zodra de dode hoek begint staat er in het rood : hier zien ik de fietser niet


ik zal er morgen even een foto van maken


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #16 Gepost op: 30 september 2008, 10:24:16
Ik ben ook chauffeur en zit voornamelijk rondom Rotterdam eo.

Waar ik zo'n beetje doodziek van wordt is dat het ministerie de cabines vol met spiegels blijft hangen die steeds meer zicht daarachter weghalen.
Ik heb aan de rechterkant 4 spiegels hangen die ik voor ik een bocht kan nemen allemaal bekeken moet hebben.
Dan komt er ook nog 1 voor de cabine te hangen voor de voetpaden...
Ook die komt aan de rechterkant te hangen..

Nog ff en de cabinevering moet zwaarder afgesteld worden op rechts anders hangt hij scheef zeg..

Wat mij als beroepschauffeur met meeste opvalt is dat fietsers zoveel schijt aan het overige verkeer hebben dat ze stront tekort komen erdoor..
Als je een rotonde oid opdraait waar fietsers steeds vaker haaietanden hebben rijden ze toch gewoon door terwijl ze geen voorrang hebben.
Die haaietanden liggen er dacht ik niet voor niets toch..?

En als je er dan 1 onverhoopt omver rijdt ben je als chauffeur nog schuldig ook blijkt zo te zijn..
Niet dat dat me ooit is overkomen gelukkig...

Nog een praktijkverhaal,
Dat ook (brom)fietsers het vreselijk moeilijk vinden om hun klauw uit te steken als ze afslaan..
Ze zien dat je op ze wacht (ook al hebben ze haaietanden) en opeens ben je ze kwijt...
Sta je voor een loze kruising te wachten op wat niet meer komen gaat.
Rij je op zie je opeens die fietser (waar jij ohzo netjes op heb staan wachtten dat hij/zij veilig voorbij kon) af is geslagen.
Zal niet de laatste keer zijn dat ik dat figuur dan een lief woordje toespreek hoor..

Het wordt tijd dat de politie daar eens stevig op gaat controleren en bekeuren.
Als je als bestuurder van een voertuig door haaietanden ed. doorscheurt terwijl er verkeer aankomt wordt je fijn aan de kant gezet voor een abbonement op het CJIB maar (brom)fietsers zijn overal van vrijgesteld lijkt het wel..
Groetjes, Marco


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #17 Gepost op: 30 september 2008, 13:26:11
De wetgever heeft ooit besloten om de zwakkere verkeersdeelnemer te beschermen door de schuldvraag eerst te leggen bij de sterkere weggebuiker in geval van een ongeval.

Naar mijn mening is die bescherming bij met name fietsers uitgelegd als altijd voorranghebbend.

Misschien wordt het tijd om daar nog eens naar te kijken.


free3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
Reactie #18 Gepost op: 30 september 2008, 18:05:04
ik zelf rijd ook op een vrachtwagen , en met grote regelmaat in de steden amsterdam en hilversum

Op sommige voertuigen van het bedrijf waar ik werk zijn stickers aan gebracht met de tekst :

Hier zien ik de fietser +- 6x in het groen zodra de dode hoek begint staat er in het rood : hier zien ik de fietser niet


ik zal er morgen even een foto van maken

ik heb hem toevallig vanmiddag zien rijden maar ik vond het niet echt opvallen omdat het tussen de gewone reclame door staat.
ben benieuwd naar je foto en de reaktie van de andere..

groet free
hoofdbrandwacht/chauffeur rode kruis alkmaar ehbo met AED-bedienaar


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #19 Gepost op: 2 oktober 2008, 09:29:35
Dodehoekspiegels op kruispunten in Haarlem moeten zware ongevallen voorkomen

www.haarlemsdagblad.nl

Gepubliceerd op 01 oktober 2008, 16:53
Laatst bijgewerkt op 01 oktober 2008, 17:38

Haarlem -  
Op vijf gevaarlijke kruispunten in Haarlem komen bij verkeerslichten dodehoekspiegels te hangen, die ervoor moeten zorgen dat zich daar minder vaak ernstige ongevallen voordoen.

Door de spiegels krijgen met name afslaande vrachtwagenchauffeurs beter zicht op rechtdoor rijdende fietsers en andere medeweggebruikers in hun directe nabijheid, zo voorziet de gemeente Haarlem. De kruising Spaarndamseweg/Paul Krugerkade is gisteren als eerste risicovolle kruispunt uitgerust met een dodehoekspiegel.

Op de kruispunten Kleine Houtweg/Rustenburgerlaan, Kleine Houtweg/Kampersingel, Parklaan/Jansweg en bij de Waarderbrug (voor verkeer dat vanaf de brug rechtsaf slaat, richting Haarlem-Noord) worden naar verwachting in de loop van deze week spiegels geplaatst.

Lees meer in de krant van donderdag
Samen sterk in de hulpverlening!