VZA Meertaxi uitgerust met blauwe lichtbalken

Auteur Topic: VZA Meertaxi uitgerust met blauwe lichtbalken  (gelezen 35002 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gepost op: 12 maart 2008, 21:11:30
Sinds begin dit jaar is de zogenaamde Meertaxi in de Gemeente Haarlemmermeer overgegaan naar de VZA.
Wat mij echter opviel, is dat de nieuwe taxi's van de VZA zijn uitgerust met blauwe lichtbalken!

Iemand enig idee waarom de VZA gewone taxi's hiermee laat rijden?



http://www.vza.nl/meertaxi/

Vervoer van deur tot deur

Mensen met een beperking en inwoners van 70 jaar en ouder die weinig tot geen alternatieve vervoermiddelen tot hun beschikking hebben, komen in aanmerking voor een Wmo-indicatie. Met deze indicatie kunt u bij ieder adres in de gemeente Haarlemmermeer in de Meertaxi stappen om vervolgens voor de deur van uw bestemming uit te stappen.

--------------------------------------------------------------------------------

Vervoer van halte tot halte

De meertaxi maakt voor iedere inwoner alle kernen in de gemeente Haarlemmermeer bereikbaar. Hiervoor zijn speciale Meertaxi Haltes. Meertaxi haltes zijn te herkennen aan het opvallend blauwe haltebord met de gelebalk.
Vanaf een Meertaxi-Halte kunt u reizen naar andere Meertaxi-haltes.


Samen sterk in de hulpverlening!


Bart S

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2008, 21:15:21
[flauw]Het middel om altijd op tijd bij de klant te zijn[/flauw]

Ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom, maar de Passat's die altijd in Amsterdam reden hadden dat ook. Ik zal het eens navragen. Overigens is bovenstaande foto volgens mij een slechte Photoshop...


RalfW

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,795
Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2008, 21:17:49
voor de prioriteitsritten?

Prioriteitsrit voor
deur tot deur vervoer

Bij deur tot deur vervoer kunt u prioriteitsrittenaanvragen. Prioriteitsritten zijn toegestaan voor bezoek van gebedsdiensten, begrafenissen, examens, aansluiting op openbaar vervoer, doktersbezoek en theaterbezoek. Voor prioriteitsritten geldt:
• dat u minimaal twee uur van tevoren reserveert;
• dat de Meertaxi op de afgesproken tijd en niet eerder dan 15 minuten voor de afgesproken tijd arriveert.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2008, 21:19:40
Overigens is bovenstaande foto volgens mij een slechte Photoshop...

haha, bron staat erbij: http://www.vza.nl/meertaxi/prioriteitsritten.html
Samen sterk in de hulpverlening!


SirMark

  • HV-enthousiasteling en werkzaam in de uitvaartbranche.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2008, 21:20:13
Dus als je naar de kerk moet, moet er met OGS Worden gereden?

Daarnaast neem ik aan dat er geen OGS nodig is als je toch 2 uur van tevoren moet reserveren ;)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2008, 21:21:02
voor de prioriteitsritten?

Prioriteitsrit voor
deur tot deur vervoer

Bij deur tot deur vervoer kunt u prioriteitsrittenaanvragen. Prioriteitsritten zijn toegestaan voor bezoek van gebedsdiensten, begrafenissen, examens, aansluiting op openbaar vervoer, doktersbezoek en theaterbezoek. Voor prioriteitsritten geldt:
• dat u minimaal twee uur van tevoren reserveert;
• dat de Meertaxi op de afgesproken tijd en niet eerder dan 15 minuten voor de afgesproken tijd arriveert.


Met OGS naar gebedsdiensten, begrafenissen, examens, aansluiting op openbaar vervoer, doktersbezoek en theaterbezoek ???  :D
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2008, 21:27:28
Hier nog wat meer info:

http://www.meerradio.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2807&Itemid=238

Meertaxi voor minder geld        
Geschreven door Jan    
zaterdag 06 oktober 2007  

HAARLEMMERMEER – Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA) gaat het vervoer voor ouderen en gehandicapten regelen. Daarnaast verzorgt het bedrijf het openbaar vervoer in de kleine kernen.
A-tax De Vries is nu nog de aanbieder van ‘Meertaxi’.
VZA rolde als meest aantrekkelijk bedrijf uit de Europese aanbesteding.

De wethouders Tom Horn (sociale zaken) en Herman Tuning (openbaar vervoer) ondertekenden samen met VZA-directeur, Jan Veenstra, het contract voor de verzorging van ouderen- en gehandicaptenvervoer en openbaar vervoer in de kleine kernen, de ‘Meertaxi’.
Haarlemmermeer kent VZA al van het ambulancevervoer.

De overeenkomst gaat in op 16 december 2007. De meldkamer gaat van Purmerend naar VZA die een nieuw onderkomen in Hoofddorp krijgt.
Het Amsterdams bedrijf schaft zestig nieuwe taxi’s en vijftien busjes aan.


De gemeente is goedkoper uit en de klant is beter af. Nu komt taxi pas s'morgens om negen uur aan de deur. Binnenkort kan de klant al om zes uur de deur uit. VZA moet vijf minuten van tevoren bellen.
De reiziger kan aansluitgarantie op het openbaar vervoer aanvragen.

Bij gelegenheden waar het erop aan komt op tijd te zijn, zoals examens, begrafenissen of doktersbezoek kan iemand ‘prioriteitsritten’ aanvragen. Als de tijd echt uit de klauw loopt, kan de klant op kosten van VZA een taxi regelen. De klant kan via automatische incasso betalen.

De gemeente gaat het strippenkaarttarief hanteren. Dit betekent dat reizigers ongeveer dertig procent minder gaan betalen. Hieraan is wel een maximum verbonden, namelijk een reis over vijf zones. Horn kon nog niet aangeven wat een langere reis, bijvoorbeeld naar Amsterdam gaat kosten.

De klachtenregeling, die tot nu bij het vervoerbedrijf is ondergebracht, gaat naar een onafhankelijk klachtenbureau. VZA moet flinke strafkortingen betalen als het bedrijf beneden de maat blijft. Bij goed presteren valt er een flinke bonus te verdienen.

De AM-groep en het Leerwerkbedrijf worden ingeschakeld om chauffeurs, centralisten e.d. te leveren die vanuit een uitkeringssituatie aan de slag willen.
De chauffeurs moeten voorkomend zijn, een rolstoel goed kunnen vastzetten en zich houden aan de maximum snelheid.

Het college wil de winst van de aanbesteding voor een deel aan de klanten teruggeven in de vorm van gunstige tarieven. Horn is erg tevreden over de verbeteringen en het prijsvoordeel voor de klant.
Samen sterk in de hulpverlening!


Bart S

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2008, 21:31:30
Dan doe ik ook nog even mee:

Prestaties Meertaxi verbeteren

De nieuwe vervoerder van de Meertaxi, Verenigd Ziekenvervoer Amsterdam (VZA), heeft een hectische beginperiode achter de rug. Voor het Haarlemmermeerse vervoersysteem, bedoeld voor inwoners van zeventig jaar en ouder of met een beperking, was ‘’een grote sprong voorwaarts’’ in het vooruitzicht gesteld. Die is nog niet gemaakt maar de Meertaxi functioneert wel aanmerkelijk beter dan in de eerste moeilijke weken na het startschot. ,,Als de Meertaxi eenmaal op rolletjes loopt, heb ik er vertrouwen in dat VZA in staat is om de beloofde kwaliteit te leveren’’, aldus wethouder Tom Horn

Begrip

De wethouder toont begrip voor de problemen waar de vervoerder mee worstelde. ,,De periode tussen het moment waarop VZA werd aangewezen en het moment waarop de eerste rit moest worden gemaakt, was kort. Te kort om een gestroomlijnd apparaat te creëren, zegt VZA zelf. Ik begrijp dat maar de reizigers hebben daar niet zo veel boodschap aan. Ook daar heb ik begrip voor. Ik ben dus blij dat de moeilijkste periode, het begin, nu achter de rug is en dat per perspectief is op een goed functionerende Meertaxi.’’

Veel minder klachten

De wethouder meldt in een brief aan de gemeenteraad dat het aantal klachten dat is ingediend bij het onafhankelijke klachtenbureau (over onder meer te laat arriveren en over de telefonische bereikbaarheid) inmiddels flink is afgenomen: van 77 in de eerste Meertaxi-week van VZA naar 12 klachten in de zesde week van 2008. Met de brief geeft de wethouder gehoor aan het verzoek vanuit de gemeenteraad om gedurende de eerste zes maanden van 2008 maandelijks te worden geïnformeerd over het functioneren van de Meertaxi.

Scores

In de weken 5 en 6 van 2008 heeft de Meertaxi de klachtenstroom over te laat arriveren, weten in te dammen. In de laatste week van het vorige jaar kwam de Meertaxi in bijna 18 procent van de ritten te laat. ,,Dat was een dieptepunt’’, aldus de wethouder. ,,In de weken 5 en 6 worden percentages gehaald tussen de 7 en 8 procent. Dat zijn scores die binnen het contract vallen dat met VZA is afgesloten’’, aldus wethouder Tom Horn.

Telefoon

In de brief aan de gemeenteraad is ook aandacht voor de gemiddelde wachttijd aan de telefoon. Die komt neer op 41 seconden. Daar staat tegenover dat nog een te hoog percentage voortijdig op hangt. VZA zal ook op dit onderdeel verbeteringen doorvoeren.

Pasjes

De wethouder meldt voorts dat door de binnen gekomen klachten duidelijk is geworden dat voor een groot aantal pashouders geen nieuwe pas is vervaardigd. De gemeente is druk bezig om alle Meertaxi-reizigers die nog geen nieuwe pas hebben, te achterhalen, onder meer via een oproep in Informeer. Deze groep moet wel kunnen worden vervoerd. Daarom is het gebruik van de oude pas verlengd tot 1 april 2008.


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2008, 21:31:52
Zou het niet gewoon een plastic "taxi" balk kunnen zijn op het dak, blauw van kleur met VZA-logo? In dezelfde stijl als de VZA-lichtbalken? Lijkt me echt heel sterk dat men met blauwe lampen op het dak zal gaan rijden. Maar niks is onmogelijk natuurlijk!
greetz,  Enrique


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2008, 22:18:06
Er zitten wel degelijk blauwe (werkende) zwaailampen op het voertuig. Die Galaxy stond van de week als eerste ter plaatse (toevallige passant) bij een aanrijding.

De Passat's van de VZA hadden ook al blauwe lampen, sommige zonder draaiers of aansluiting. Waarom is mij echter ook een raadsel ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !