Duikers Giethoorn op non-actief - 16-03-2008

Auteur Topic: Duikers Giethoorn op non-actief - 16-03-2008  (gelezen 13525 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RudieT

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Gepost op: 16 maart 2008, 14:17:25
De gemeente Steenwijkerland heeft negen duikers van de vrijwillige brandweer in Giethoorn op non-actief gezet.

Aanleiding is de dood van een duiker van de brandweer in het Zeeuwse Westdorpe. De duiker kwam deze week tijdens het bergen van een auto in het Kanaal van Gent naar Terneuzen om het leven. De duikers die in Steenwijkerland op non-actief zijn gezet beschikken niet over de benodigde certificaten. Burgemeester Apotheker hoopt dat na het tragische ongeval, de professionalisering van duikteams in waterrijke gebieden sneller op gang komt. Duikers van de vrijwillige brandweer in Hasselt nemen het werk in Giethoorn voorlopig waar.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2008, 15:09:13
http://www.steenwijkercourant.nl/?n_id=47203&s_id=668

Duiktaken Giethoorn opgeschort
zondag 16 maart 14:13
STEENWIJK/GIETHOORN - De gemeente Steenwijkerland heeft de duiktaken van de negen duikers van de vrijwillige brandweer in Giethoorn voorlopig opgeschort. Aanleiding is de dood van een duiker van de brandweer in het Zeeuwse Westdorpe. De duiker kwam tijdens het bergen van een auto in het Kanaal van Gent naar Terneuzen om het leven. De duikers die in Steenwijkerland op non-actief zijn gezet, beschikken niet over de benodigde certificaten. ‘Die moesten verlengd worden, maar door miscommunicatie en bureaucratie hebben we die papieren nog steeds niet binnen‘, licht Erik Wibbelink, plaatsvervangend brandweercommandant toe.
‘Duikers dienen naast het diploma, die ook te verlengen. Dat is aantal jaren geleden ingevoerd door het Nederlands Bureau Brandweerexamens. Het gaat hier puur om een adminstratieve afhandeling. Bij ons is echter geen bericht gekomen om te verlengen, terwijl het bureau volhoudt dat wel te hebben gedaan.‘
De brandweer heeft in overleg met het gemeentebestuur besloten de duiktaken op te schorten. ‘We hebben het incident in Zeeland tegen het licht gehouden en hebben besloten dat het beter is om de duiktaken op te schorten. Het niet verantwoord om te duiken. Voor alle duidelijkheid: het ligt niet aan de kwaliteiten van onze duikers, maar de certificaten zijn niet binnen. En we zijn niet de enige gemeente in Nederland. Steenwijkerland is niet uniek.
Totdat de adminstratieve afhandeling rond is, worden de taken overgenomen door duikers uit Hasselt. ‘Wel mogen de duikers oppervlakteredding doen‘, aldus Wibbelink.
Hij verwacht dat de benodigde papieren op korte termijn binnen zijn. ‘Wij schrijven al heel lang naar het bureau. Dit is bureaucratie in ernstige mate. Ik hoop dat het bureau snel inziet dat dit niet langer kan.‘


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2008, 15:23:39
Wat een rare situatie:

‘We hebben het incident in Zeeland tegen het licht gehouden en hebben besloten dat het beter is om de duiktaken op te schorten. Het niet verantwoord om te duiken. Voor alle duidelijkheid: het ligt niet aan de kwaliteiten van onze duikers, maar de certificaten zijn niet binnen. En we zijn niet de enige gemeente in Nederland. Steenwijkerland is niet uniek.
Totdat de adminstratieve afhandeling rond is, worden de taken overgenomen door duikers uit Hasselt.

Uit het artikel blijkt dat door miscommunicatie en om burocratische redenen de certificaten nog niet binnen zijn, terwijl aan de capaciteiten van de duikers niet wordt getwijfeld. In mijn ogen is er nu een burocratische reden gezocht om een burocratisch probleem op te lossen. Het gaat niet om wat de duikers kunnen, maar kennelijk puur om het feit dat het certificaat er nog niet is. Wat is dit voor waanzinnige reden? Zie je het al voor je? Een EHBO'er die zegt:  sorry, ik mag niet reanimeren want ik krijg overmorgen pas de verlenging van mijn EHBO-certificaat. Ik kan wel reanimeren, heb er veel jaren reanimatie-ervaring, en heb al diverse levens gered, maar helaas... Kom overmorgen maar terug. Dan heb ik m'n certificaat binnen.


ACKevin

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2008, 15:29:06
Klopt, maar sowieso snap ik de connectie met de duiker hier in Terneuzen niet :o Alsof ze wel zijn gaan duiken als hij niet overleden was.. geen certificaat = geen certificaat..


Rene112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2008, 15:31:51
Daar krijg je toch spontaan jeuk van...  >:( :-X

Het 'verhaal' van het verlengen van de certificaten is toch echt meerdere keren landelijk gecommuniceerd via de gebruikelijke kanalen. En dan zelf sinds 2006...... dit komt dus echt niet uit de lucht vallen. Bij alle "duikende" brandweerkorpsen is deze informatie toch echt wel binnengekomen. De vraag is dus waar de bureaucratie en/of slordigheid echt van toepassing is ;)

Daarnaast gaat het helemaal niet om regels die het Nbbe heeft bedacht... maar om voorschriften vanuit de arbeidsomstandighedenregelgeving.
Het is wel heel erg makkelijk om in de pers even het Nbbe af te schilderen als de boosdoener.

En tenslotte is blijkbaar tot het trieste ongeval in Terneuzen bewust gekozen om toch door te duiken terwijl de papieren waren verlopen. Wat kan er ineens veranderd zijn, dat er nu een andere keuze wordt gemaakt?  En was "dat" dan ook al niet bekend na het ongeval in Urk?

groeten,
René de Caluwé

p.s. nog een nabrander : voor de verlening van het certificaat moet ook eens in de 4 jaar een theorietoets gemaakt worden, daarnaast moeten alle logboeken met inzetten en de juiste soorten oefeningen in orde zijn....  lijkt mij dus iets meer dan een administratieve kwestie!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2008, 15:49:33
Ambtelijke molens....

Wat een ongelooflijk ge o-h!

Omdat er een ongeval is gebeurd, gaat eindelijk iemand op het gemeentehuis zich realiseren wat de gevolgen kunnen zijn als dit bij deze gemeente gebeurd, terwijl de gemeente heeft verzuimd om ervoor te zorgen dat de papieren in orde zijn.

Paniek!!!!

"Papieren niet in orde? Ongeval? Shit, dat gaat weer irritante onderzoeken worden op het gemeentehuis, laten we die duikers maar lekker thuis laten zitten, wel zo veilig, voor de gemeente. Scheelt straks weer een hoop gelul m.b.t. advocaten, proceskosten, boetes. Hebben we zo weer mooi geregeld. Tijd voor koffie en een koe....

Momentje telefoon.

Hallo?
Spreekt u mee?
Ja?
O?
Gut...
Tsja...
Ja...
Gut....
Vervelend, maar daar kunnen wij niets aan doen dat jullie te laat waren bij die duikinzet, jullie zouden dat van ons overnemen.
Dus...

Ja, Groetjes!"

Afschuifsysteem werkt nog perfekt, waar is de koek?


paul_hartog

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2008, 16:32:03
hoe heet dat spreekwoord ook alweer??
iets met een kalf iig :P hahaha


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2008, 18:47:24
Giethoorn heeft als verzorgingsgebied voor de duikers de hele kp van Overijssel, een deel van Zuid-West Drenthe, stukje Friesland. Hasselt reed in een groot deel van dit gebied als back-up team al mee. Maar als Hasselt nu de eerste duikploeg wordt in dit gebied praat je over aanrijtijden die kunnen oplopen tot meer dan 30 minuten! Hoop niet dat de komende weken iemand in dit gebied in de plomp beland.......
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


ACKevin

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2008, 19:07:55
Hoop niet dat de komende weken iemand in dit gebied in de plomp beland.......
zul je net zien..


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #9 Gepost op: 16 maart 2008, 19:54:43
Ik hoop dat de gemeente zo snugger is om komende maandag gewoon dit probleem binnen 24 uur op lost.

Het is een bureaucratisch probleem.

En bureaucratische problemen zijn meestal opgelost als iemand 1 telefoontje pleegt naar iemand die die paperassen in orde maakt en vervolgens een spoed koerier de papieren laat afleveren bij de gemeente. Kan dus binnen 3 uur in Nederland geregeld zijn.

Maar goed, ik schijn dingen wel vaker weer veelste simpel te zien.... >:(