Blik op de weg, vrijdags, 20.25 uur

Auteur Topic: Blik op de weg, vrijdags, 20.25 uur  (gelezen 111664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #70 Gepost op: 30 augustus 2005, 08:54:25
Ben ik nu de enige die dit programma eigenlijk waardeloos vindt ?

Waarom met zo'n onopvalende auto allerlei risico's nemen in het verkeer, door rood rijden, inhalen waar het niet mag en waar het niet verwacht wordt, veel te hard rijden et etc.
Men doet precies die dingen die een ander kwalijk genomen worden en dat alleen om de media/sensatie geilheid te bevredigen van de een of andere TV producer ?

Als iemand door rood rijdt of over een verdrijvingsvlak dan kun je toch gewoon op kenteken een PV opmaken ?
Het wachten is op de eerste dode of zwaar gewonde die door een achtervolgende politieauto veroorzaakt wordt.
Want hoe je het ook wendt of keert en hoe goed de rij-opleiding van de betreffende agenyt ook is, het brengt nodeloos een hoger risico met zich mee.
De andere weggebruikers herkennen je niet als politie auto en als je ook nog eens wat laat opgemerkt wordt kunnen er allerlei schrikreacties optreden waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.
De rijvaardigheid van de burger wordt trouwens ook niet meegwogen bij het beoordelen van de ernst van zijn of haar overtreding.

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #71 Gepost op: 30 augustus 2005, 09:11:15
ja, je moet de overtreder toch aanpakken, en daar bij flitscontroles alleen de hardrijders eruit worden gehaald

dit is natuurlijk wel voor een verkeersbeeld op te nemen van de persoon, bij 10 km te hard houden ze je namelijk niet aan!
hun zijn echt voor de echte overtreders / aso rijders!
en ik vind dan ook dat zij dit moeten doen, ze nemen inderdaad soms hoge risico's dat ben ik met je eens
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #72 Gepost op: 30 augustus 2005, 12:49:22
ja, je moet de overtreder toch aanpakken, en daar bij flitscontroles alleen de hardrijders eruit worden gehaald

dit is natuurlijk wel voor een verkeersbeeld op te nemen van de persoon, bij 10 km te hard houden ze je namelijk niet aan!
hun zijn echt voor de echte overtreders / aso rijders!
en ik vind dan ook dat zij dit moeten doen, ze nemen inderdaad soms hoge risico's dat ben ik met je eens

Ik ben het met je eens dat ze er iets aan moeten doen, maar als de overtredingen eenmaal geconstateerd is (zijn) heeft het niet zo veel zin meer om er achter aan te blijven scheuren, je hebt het kenteken dus maak gewoon PV op.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #73 Gepost op: 30 augustus 2005, 13:11:07
Ben ik nu de enige die dit programma eigenlijk waardeloos vindt ?

Waarom met zo'n onopvalende auto allerlei risico's nemen in het verkeer, door rood rijden, inhalen waar het niet mag en waar het niet verwacht wordt, veel te hard rijden et etc.
Men doet precies die dingen die een ander kwalijk genomen worden en dat alleen om de media/sensatie geilheid te bevredigen van de een of andere TV producer ?

Als iemand door rood rijdt of over een verdrijvingsvlak dan kun je toch gewoon op kenteken een PV opmaken ?
Het wachten is op de eerste dode of zwaar gewonde die door een achtervolgende politieauto veroorzaakt wordt.
Want hoe je het ook wendt of keert en hoe goed de rij-opleiding van de betreffende agenyt ook is, het brengt nodeloos een hoger risico met zich mee.
De andere weggebruikers herkennen je niet als politie auto en als je ook nog eens wat laat opgemerkt wordt kunnen er allerlei schrikreacties optreden waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.
De rijvaardigheid van de burger wordt trouwens ook niet meegwogen bij het beoordelen van de ernst van zijn of haar overtreding.

Jacques
Ik sluit me ook geheel bij jou aan!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #74 Gepost op: 30 augustus 2005, 17:45:55
Ik ben het deels met Jaques eens. Af en toe wordt er door de achtervolgende auto teveel risico genomen.

Maar het grote voordeel vind ik dat de politie door de auto te volgen een beter beeld van het rijgedrag kan krijgen. Als je bijvoorbeeld alleen op het stuk waar de politie het zag te hard reed (over de lengte van een kilometer ofzo), dan krijgt de politie geen goed beeld en krijg je een boete voor een klein stukje te hard, ook al vertoon je verder voorbeeldig rijgedrag. (Vaak werkt dit natuurlijk andersom)
Daarnaast kan je de bestuurder aanspreken en confronteren met zijn/haar rijgedrag, zodat de persoon op het moment zelf al kan zien wat die fout heeft gedaan in plaats van 3 maanden later als je een bekeuring krijgt.

Ik vind het eigenlijk vrij logisch dat er niet naar rijvaardigheid wordt gekeken bij een overtreding. Fout is fout. Bij een alcoholtest kijken ook naar je promilage en niet naar hoeveel je kan hebben om nog recht te blijven lopen.

En wat btreft die media/sensatie geilheid, daar kan ik soms ook met m'n kop niet bij. Zou je dit ook even moeten lezen: http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Info/bvom_tv.shtml
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #75 Gepost op: 30 augustus 2005, 18:48:03
...Daarnaast kan je de bestuurder aanspreken en confronteren met zijn/haar rijgedrag, zodat de persoon op het moment zelf al kan zien wat die fout heeft gedaan in plaats van 3 maanden later als je een bekeuring krijgt....
je had toch niet het idee dat mensen die zich asociaal in het verkeer gedragen dat zelf niet weten en er opeens mee ophouden omdat ze zichzelf op de monitor van de agent zien ?

Citaat
Ik vind het eigenlijk vrij logisch dat er niet naar rijvaardigheid wordt gekeken bij een overtreding.
Helemaal mee eens, 100%
Maar dat is juist het probleem wat ik schets, de politie vergoeilijkt het eigen rijgedrag en overtreding van de regels met het argument dat het allemaal niet zo gevaarlijk is omdat hun mensen zo goed opgeleid zijn.

Maar wanneer de rijvaardigheids instructuer van deze mensen, die waarschijnlijk nog veel beter kan rijden, prive vergelijkbaar weggedrag vertoont, dan is dat zelfde weggedrag opeens wel heel gevaarlijk, asociaal  en onverantwoord.
(of hij moet een corrupte agent treffen die collega's niet op de boin zet omdat ze collega's zijn, maar die zijn er niet in Nederland ...toch ..??)

Dat is dus meten met 2 maten, of het betreffende rijgedrag is onverantwoord en gevaarlijk en dus doe je het zelf ook niet, zeker niet als het maar over een overtreding gaat waarbij de verantwoordelijke toch al bekend is, of je beschouwt het als niet meer als het overtreden van een regel, je schrijft je PV en je laat dat belerende praatje achterwege.

Wat ik dan helemaal niet kan begrijpen is dat opvallende auto's wel een snelheidbeperking kirijgen bij achtervolgingen etc (wat ik overigens een goede zaak vind) maar dat onopvallende auto's die het overige verkeer niet kunnen waarschuwen met sirene, zwaailicht en opvallende striping die niet zouden krijgen.
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #76 Gepost op: 31 augustus 2005, 21:58:18
je had toch niet het idee dat mensen die zich asociaal in het verkeer gedragen dat zelf niet weten en er opeens mee ophouden omdat ze zichzelf op de monitor van de agent zien ?
Ik wens het alleen ;)

Verder heb je wel goede punten vind ik.
Vooral de snelheidbeperking die onopvallende voertuigen niet zouden krijgen vind ik eehh.. apart ::)

Ik ben wel voorstander van onopvallende (video)surveillance, maar te grote risico's is natuurlijk in geen enkel beroep verantwoord.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #77 Gepost op: 25 september 2005, 22:31:39
goed, vanavond was dus de eerste uitzending  :o ::) :-X :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #78 Gepost op: 25 september 2005, 22:34:13
goed, vanavond was dus de eerste uitzending  :o ::) :-X :-\

 >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #79 Gepost op: 25 september 2005, 22:48:18
word nog wel herhaald ff in de tv gids zoeken :-\
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !