Geldigheid certificaten BHV

Auteur Topic: Geldigheid certificaten BHV  (gelezen 43084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Kaatje

  • Gast
Gepost op: 28 oktober 2003, 12:21:56
Wie kan me verder helpen:

ik kom zojuist tot de ontdekking dat op de nieuwe BHV-certificaten staat dat deze maar 1 jaar geldig zijn!!

Ik heb even in mijn wettekstjes zitten woelen en ik vis uit Beleidsregel 2.21, lid 2:
Citaat
2. Om de twee jaar worden per aangewezen werknemer ten minste 8 uur besteed aan herhalingscursussen
en oefeningen of andere activiteiten als bedoeld in artikel 2.22 van het Arbeidsomstandighedenbesluit.
Hiervan wordt een registratie bijgehouden.
Citaat

De opleiding duurt gem. 8 uur: dus kun je 2 jaar met een certificaat vooruit...

 :-[ Voor de goede orde: ik wil niet de discussie aangaan wat nu het beste zou zijn (natuurlijk jaarlijks), het gaat mij er nu even om wat wettelijk verplicht is!!

Ik heb al gebeld met NIBHV maar daar kwam ik zojuist niet verder dan de receptie, maar ik blijf het proberen.

WIE HELPT MIJ VERDER!!




firemanr

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 28 oktober 2003, 17:33:52
Bij ons op het bedrijf zijn er elk jaar herhalingen, tenminste 1x per jaar..... ;)


helm

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2003, 09:23:46
Artikel 15
3. De bedrijfshulpverleners beschikken over een zodanige deskundigheid, ervaring en uitrusting, zijn zodanig in aantal en zodanig georganiseerd dat zij de in het tweede lid genoemde taken naar behoren kunnen vervullen.


Dit staat er in de arbowet. Voldoen ze daaraan?


Pauljr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 30 oktober 2003, 20:22:03
Het NIBHV heeft besloten dat alle opleidingen die onder hun vlag worden gegeven worden afgesloten met een examen dat een geldigheid van 1 jaar. Om het certificaat geldig te houden is men verplicht om jaarlijks een herhaling te doen welke wordt aangemeld bij het NIBHV. Alvorens tot verlenging wordt overgegaan wordt door middel van verrichtingenlijsten gecontroleerd of aan de gestelde eisen is voldaan.

Je moet de geldigheid dan ook meer zien als kwaliteitseis als een wettelijke eis. Persoonlijk denk ik dat het meer dan noodzakelijk is om jaarlijks te herhalen. Dit is een absoluut minimum om als bhv'er op het juiste niveau te blijven functioneren


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #4 Gepost op: 7 november 2003, 12:42:53
Gaaf ik heb voor het eerst een certificaat gekregen van de BHV. ;)
Met zo'n mooi pasje. ;D

Joepie, maar er staat een fout in mijn naam. >:(

Ik heb er maar mee te doen.

Op de achterkant van het certificaat staat dat je jaarlijks een herhalingscertificaat moet halen om te voldoen aan de verplichting, om je kennis op peil te houden.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #5 Gepost op: 10 november 2003, 19:21:32
Blijft dusnog steeds de vraag staan: is bijscholing elke twee jaar voldoende (de 8 uur) of moet je elk jaar op herhaling om  een NIBHV-certificaat te kunnen verlengen?
Ben benieuwd naar de beweegredenen van de NIBHV, en welke eisen zij aan de bijscholing stellen.


Oosterloo

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 18 november 2003, 16:34:18
Het NIBHV is één van de organisaties die certificering van BHV-ers regelt. Het NIBHV heeft zelfstandig besloten dat het door hun uitgegeven diploma 1 jaar geldig is. Om te voldoen aan hun eisen moet je dus jaarlijks 8 uur scholing volgen.
In de arbowet (dus van overheidswege) is geen termijn genoemd. Je moet alleen deskundig zijn. Hoe je dat voor jezelf regelt is je eigen verantwoordelijkheid. In principe hoef je ook geen officieel diploma te hebben. Je moet wel aantonen dat je de vaardigheden beheerst. Voor de inspectie is voldoende als de werkgever aantoont dat er scholing gegeven wordt. Bijvoorbeeld een rekening of een verklaring van een deskundig instructeur zou zo'n aantoonbaar bewijs kunnen zijn.
Of de kwaliteit hiermee gewaarborgd is blijft dan een vraag. Maar juridisch / wettelijk zit de werkgever goed.


robert123

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2003, 22:10:53
Ik denk dat alles al is gezegd. Je diploma zegt niets.
De arbo-wet die is maatgeven en die praat over dat de bedrijfshulpverlener deskundig moet zijn taken goed moet kunnen uitoefenen onder alle omstandigheden. En ben je dat met 8 uur in de twee jaar inclusief een oefening??????????????
Kijk daar draait het nu om; deskundig en geoefend zijn, en daar ligt dan ook de verantwoording van de werkgever, wanneer vindt hij iemand deskundig en goed geoefend. En voor de ene is dit na 2 uur en voor de ander nooit. Vandaar de regel doe het maar ieder jaar dan is de kans het groots dat de bhv zijn taak aan kan.


wilco

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 2 januari 2004, 15:33:22
de nieuwe wet staat dat elk jaar een ehbo toets gedaan moet worden dus je kunt hier voor zakken dus het lijk me logies dat hij dan maar een jaar geldig is


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #9 Gepost op: 2 januari 2004, 20:27:26
de nieuwe wet staat dat elk jaar een ehbo toets gedaan moet worden dus je kunt hier voor zakken dus het lijk me logies dat hij dan maar een jaar geldig is

Over welke nieuwe wet heb je het.. Wilco ? En in welk artikel dan.. Het lijkt me namelijk sterk dat dit er in zou staan?