Geldigheid certificaten BHV

Auteur Topic: Geldigheid certificaten BHV  (gelezen 42964 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FP924

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #20 Gepost op: 15 maart 2005, 13:28:57
BRON !!!!!, over welke certificerende instelling hebben we het hier... NIBHV, NEDCERT ????????
Is dit een landelijke eis, door een wetgevende, of via een AMvB genoemde eis..

Of zijn we aan het papegaaien..???????

Het stukje komt van http://www.veiligheidscentrum.com/opleidingen/ in ieder geval.

Ik heb toevallig 3 weken geleden ook mijn BHV diploma gehaald en heb het certificaat net binnen. Deze is ook 1 jaar geldig.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2005, 13:44:43
dat verschillende certificerende instellingen verschillende normen over herhalingen adviseren en daarmee hun geldigheid van HUN certificaat bepalen, dat is prima.

En voorop gesteld, ik ben een voorstander van minimaal elk jaar herhalen ipv van om de twee jaar.., maar liever nog een compleet 4 wekelijks bekwamen van je vaardigheden..

Maar dat staat los van je certificering.
En wettelijk heb je geen certificering nodig.. maar moet je bekwaam zijn...


bhvplan.nl

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2005, 19:58:25
Excuseer; ik heb niet gemeldt dat het certificaten van de basisopleiding bhv gecertificeerd door het NIBHV betreft.

bron: NIBHV

Voor bedrijfshulpverleners geldt voor de wet inderdaad dat zij praktijk ervaring moeten hebben en bekwaam moeten zijn.

Ik denk dat het is aan te bevelen de moeilijkheidsgraad van de oefeningen (herhalingen) stapsgewijs (elke drie maanden 1 stap verder) op te bouwen. Op deze manier krijg je meer inzicht in de knelpunten en is er in 18 maanden een passende bhv-organisatie.

Ik denk dat voor theorie een termijn van maximaal een jaar redelijk is.

Minszw meldt:
De opleiding van de bedrijfshulpverleners moet voldoende zijn om hun taken op het gebied van bedrijfshulpverlening adequaat te kunnen uitvoeren. Wat `voldoende' is hangt sterk af van uw bedrijfssituatie. U bent wettelijk verplicht om oefeningen te houden. Minimaal één keer per jaar een ontruimingsoefening is een goede richtlijn.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #23 Gepost op: 16 maart 2005, 13:24:16
Helder..


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #24 Gepost op: 25 maart 2005, 18:37:27
Excuseer; ik heb niet gemeldt dat het certificaten van de basisopleiding bhv gecertificeerd door het NIBHV betreft.

bron: NIBHV

Voor bedrijfshulpverleners geldt voor de wet inderdaad dat zij praktijk ervaring moeten hebben en bekwaam moeten zijn.

Ik denk dat het is aan te bevelen de moeilijkheidsgraad van de oefeningen (herhalingen) stapsgewijs (elke drie maanden 1 stap verder) op te bouwen. Op deze manier krijg je meer inzicht in de knelpunten en is er in 18 maanden een passende bhv-organisatie.

Ik denk dat voor theorie een termijn van maximaal een jaar redelijk is.

Minszw meldt:
De opleiding van de bedrijfshulpverleners moet voldoende zijn om hun taken op het gebied van bedrijfshulpverlening adequaat te kunnen uitvoeren. Wat `voldoende' is hangt sterk af van uw bedrijfssituatie. U bent wettelijk verplicht om oefeningen te houden. Minimaal één keer per jaar een ontruimingsoefening is een goede richtlijn.

Daar gaan we weer, er staat minimaal, en dat moet gezien worden in het licht van een basis BHV.

Met andere woorden als er extra eisen aan de BHV  gesteld worden, dan heeft dat ook gevolgen voor het noodzakelijke oefenbeleid.

De werknemers hebben bij ons om de twee drie jaar een ontruiming. De BHV heeft daardoor zo'n 8 tot 10 keer per jaar een ontruimingsoefening......


WimvdZwan

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 27 maart 2005, 23:11:25
Het NIBHV geeft inderdaad aan: geldigheid 1 jaar met een uitloop van 3 maanden.
Wat veel belangrijker is, is dat een bedrijf is voorbereidt op calamiteiten en daar de geoefendheid van de BHV ers op afstemt. De RI&E is ook een richtlijn, hierin is ook genoemd of  de BHV ers extra getraind moeten worden.
De wetgeving is leidend, maar de werkgever blijft verantwoordelijk voor de geoefendheid van zijn bedrijfshulpverleners!!  mijn meningis dat 1x per twee jaar veel maar dan ook veel te weinig is om de geoefendheid van zijn/haar bhv ers aan te kunnen tonen.
Als instructeur kom ik heel veel kandidaten tegen die twee jaar niets doen aan BHV en dan twee weken voor het verlopen van het diploma (twee jaar) op herhaling komen, deze weten dus bijna niets meer...............................
Dan vraag ik me af wat ze doen en hoe ze handelen bij een calamiteit en het leven proberen te redden van collega's, bezoekers en anderen..........


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #26 Gepost op: 8 februari 2011, 17:12:45
Hoelang is een BHV certificaat geldig
De een zegd 2 jaar de ander weer 1 jaar
herhalings cursus zeggen ze ook weer hetzelfde de 1 zegd elk jaar de ander weer eens per 2 jaar
Wie heeft er nou gelijk :-\ :-\
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #27 Gepost op: 8 februari 2011, 18:49:07
Hoelang is een BHV certificaat geldig
De een zegd 2 jaar de ander weer 1 jaar
herhalings cursus zeggen ze ook weer hetzelfde de 1 zegd elk jaar de ander weer eens per 2 jaar
Wie heeft er nou gelijk :-\ :-\

Zie http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=2221.20
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #28 Gepost op: 8 februari 2011, 18:58:31
Hoelang is een BHV certificaat geldig
De een zegd 2 jaar de ander weer 1 jaar
herhalings cursus zeggen ze ook weer hetzelfde de 1 zegd elk jaar de ander weer eens per 2 jaar
Wie heeft er nou gelijk :-\ :-\
Het probleem is dat iedereen gelijk heeft.  :P
Elke BHV opleider of certificerende organisatie mag vrij en onbelemmerd zijn EIGEN houdbaarheid bepalen.
Zegt de ene certificeerder 1 jaar, en de andere zegt 2 jaar, dan hebben ze allebei gelijk.
Er is niets wettelijke vastgelegd omtrent herhalingen, de duur daarvan en de inhoud.
Het enige wat wel bepaald is dat een BHV-er opgeleid moet zijn en blijven.
Met deze simpele uitleg kan je dus alle kanten op.
Daarom is het ook zo'n grote puinhoop in de BHV (opleidings)wereld.

Commercieel gezien is elk jaar herhalen wel slim. Immers, men haalt dan twee maal geld binnen dan andere opleiders.  :|
Van uit het standpunt gezien van geoefendheid en bijscholing is dat ook wel handig en beter.
Tweejaarlijkse herhaling heeft ook nadelen zoals dat de cursisten dan veel zijn "vergeten" en/of zaken door elkaar gooien.

En wat een leuke pasje betreft, leuk voor in het plakboek want het heeft (net als die overbodige BHV verzekeringen) totaal geen enkele wettelijke status of waarde voor diegene die begrijpen welke schijnwereld er achter zit.  :-X
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #29 Gepost op: 8 februari 2011, 19:18:06
Dus al zou er op het pasje een einddatum van bv. 01-10-2010 staat dan kan je op 15-09-2011 gewoon een herhalingsles doen
Zonder dat er in een bedrijf ooit geoefend wordt. Daar een bedrijf er geen belang bij heeft dat bv personeel niet productief is op dat momenten dus geld kost ipv. geld verdient.
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende