Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken

Auteur Topic: Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken  (gelezen 14264 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Pieter Lodder

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
Reactie #10 Gepost op: 7 april 2008, 19:59:28
Geknipt uit de rede uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Traumatologie aan de Universiteit van Maastricht op 17 september 2004 door dr. P.R.G. Brink:

....Een punt waar ik op dit moment niet verder op in kan gaan in verband met de tijd is de methode Kusters. Deze in de beginjaren negentig ontwikkelde techniek behelst het omzichtig bevrijden van zogenaamde beknelde slachtoffers van een verkeersongeval, waarbij het verwijderen van het dak van de auto blijkbaar een orgastisch genoegen is van vele hulpverleners en waarbij het aspect tijd bewust op de achtergrond wordt gedrongen. Er blijkt geen ruimte meer te bestaan voor een snelle bevrijding van slachtoffers, ook niet als zij bij kennis zijn en aangeven geen klachten van de wervelkolom te hebben. Onderzoek naar de doelmatigheid van deze tijdsvertragende handelwijze is gewenst. Maar goed, dit terzijde. Terug naar de assistant physicians. ...

Nu eens kijken of hij dit onderzoek ook gestart heeft/is...
Alles wat ik schrijf, is op persoonlijke titel. Mijn mening is niet noodzakelijkerwijs gelijk aan de mening van mijn werkgever. Ook kunnen mijn berich


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #11 Gepost op: 8 april 2008, 00:47:20
even een reactie van de ambulance kant
Inderdaad ook ik denk dat er regelmatig geen of te weinig rekening wordt gehouden met onderkoeling.  Zoals al eerder gezegd is het opwarmen van slachtoffers pré hospitaal eigenlijk niet mogelijk zeker niet de kerntemperatuur, het enige wat we kunnen doen is het afkoelen vertragen door beschermende maatregelen zoals inpakken, dekens, isolatie folie en dergelijke daarnaast is een verwarmd infuus zeker ook aan te bevelen.  Let wel dat het inpakken van een patient heel idealistisch klinkt maar praktisch vaak lastig is, zeker als er met enige regelmaat de patient beoordeeld dient te worden, auscultatie, beoordeling buik / bekken etc.
Lastig dus.....
Maar even ingaand op het citaat van de voorgaande reactie, moeten we toch ook stellen dat de medici het gecontroleerd bevrijden zelf ook in de hand hebben gewerkt, dusdanig dat er collega's kiezen om zeer voorzichtig te werk te gaan, omdat het niet geaccepteerd wordt dat een slachtoffer niet op "de plank" wordt aangeboden na een hoog energetisch ongeval, ondanks de inschatting van het ambulance team dat er geen letsel is.
Worden we niet te bang gemaakt met verhalen over wervelletsel en verliezen we daarom het werkelijke belang uit het oog?
Uit de praktijk merk ik dat er zelden mensen zijn met instabiel wervelletsel na een ongeval, de meeste mensen die met een halo tractie in het ziekenhuis belanden komen meestal lopend binnen........daarnaast zijn er natuurlijk diverse wervelletsels die wel vervelend zijn maar niet leiden (bij niet fixeren) tot neurologische problemen.
Als ik de verhalen mag geloven dan zijn er wel degelijk mensen die ernstig leiden onder onderkoeling terwijl daar geen medische reden voor is.
Ter overpeinzing.....zijn we niet te voorzichtig?  en hoe komt dat?
Paul
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 8 april 2008, 21:03:45
Het is inderdaad een interessante materie die eens onderzocht zou moeten worden.
Binnenkort heb ik een lezing over trauma opvang en zal ik eens aan de docent vragen of er op dit gebied onderzoek is/ moet owrden gedaan.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2008, 17:27:09
Is er al wat nieuws bekend over het onderwerp in dit topic?  ??? :)

(ff een kick geven... mede nav http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,23705.0.html  ;))


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #14 Gepost op: 30 september 2008, 17:11:37
Onderkoeling bevorderend

Het afnemen van de helm vergroot de afkoeling van het lichaam, via het onbedekte hoofd kan 40% van het warmteverlies optreden. Ook het wegknippen van de kleding voor het aanleggen van bijvoorbeeld de nekspalk vergroot de afkoeling van het lichaam. Verder is er geen lichaamstemperatuur gemeten, meten is weten en geeft een indicatie van de actuele lichaamstemperatuur en het verloop ervan. Het meten van de lichaamstemperatuur wordt in de praktijk van de ambulancezorg weinig tot niet gedaan, zeker niet bij traumapatiënten! Lang werken buiten de ambulance kan onderkoeling in de hand werken door weersomstandigheden als omgevingstemperatuur, windsnelheid en dergelijke. In deze casus is de windchill 12, bedenk echter wel dat dit ongeveer 25 graden beneden de normale lichaamstemperatuur is. De tijd ter plaatse is onder andere afhankelijk van bereikbaarheid, het letsel en de toestand van het slachtoffer. Een aantal handelingen zijn noodzakelijk om het slachtoffer te stabiliseren en te behandelen. In een vergelijkbare praktijksituatie is het ambulancepersoneel ter plaatse 30 minuten bezig geweest met hun werkzaamheden. In relatie tot het Golden Hour verdient het aanbeveling je hier goed bewust van te zijn!

ik heb nog even een citaat genomen uit de link die Pieter plaatste.
het spijt me maar deze mensen snappen het in mijn ogen niet, het niet afnemen van een helm zal misschien wel tot minder onderkoeling leiden maar ik wil de eerste trauma arts graag ontmoeten die het prima vind dat ik de helm oplaat en de patient zo aanbied, daarnaast is het een kwestie van prioriteiten, de helm moet af om de A te beoordelen en op zijn minst zuurstof te geven.  met betrekking tot het meten van de lichaamstemperatuur, even log-rollen en temp meten? lijkt me niet er wordt gesteld meten is weten maar we weten al dat de patient onderkoeld raakt/is dat is niet nodig om te meten m.i kun je je veel beter bezighouden met het bestrijden hiervan op een werkbare methode in de pre-hospitale setting.  het wordt gelukkig wel nog enigzins genuanceerd maar de oplossing zie ik niet en volgens mij bestaat die ook niet.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #15 Gepost op: 6 oktober 2008, 08:46:39
met de methode kusters is er in de ambulancesector veel meer aandacht gekomen voor het omgaan met wervelletsels..

Echter er is minder aandacht gekomen voor een middenweg tussen rapid extracation, en een volledige stabilisatie..

Je kan met diverse hulpmiddelen een patient snel spinalcare stabiliseren en uit een voertuig te halen, zonder dat het dak er af moet..   Hellaas zie je die technieken maar toegepast te worden..
Bijna altijd kiest met voor een bodyslide techniek, met de wervelplank achter de rug, en iemand tegen de zwartekracht in de plank op de schuiven.,

Terwijl er nog vele andere methoden zijn..  

Ook zou je andere keuzen kunnen maken, bij sommige casussen, door te starten met een snelle zijwaardse bevrijding, voordat je bijwijze van spreken het infuus inbrengt..  (Alle details van zulke aanpak, voert een beetje te ver voor een uitgebreide beschrijving via een forum)

De ambulancewereld en de brandweerwereld zijn gegaan van een scoop en run, naar een volledige stabilisatie en alle (schijnbare) rust.. Echter daar zit nog een hele wereld tussen..  De methode kusters laat daar ook veel ruimte toe..
Verder wacht de brandweer vaak op de komst van de ambulancedienst voor dat ze beginnen met stabilisatie en extracatie van de patient.  En daar kan je met extra training ook meer doen..

De helm op laten, is absoluut in strijd met alle beginselen van airway management en spinal care management.  Wat je wel zou kunnen doen is het slachtoffer na onderzoek van het hoofd een muts op te doen bij langdurige bevrijdingen.. Echter ff doorpakken werkt vaak ook..

Als je gouden uur bekijkt heb je als ambulancepersoneel eigenlijk maar kwartier tijd ter plaatse..


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #16 Gepost op: 6 maart 2009, 19:49:45
Topic Kick!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik ga naar aanleiding van deze discussie onderzoek doen naar onderkoeling bij traumaslachtoffers aan de Universiteit Maastricht en Traumacentrum Limburg.
Dit in het kader van mijn Bachelorthesis in de gezondheidswetenschappen
Dit onderzoek zal waarschijnlijk uitmonden in een beleidsaanbeveling/aanpassing van het protocol voor de (pre)hospitale setting
Als jullie ideeën of tips hebben dan hoor ik die graag.

Liefs Golly
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2011, 10:51:20
Zijn er al uitkomsten bekend?


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2011, 21:02:27
Ben ik ook benieuwd naar....

Ondertussen is er ook veel veranderd. Er wordt veel meer ingezet op de Rapid Extrication, hetgeen een goede ontwikkeling is. De "gecontroleerde" bevrijding verliest steeds meer terrein. Bas Gerritse, kinderanesthesoloog en MMT arts heeft er ook onderzoek naar gedaan en aangetoond dat, in geval van kinderen, immobilisatie juist averechts werkt. Het is ook niet wetenschappelijk bewezen in volwassen, overigens.

Dus Golly, wat heb jij ontdekt?

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2011, 08:26:06
Ha het topic is weer omhooggekomen!

Ik heb me uiteindelijk vanwege praktische overwegingen vooral bezig gehouden met de patient in het ziekenhuis, de preventie en behandeling van de hypothermie daar.

Een onofficiële conclusie die ik absoluut kon trekken was dat mensen die langere tijd in het veld hadden gelegen meer kans hebben op onderkoelingsverschijnselen.

Ik zal zsm proberen meer informatie te geven, ok?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis