Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken

Auteur Topic: Effectiviteit moderne bevrijdingsmethodieken  (gelezen 14283 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #40 Gepost op: 27 oktober 2011, 23:02:31
jaja, dat is waar, toendertijd, (1,5 jaar geleden) waren er ook al wel onderzoeken met heating pads prehospitaal te vinden, maar ik heb me uiteindelijk op hypothermie in het ziekenhuis gefocussed.

Ik denk dat vooral passieve maatregelen in de prehospitale setting in de regel voldoende zijn, en je je moet richten op preventie van hypothermie of verergering hiervan. Actief behandelen en opwarmen gaat over een dusdanige periode van tijd dat je in een ambulance in NL nauwelijks tijd hebt, behalve bij de verlengde reddingssituaties, waarbij deze middelen wellicht een uitkomst kunnen zijn, al is het voor comfort van de pt. Toch denk ik dat preventie van afkoeling eerst meer aandacht moet krijgen, en dat daar winst te behalen valt. Hieronder valt ook het knippen, en dit valt eigenlijk samen met de andere discussie over planken en spinnen, moet er niet eens goed gekeken worden naar de evidence voor rechtstandig bevrijden, zodat mensen gewoon het risico op onderkoeling vermijden, ik schat in dat dit risico vaak groter is dan het risico op cwk letsel dat verergerd wordt door zijdelingse extractie of rapid extraction.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis