Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 584060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #1690 Gepost op: 7 augustus 2016, 17:47:10
Ik snap het verhaal in de Telegraaf niet.
Een vliegtuig krijgt een probleem boven Noord Frankrijk waarop een noodlanding gemaakt moet worden.
En dan moet het helemaal terug naar Schiphol om die noodlanding te maken, terwijl er allerlei vliegvelden dichterbij zijn ?
Ik heb het idee dat er weer eens iets opgeklopt wordt door deze krant, zeker ook gezien de beperkte alarmering op Schiphol.
Een Vooralarm Klein op zondag leidt 9 van de 10 keer tot dit soort berichten in de media. Zelfs een terugkerend toestel zonder Vooralarm op zondag leidt nog wel eens tot dit soort berichten.
Kennelijk weinig anders te melden...


guest19010

  • Gast
Reactie #1691 Gepost op: 7 augustus 2016, 18:12:10
Citaat van: AVN link=msg=1441079 date=1470578755
En dan moet het helemaal terug naar Schiphol om die noodlanding te maken, terwijl er allerlei vliegvelden dichterbij zijn ?

Er zijn altijd twee factoren die van belang zijn bij een noodlanding:
1. Welzijn van de passagiers
2. Commercie

1. een vliegtuig dat vanaf Schiphol is opgestegen en boven Noord-Frankrijk vliegt en motorproblemen krijgt vliegt normaliter op ongeveer 30.000 feet. Een vliegtuig dat op dergelijke hoogte vliegt kan makkelijk terugvliegen door te glijden naar Schiphol. Welzijn van passagiers is minimaal in gevaar dus.
2. het is commercieel gezien het toestel terug te vliegen naar Schiphol (div. factoren die hierop van belang zijn).

Dus de keus is om makkelijk glijdend terug te "vliegen" naar Schiphol.


arjenhva

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
    • HV-Almere
Reactie #1692 Gepost op: 7 augustus 2016, 19:53:25
Citaat van: ZandZak link=msg=1441101 date=1470586330
Er zijn altijd twee factoren die van belang zijn bij een noodlanding:
1. Welzijn van de passagiers
2. Commercie


Bij een noodlanding is commercie wel het laatste waar ze aan denken omdat het welzijn van de passagiers dan (mogelijk) in gevaar is. Het zijn vooral operationele zaken zoals de aanwezigheid van technische faciliteiten, vervangend vervoer, grondpersoneel, stand-by flying crew vanwege werktijden etc. dat men (wanneer het toelaat) de weg terug maakt naar een basis.
Om diezelfde reden zie je vaak vliegtuigen die al een paar honderd nm de oceaan op zijn alsnog het hele stuk terugvliegen naar de thuisbasis wanneer ze AOG zouden komen te staan op een outstation. Alleen bij een noodlanding gaat men naar Shannon.
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #1693 Gepost op: 7 augustus 2016, 20:48:26
Heren/dames,

Dank jullie wel voor de reacties  :)
Mijn conclusie nu na het lezen van deze reacties :
Het ging om een beperkt probleem, waarna de gezagvoerder besloten heeft om een voorzorgslanding te maken op Schiphol.
Dit omdat er minimaal gevaar was voor de inzittenden en omdat dit de minste logistieke/operationele problemen zou geven.
Correct ?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #1694 Gepost op: 7 augustus 2016, 20:50:03
Heren/dames,

Dank jullie wel voor de reacties  :)
Mijn conclusie nu na het lezen van deze reacties :
Het ging om een beperkt probleem, waarna de gezagvoerder besloten heeft om een voorzorgslanding te maken op Schiphol.
Dit omdat er minimaal gevaar was voor de inzittenden en omdat dit de minste logistieke/operationele problemen zou geven.
Correct ?
Prima conclusie!


scorpionadvies

  • beveiliger - verkeersregelaar - adviseur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 107
Reactie #1695 Gepost op: 7 augustus 2016, 23:12:14
Klopt het ook niet dat ALS een toestel in de problemen terugkeert naar het "startpunt" van de vlucht dit gebeurd omdat er op het vertrekpunt een "betere kans op technische ondersteuning / aanwezigheid van mogelijke spare parts" beschikbaar is ?  
Een return gebeurd toch vaak NA overleg met de "company OPP center"  ?


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #1696 Gepost op: 7 augustus 2016, 23:50:16
Klopt het ook niet dat ALS een toestel in de problemen terugkeert naar het "startpunt" van de vlucht dit gebeurd omdat er op het vertrekpunt een "betere kans op technische ondersteuning / aanwezigheid van mogelijke spare parts" beschikbaar is ?  
Een return gebeurd toch vaak NA overleg met de "company OPP center"  ?
Ook dat klopt. :)


guest19010

  • Gast
Reactie #1697 Gepost op: 8 augustus 2016, 07:47:03
Citaat van: arjenhva link=msg=1441120 date=1470592405
Bij een noodlanding is commercie wel het laatste waar ze aan denken omdat het welzijn van de passagiers dan (mogelijk) in gevaar is. Het zijn vooral operationele zaken zoals de aanwezigheid van technische faciliteiten, vervangend vervoer, grondpersoneel, stand-by flying crew vanwege werktijden etc. dat men (wanneer het toelaat) de weg terug maakt naar een basis.
Om diezelfde reden zie je vaak vliegtuigen die al een paar honderd nm de oceaan op zijn alsnog het hele stuk terugvliegen naar de thuisbasis wanneer ze AOG zouden komen te staan op een outstation. Alleen bij een noodlanding gaat men naar Shannon.

Operationele zaken kosten veel geld wat de commercie niet ten goede komt. Een captain zal dus vanwege al deze kosten die de commercie niet ten goede komen terug moeten vliegen naar home-base.


trancefreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 906
Reactie #1698 Gepost op: 9 augustus 2016, 15:56:39
p2kflex
15:20:30 09-08-16GROUP-1P 1 Incident Luchtvaart (vooralarm klein) Ugs A Postduifweg Schiphol (VK:9) 121293 129230 BRW1AFO
VOS0106520BRW Kennemerland (OvD Zuid)
VOS0108301BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (AFO)
VOS0108311BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Blusploeg)
VOS0108381BRW Kennemerland (Schiphol Sloten) (Lichtkrant)
VOS0127800BRW Kennemerland (VOS) (Infocode)
VOS0127025BRW Kennemerland (VRK Fotograaf Hoofddorp)


sjaak.dekoning

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 15
Reactie #1699 Gepost op: 9 augustus 2016, 16:04:23
Beeld: http://www.vid.nl/Camera/stream/cam_87

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk