Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 581897 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rampenoefening op Schiphol

http://www.haarlemsdagblad.nl/article3415773.ece

Gepubliceerd op 24 april 2008, 16:07
Laatst bijgewerkt op 24 april 2008, 16:15

schiphol -  
Op Schiphol vindt donderdagavond een grote rampenoefening plaats. Zo'n 250 hulpverleners en 125 figuranten worden ingezet in een scenario waarbij een vliegtuig op of nabij de landingsbaan verongelukt. De organisatie is in handen van de Veiligheidsregio Kennemerland en de luchthaven Schiphol.

Deelnemers zijn onder meer de brandweerkorpsen van Kennemerland en Amsterdam, de luchthavenbrandweer, GHOR Kennemerland (geneeskundige hulp bij ongevallen en rampen) en de Koninklijke Marechaussee.
Samen sterk in de hulpverlening!


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Een vos1 is niets byzonders... kan een kleine brandstof lekkage zijn maar ook bijvoorbeeld een kleine aanrijding op het platform!
Van wie heb je dat? Ik neem aan dat je met een kleine aanrijding op het platform voertuigen bedoeld?

Een VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol, dus een potentieel luchtvaartincident. Een brandstoflekkage valt gewoon onder hulpverlening (klein) en een aanrijding heeft niet eens een alarmvorm. Dan zouden we op de luchthaven bijna om het uur een VOS 1 hebben. :-)

Mocht er, bijvoorbeeld zoals laatst het geval was, een baggagetrekker in de brand staan naast of in de nabijheid van een vliegtuig dan wordt er wel een VOS alarmvorm gegeven. Maar een autobrand op een randweg bij de pieren heeft geen VOS status, zelfde geldt voor een beknelling. Daar kunnen respectievelijk de alarmvormen brand (klein/middel/groot/etc) en hulpverlening (klein/middel/groot/etc) voor gegeven worden.


Misschien kunnen we dit topic beter een andere naam geven; Want P2000 berichten met "PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1)" hebben we niet veel aan denk ik? Dat is leuk als je in de buurt van de luchthaven woont en mee kan luisteren en kijken.
Is het een idee om deze te hernoemen naar "Meldingen op Luchthaven Schiphol" ? Dan zit je veel ruimer in je woord en kan je ook andere meldingen als een VOS plaatsen.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
mensen kunnen ook gewoon goed lezen voordat ze hier wat plaatsen wat hier niet thuis hoort :-X
Wat jullie willen hoor. Ik probeer alleen dit topic inhoudelijk wat meer te laten voorzien van interessante berchten. Want, nogmaals, telkens de meldingen "PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1)" is niets. Je weet niet wàt er aan de hand is alleen dat het zich afspeelt ergens op de Luchthaven Schiphol. Dat is toch zonde, of niet?

Citaat
maar weer verder on topic denk ik O0
Tuurlijk joh, standaard uitdrukking tegenwoordig :-)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Van wie heb je dat? Ik neem aan dat je met een kleine aanrijding op het platform voertuigen bedoeld?
Ik neem juist aan dat J88 een kleine aanrijding op het platform met een vliegtuig bedoeld  :-X
Maar aangezien ik niet plaatsvervangend kan denken en dat aannemen, kan hij dat beter zelf beantwoorden...  ;)


Een VOS staat voor Vliegtuig Ongeval Schiphol, dus een potentieel luchtvaartincident. Een brandstoflekkage valt gewoon onder hulpverlening (klein)
bij een grotere lekkage met een potentieel gevaar bij een vliegtuig wel hoor, voorbeeld:   :)

Maandag 17 December 2007: 08:00 VOS 1 Vliegtuig opstel plaats C 13. Uitruk voor VBB Rijk + BRW 17 + TAS 641 + AFO. (VBB SLoten + VBB Vijfhuizen strategisch) Nb. Betrof grote kerosine lekkage bij vliegtuig.

bron: schipholc2.web-log.nl


Misschien kunnen we dit topic beter een andere naam geven; Want P2000 berichten met "PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1)" hebben we niet veel aan denk ik? Dat is leuk als je in de buurt van de luchthaven woont en mee kan luisteren en kijken.
Is het een idee om deze te hernoemen naar "Meldingen op Luchthaven Schiphol" ? Dan zit je veel ruimer in je woord en kan je ook andere meldingen als een VOS plaatsen.
Ik denk dat dit topic juist is ontstaan doordat een VOS melding steeds weer erg veel mensen aanspreekt en naar het forum (112 berichten: wie weet er meer van...) lokt, en dat het daarom juist handig is alles over VOS op 1 plek te hebben, zodat niet steeds weer dezelfde vragen gesteld hoeven te worden.

Ben het met je eens dat een VOS1 negen van de tien keer niet spannend is, dat is hier ook al een aantal keer besproken, maar ik denk dat "Meldingen op Luchthaven Schiphol" nog minder interessant zou zijn, niemand zit te wachten op alle Prio2 en Prio3 meldingen wegdek reiningen en de gemiddeld vijf OMS meldingen per dag!  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234

bij een grotere lekkage met een potentieel gevaar bij een vliegtuig wel hoor, voorbeeld:   :)

Maandag 17 December 2007: 08:00 VOS 1 Vliegtuig opstel plaats C 13. Uitruk voor VBB Rijk + BRW 17 + TAS 641 + AFO. (VBB SLoten + VBB Vijfhuizen strategisch) Nb. Betrof grote kerosine lekkage bij vliegtuig.

Ik bedoelde juist meer een brandstoflekkage aan een voertuig :-) Maar een brandstoflekkage bij een vliegtuig kan zeer zeker een VOS opleveren ja, dat zal ik niet ontkennen.


Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
11:57:59 20-05-08 12 G BRAN PRIO 1 UGS B HALIM P.K. STRAAT LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT LUCHTHAVEN SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]  
805201157590108999      0108999 BRW Kennemerland ( Monitorcode )
805201157590106581      0106581 BRW Kennemerland ( Lichtkrant )
805201157590106520      0106520 BRW Kennemerland ( OvD Zuid )
805201157590106500      0106500 BRW Kennemerland ( Regionaal Commandant )


Gast

  • Gast
Helicopter PH-RPX keerde terug naar Schiphol met one engine out van de 2. Pan Pan ge-declared en zonder problemen geretourneerd en geland.


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
Helicopter PH-RPX keerde terug naar Schiphol met one engine out van de 2. Pan Pan ge-declared en zonder problemen geretourneerd en geland.

De PH-RPX?? De PH-RPR vloog een uur daarvoor nog boven Haarlem i.v.m. een overval in de Anegang:



Gast

  • Gast
De PH-RPX?? De PH-RPR vloog een uur daarvoor nog boven Haarlem i.v.m. een overval in de Anegang:


Ja, het één houdt geen verband met het ander. Inderdaad, de PH-RPX keerde terug, was onderweg naar Texel.


Storz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 68
13:35:41   29-05-08      -GROUP-   PRIO 1 UGS A PELIKAANWEG LUCHTHAVEN SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 2) [ 344 171 346 349 342 590 583 529 584 195 594 194 597 595 38

Iemand een idee wat er aan de hand was?