Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 582062 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Toestel veilig geland op baan 27. Heeft hydraulische problemen en brandweer is niet nodig. Ze zullen zelfstandig naar de gate gaan.

Einde VOS 1  ;)


sks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 94
A KLM Cityhopper Fokker 70, registration PH-KZR performing flight WA-1358/KL-1358 from Prague (Czech) to Amsterdam (Netherlands), was on approach to Amsterdam when the crew reported a hydraulic leak. The aircraft continued for a safe landing on runway 27, vacated the runway and stopped just off the runway. The aircraft was shut down and towed to the apron. Emergency services reported the leak was stopped before the aircraft was towed to the apron.
Bron: http://www.avherald.com/h?article=44d31898&opt=0


Scaniafan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
  • HV geïnteresseerde
A KLM Cityhopper Fokker 70, registration PH-KZR performing flight WA-1358/KL-1358 from Prague (Czech) to Amsterdam (Netherlands), was on approach to Amsterdam when the crew reported a hydraulic leak. The aircraft continued for a safe landing on runway 27, vacated the runway and stopped just off the runway. The aircraft was shut down and towed to the apron. Emergency services reported the leak was stopped before the aircraft was towed to the apron.
Bron: http://www.avherald.com/h?article=44d31898&opt=0

Wat gebeurt er hierna?

Vliegtuig met lekkende hydrauliekolie is geland op 27, mogelijk dat er hierbij olie op de landingsbaan terecht is gekomen. Wordt dit nog gecontroleerd voor er andere vliegtuigen mogen landen?
Rij nooit harder dan je beschermengeltje kan vliegen =)


Gast

  • Gast
Uiteraard, en indien noodzakelijk gereinigd. Pas daarna wordt de landingsbaan weer vrijgegeven.


EHBjOOST

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
  • Dit forum is het helemaal !
Zodra er maar iets afwijkends gebeurd op een landingsbaan, zal voor de baan weer gebruikt wordt een baaninspectie gedaan worden. Meestal is dit de vogelwacht die deze taak uitvoert.

Als het vermoeden bestaat dat een konijn, haas of vogel is geraakt zal dit al gedaan worden. Ook als er voertuigen op de baan onderhoudswerkzaamheden hebben uitgevoerd, wordt er een check gedaan of de baan helemaal schoon is.
EHV, Rode kruis zandvoort, ex BHV ploegleider, Radio zendamateur. en zelfs nog tijd om te werken


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Zat ik bijna goed. Niet meegekregen dat ze uiteindelijk toch gesleept zijn :)


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Vliegtuig met lekkende hydrauliekolie is geland op 27, mogelijk dat er hierbij olie op de landingsbaan terecht is gekomen. Wordt dit nog gecontroleerd voor er andere vliegtuigen mogen landen?
In dit geval ligt het ietsje anders. De baan werd speciaal voor deze emergency gebruikt. Was dus alleen deze kist die erop ging landen.

De gevolgen van een bevuilde baan zijn elders in dit topic al gegeven.


Gast

  • Gast
Dan nog, ook al is deze baan speciaal voor deze "emergency" gebruikt, alsnog wordt er daarna gecontroleerd op vervuiling.


Nozzle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Dan nog, ook al is deze baan speciaal voor deze "emergency" gebruikt, alsnog wordt er daarna gecontroleerd op vervuiling.
Fully correct! Dat is in dit geval ook gedaan.


Gast

  • Gast
Fully correct! Dat is in dit geval ook gedaan.
O0 Dat is altijd mooi aan het overleg tussen verkeersleiding en AOM, is de verwachting dat een toestel een baan niet of nauwelijks kan verlaten, of dat er lekkage zal zijn, dan wordt er geprobeerd een baan vrij te maken (die op dat moment niet in gebruik is) maar ook acceptabel is voor het toestel. De meest gebruikte baancombinaties laten vaak de baan 09-27 vrij voor dit soort buitengewone situaties, het levert geen beperkingen op voor het overige inbound en outbound verkeer.