Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 582073 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

kool

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
SCHIPHOL Een vliegtuig van Northwest Airlines dat woensdagmiddag met een technisch mankement kampte, is teruggekeerd naar Schiphol.
Het vliegtuig kreeg kort na het vertrek problemen. Tal van hulpdiensten waren inmiddels opgeroepen om het vliegtuig op te vangen. Getuigen zouden zwarte rook hebben gezien.  Het terugkeren naar de luchthaven is een standaard procedure die niks over de ernst van het mankement zegt.

Bron: rtvnh


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK

SCHIPHOL Een vliegtuig van Northwest Airlines dat woensdagmiddag met een technisch mankement kampte, is teruggekeerd naar Schiphol.
Het vliegtuig kreeg kort na het vertrek problemen. Tal van hulpdiensten waren inmiddels opgeroepen om het vliegtuig op te vangen. Getuigen zouden zwarte rook hebben gezien.  Het terugkeren naar de luchthaven is een standaard procedure die niks over de ernst van het mankement zegt.

Bron: rtvnh

Foto's Jeffrey Koper K3media
www.brandweerhoofddorp.web-log.nl
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Op welke site kun je meeluisteren naar de incidenten op schiphol??


mvb

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,349
UGS is een afkorting en staat voor Uitgangsstelling. Het is een plaats waar hulpdiensten door de alarmcentrale naartoe worden gestuurd, voordat men het rampterrein opgaat.

Op de luchthaven Schiphol zijn bijvoorbeeld drie uitgangsstellingen, UGS-A, UGS-B en UGS-C. Afhankelijk van de locatie van het incident wordt bij een van de drie UGS-en verzameld. Onder aansturing van een commandant betreden de hulpdiensten vervolgens het rampterrein.


Dank, alleen net iets te laat voor mij om direct naar de juiste plaats te rijden ;)


Mark644

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 787
  • Geïnteresseerde buitenstaander
Uiteindelijk toch nog ruim een uur in de weer geweest zo te zien,

p2kflex
14:15:16 11-06-08-GROUP-EINDE INCIDENT AFGESCHAALT VOS 0
0106500BRW Kennemerland (Regionaal Commandant)
0106510BRW Kennemerland (HOvD Zuid)

                        0106.... etc. etc.


jodejo

  • Gast
Op welke site kun je meeluisteren naar de incidenten op schiphol??

Je kan op www.atcbox.com/ meeluisteren naar de verschillende posities op schiphol, maar als er een incident is, schakelen ze meestal over naar een aparte frequentie (die voor zover mij bekend niet online staat).
Dit alles wil niet zeggen dat je op de normale frequenties er niets van meekrijgt, zo was er bij de VOS 4 af en toe wel wat over te horen op de tower en ground.


Gast

  • Gast
Ik heb het even nagevraagd hier, De VOS4 is afgegeven omdat een deel van de brandweer al ingezet was ten behoeve van een andere Northwest kist die met een rokend landingsgestel aan de gate/op een platform stond.
Met een verminderde capaciteit aan eerste inzet blusvoertuigen zou ook de luchthaven restricties moeten gaan afgeven (ergo minder startend of landend verkeer, sluiting van start- of landingsbanen) en met VOS4 regionale bijstand en inzet is dat niet nodig, althans zo werd mij dat net verteld.

Het toestel, Northwest 67 onderweg naar Detroit Ft. Wayne met de motorproblemen meldde op de Approach frequentie inderdaad kort na takeoff MAYDAY en Engine on fire, maar het bleek allemaal mee te vallen. Na zo'n 20 minuten fueldumpen boven de Noordzee om onder de "heavywheight landing wheight" te komen is hij zonder problemen veilig geland op de baan 27 (die bij de MacDonalds  O0)

Toen ik naar het werk reed kwam ik trouwens 5 VZA ambu's tegen die weer richting de A10 retour gingen vanaf Spl-oost.

Op www.atcbox.com kun je inderdaad meeluisteren met de meeste frequenties van Schiphol, zelfs de "speciale" frequentie die we hebben zit in één van de radio-streams. Je kunt ook meekijken naar een vorm van radar. Lidmaatschap is nodig voor het meeluisteren, goldmembership voor het meekijken.


Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160

Op www.atcbox.com kun je inderdaad meeluisteren met de meeste frequenties van Schiphol, zelfs de "speciale" frequentie die we hebben zit in één van de radio-streams. Je kunt ook meekijken naar een vorm van radar. Lidmaatschap is nodig voor het meeluisteren, goldmembership voor het meekijken.


Ik heb een account aangemaakt..welke frequentie (oid) moet ik gebruiken voor schiphol??


Gast

  • Gast
Er is een overzichtje met welke frequenties voor welke "units" zijn onder het overzicht met streams "What do you hear".

Op de grond heb je delivery en ground die gecombineerd zijn op de GND stream. Daarnaast heb je de toren (TWR), 3 frequenties maar de TWR Main zijn de 2 hoofd-frequenties die gecombineerd zijn als het rustig is, en TWR West is de toren bij de Polderbaan. Dan heb je nog Approach (APP), wat een gecombineerde arrival (ARR) en departure is, maar in drukke periodes wordt arrival afgesplitst. Amsterdam radar heeft 3 streams, West, North/East en South voor de respectievelijke Amsterdam ACC sectoren.

Ik zie dat we nog geen stream hebben voor de speciale "Discrete Emergency Frequency" , de zgn. DEF. Zijn we nog wel mee bezig.
Die DEF gebruiken we alleen als een noodgeval dusdanig intensief is dat het handiger wordt voor de vliegers om niet te hoeven schakelen van unit naar unit naar unit. Zo kan een toestel in nood op de DEF worden gezet en vervolgens door zowel Radar, Approach, arrival, tower en ground op één en dezelfde frequentie worden afgehandeld.
Alle vliegvelden en radar-units in Nederland kunnen op deze DEF uitzenden als dit noodzakelijk is.


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Lifeliner 2 onderweg naar Schiphol. Mogelijk ook voor deze melding....  :|

Dat is standaard bij deze VOS procedure, betekend nog helemaal niks