Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)

Auteur Topic: Luchtvaartincidenten / Vliegtuig Ongeval Scenarios (VOS, VOR, GAE, etc.)  (gelezen 584152 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dresv

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Voor de compleetheid:

p2kflex
19:19:05 27-03-10-ALPHA-EINDE VOS 1
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)



p2kflex
19:07:39 27-03-10GROUP-1PRIO 1 UGS A POSTDUIFWEG SCHIPHOL LUCHTVAART INCIDENT SCHIPHOL (VOS: 1) [ 597 ]
VOS 10106500BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Regionaal Commandant)
VOS 10106520BRW Veiligheidsregio Kennemerland (OvD Zuid)
VOS 10108321BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Blusploeg - TS 340)
VOS 10108382BRW Haarlemmermeer (Schiphol - Rijk) (Lichtkrant)

BHV'er since 1997 - EHB(D)O'er en wachtende op start Sigma opleiding


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Ik kon geen forum vinden waar ik gratis deze vraag kan stellen. Het heeft met veiligheid te maken, maar volgens mij niets met vos1.

Ik zag net uit het raam dat er boven Abbenes twee vliegtuigen recht op elkaar af leken te gaan. Toen ze erg dichtbij elkaar waren leek een van de twee plotseling te sturen, maar dit kan ook van de wind zijn of iets dergelijks.
Als je op http://casper.frontier.nl/ kijkt bij 21:31 op 29 maart 2010 zie je wat ik bedoel.

Wie weet of dit tegenwoordig normaal is en of het niet gevaarlijk is? Bij die snelheden lijkt mij een paar honderd meter afstand nog al riskant, door menselijke of instrumentele fouten kan het toch helemaal fout gaan?


Gast

  • Gast
Zat precies 1000feet tussen. Niks aan de hand.

Al je "wie weet of dit normaal is" en de rest is gebaseerd op onkunde. Niet verkeerd bedoeld maar je maakt veronderstellingen die nergens op gebaseerd zijn. 1000ft separatie is wat er minimaal nodig is en dat was er. Niks aan de hand.


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Ik neem aan dat je de EZS357D en de KLM 69W bedoelt. Daar is toch wel iets vreemds aan de hand ze hebben ongeveer 900 ft separatie dat is voldoende voor een level flight maar de een is aan het dalen en de ander stijgt en dan is 300m niet veel. Als de een iets sneller stijgt of daalt heb je een probleem.


Gast

  • Gast
Daarom hebben we hier op het werk radar en de juiste terminologie om die 1000ft separatie te handhaven.
Realiseer je je wel dat Casper GEEN echte radarinformatie toont maar ontvangen ADS-B info, die niet nauwkeurig is?


bendelange

  • Reddingshonden geleider, EHV RK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 116
    • Reddingshonden in Nederland
Jouw radar geeft positie maar die hoogteinformatie op de radar komt toch ook van die ads-b informatie.
Jelle zag visueel een van die vliegtuigen uitwijken en is daarna pas op casper gaan kijken.


Gast

  • Gast
Sorry kerel maar praat niet over dingen waar je geen verstand van hebt.
Waar denk je dat radar zijn hoogte informatie vandaan haalt, niet van ADS-B maar van Mode-S transponders. Mode-S ( en andere) transponders kunnen alleen uitgelezen worden door radar-systemen, niet door SBS-1 of Airnav waar Casper gebruik van maakt.

Eén van de vliegtuigen ging niet uitwijken maar vloog netjes zijn SID (Standard Instrument Departure) af. Standaard bocht, 1000ft onder de inbound gehouden.

Het heeft geen nut te blijven zoeken of "ja maar-en", er is niks aan de hand, er zat 1000ft tussen, er werd niet uitgeweken, er was een normale verkeerssituatie. Wat je vanaf de grond DENKT te zien klopt niet, je ogen houden je voor de gek. Wat je DENKT op Casper te zien is geen nauwkeurige geijkte data, dat hebben wij hier wel. Dacht je nou echt dat een verkeersleider 2 kisten op elkaar afstuurt om ze te dicht bij elkaar te laten komen? Als de routes conflicterend zijn dan heb je nog altijd je 1000ft. separatie. Niks aan het handje.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Bedankt voor de antwoorden! Jullie mogen alleen wel wat meer ontspannen doen hoor.

Weet iemand een gratis forum waar mijn vraag beter past? (Geen discussie, alleen een antwoord alstublieft.)


Gast

  • Gast
Een forum staat gelijk aan de mogelijkheid tot discussie. Jouw vraag werd door mij feitelijk beantwoord, daarop werden er aannames gedaan die ik weerlegd heb met mijn inhoudelijke kennis, ik werk bij de verkeersleiding.
Ik ben heel ontspannen, net 2 nachtdiensten gehad.


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Weet iemand een gratis forum waar mijn vraag beter past? (Geen discussie, alleen een antwoord alstublieft.)
Ik wilde een suggestie doen, maar dan krijg je exact hetzelfde antwoord ;D ;)