Wat doe jij als je niet gehoord wordt?

Auteur Topic: Wat doe jij als je niet gehoord wordt?  (gelezen 7428 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2008, 14:02:18
Bij ons is op de meeste brandweervoertuigen de claxon geblokkeerd tijdens het voeren van signalen. Ik weet niet of meer voertuigen dit hebben, maar claxonneren wordt dan wel lastig.
gr.

Het gebruik van de claxon is volgens mij niet toegestaan als je OGS voert. Maar er is
ergens een filmpje (ik meen van brw Apeldoorn) waar OGS en claxon gebruikt
worden. Ik moet zeggen dat de attentie waarde op die manier behoorlijk omhoog
geschroefd wordt. Beter nog als met een versneller. Maar ja, als het niet mag :(


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2008, 14:05:13
Het gebruik van de claxon is volgens mij niet toegestaan als je OGS voert. Maar er is
ergens een filmpje (ik meen van brw Apeldoorn) waar OGS en claxon gebruikt
worden. Ik moet zeggen dat de attentie waarde op die manier behoorlijk omhoog
geschroefd wordt. Beter nog als met een versneller. Maar ja, als het niet mag :(

Volgens mij is de sirene en de blauwe lampen het ''voorrang vraag middel'' en is een claxon om dreigend gevaar af te wenden. Persoonlijk heb ik er nog niet van gehoord dat dit niet zou mogen. De hoogwerker van brandweer Hoofddorp heeft twee martinhoorn's op het voertuig zitten en wil bij een (dreigende) gevaarlijke situatie ook nog wel eens een slinger aan de airhoorn geven, dat valt pas op! >:D
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #12 Gepost op: 5 augustus 2008, 03:55:40
Ik reed vanmiddag met een aantal andere forumleden van hier naar een incident in Oud-Beijerland toe. Het was niet bepaald koud, dus m'n raampje stond vol open. Ongeveer 100 meter achter me zie ik iets roods en kleins opduikelen in m'n spiegel: een dienstauto met een veelstreper er in. Uiteindelijk reed ie achter me en nog hoor ik hem niet, met raampje open en de muziek op standje amper-hoorbaar! Toen ik echt ging luisteren kon ik wel een sirene onderscheiden, maar daar moet ik wel echt m'n best voor doen. In laten halen en er achteraan (wist de weg niet... :|). de rest van de rit was de sirene een mooi achtergrondmuziekje, viel amper op.

Kortom: ik kan na dit ritje echt wel begrijpen waarom veel (niet spiegelende) weggebruikers geen sirenes horen. Oke, uitzondering van de Martin hoorns ;)


Brandweer-ZH18-402

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 745
  • Manschap
    • Brandweer Zwijndrechtse Waard
Reactie #13 Gepost op: 5 augustus 2008, 07:13:13
Ik reed vanmiddag met een aantal andere forumleden van hier naar een incident in Oud-Beijerland toe. Het was niet bepaald koud, dus m'n raampje stond vol open. Ongeveer 100 meter achter me zie ik iets roods en kleins opduikelen in m'n spiegel: een dienstauto met een veelstreper er in. Uiteindelijk reed ie achter me en nog hoor ik hem niet, met raampje open en de muziek op standje amper-hoorbaar! Toen ik echt ging luisteren kon ik wel een sirene onderscheiden, maar daar moet ik wel echt m'n best voor doen. In laten halen en er achteraan (wist de weg niet... :|). de rest van de rit was de sirene een mooi achtergrondmuziekje, viel amper op.

Kortom: ik kan na dit ritje echt wel begrijpen waarom veel (niet spiegelende) weggebruikers geen sirenes horen. Oke, uitzondering van de Martin hoorns ;)
En ik kan het bevestigen, maak van die 100 meter maar zeker 200 meter! Zelfs doen hij ons inhaalde was het nauwelijks hoorbaar, en dat blauwepitje was ook amper te zien!
Weer of geen weer... altijd brandweer


pelagiapeil

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 5 augustus 2008, 19:29:46
ik ken de situatie,schrok een keer pietjes toen ineens achter mij de ambu met ogs stond en ik niet eens aan de kant kon omdat ik voor verkeerslichten stond,pas vlak achter ons hoorde ik hem(stond toen al stil)
groetjes Pelagia


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 5 augustus 2008, 19:45:42
Zullen we langzaam weer een beetje terug gaan naar het topic? ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2008, 00:50:40
ik ken de situatie,schrok een keer pietjes toen ineens achter mij de ambu met ogs stond en ik niet eens aan de kant kon omdat ik voor verkeerslichten stond,pas vlak achter ons hoorde ik hem(stond toen al stil)
groetjes Pelagia
Jij krijgt het ook voor elkaar om naar die politieauto te kijken die net achter je is gestopt (en wiens inzittenden bij je portier staan) als je ineens een ambu hoort rijden (Ringtone op je mobiel). En ook nog verbaasd bent dat je dan moet blazen :-P

Maar goed. Back on topic. ik heb het vermoeden dat het niet alleen voor de inzittenden van hulpverleningsvoertuigen vervelend is als ze niet gehoord worden. Ik denk dat het gros van de automobilisten het ook vervelend vinden als zij pas op het laatste moment door hebben dat jullie achter hun zitten (al dan doen door eigen schuld).
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2008, 20:09:51
Lichtsignalen geven met groot licht. Achter hem slingeren zodat het licht goed in de spiegels reflecteerd. Althans, dan moet de bestuurder daar wel in kijken natuurlijk ??? Verder de versneller inschakelen en zo snel mogelijk voorbij als het maar enigzins kan.


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2008, 01:31:06
Is bumber kleven en aan de kant duwen met de wagen niet een idee? Dat moet met een TAS toch wel lukken? :-P
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2008, 02:47:59
Dat is zeker een idee.

Alleen niet echt praktisch en ethisch gezien aanvaardbaar. Net zoals het uitrusten van politiewagens met een geschutskoepel met daarin een vierling M2HB .50 BMG machinegeweren. Dwingt bij de aanblik al genoeg respect af, voor de echte hardleerse dwarsliggers is 1 salvo meer dan voldoende om de weg schoon te vegen.

Maar hulpverleners zijn er niet om zichzelf werk te bezorgen.
Dus de fishtale-manoeuvre kan de ijskast weer in.