Wat doe jij als je niet gehoord wordt?

Auteur Topic: Wat doe jij als je niet gehoord wordt?  (gelezen 7432 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

phate

  • EHBO, SIGMA nw Veluwe
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 140
  • EHV-er bij het Rode Kruis, Sigmalid NO-Gelderland
Reactie #20 Gepost op: 15 augustus 2008, 18:07:51
Ik weet niet of dit hier helemaal op zijn plaats is, maar heeft hier wel mee te maken (misschien dat het ook al ergens te lezen is hier op het forum)

Citaat
De Utrechtse brandweer gaat een proef houden met een zendertje dat met behulp van een rds-signaal autoradio's kan beïnvloeden. De hulpdienst hoopt dat automobilisten hierdoor een naderend brandweervoertuig eerder opmerken.

Rds logoDe 'flister', zoals het door Dutch Rescue Holding ontwikkelde zendkastje heet, kan de autoradio's beïnvloeden van voertuigen die zich in de buurt van een brandweerauto bevinden. Het geluid van de radio of de cd-speler kan tijdelijk worden onderbroken, waarna door de luidsprekers een meertonig signaal te horen is. Bovendien zal op de display - de program service-indicatie van rds kan maximaal acht karakters weergeven - een afkorting van de tekst 'brandweer' verschijnen. Het bereik van het zendkastje bedraagt rond de tweehonderd meter.

Voor de proef is een vergunning van een maand verleend door het Agentschap Telecom. Mede-initiatiefnemer Veiligheidsregio Utrecht, die verantwoordelijk is voor de brandweer van Utrecht, heeft aan Tweakers.net laten weten dat vanaf maandag met één voertuig wordt getest. Tegelijkertijd wordt in de regio Drenthe een ambulance met de flister de weg op gestuurd.

Volgens de initiatiefnemers is de nieuwe techniek nodig om automobilisten op tijd te kunnen waarschuwen voor een naderend voertuig dat sirenes en zwaailichten voert. Door de toenemende drukte op de weg en de goede geluidsisolatie van moderne auto's zouden bestuurders de uitrukkende hulpdiensten steeds later opmerken. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om binnen de gestelde tijdslimieten op de plaats van bestemming te arriveren. Mocht de proef slagen, dan kan het vanwege een noodzakelijke wijziging van de Telecomwet nog wel enige tijd gaan duren voordat de zendapparatuur landelijk wordt ingevoerd.

Bron: Tweakers.net
treat the patient, not the number


Kaktus

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 158
Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2008, 10:16:40
GRONINGEN - UMCG Ambulancezorg gaat experimenteren met een nieuw waarschuwingssysteem, de zogeheten Flister.
De Flister is een apparaat waarmee automobilisten via de radio worden gewaarschuwd dat er een ambulance of andere hulpdienst met zwaailichten in de buurt is. Het programma op de radio wordt simpelweg onderbroken, waarna een pieptoon aangeeft dat er een voertuig met zwaailichten aan komt. Doel is te kijken of de weggebruiker zo beter anticipeert, zodat een veiliger verkeerssituatie ontstaat.

Het experiment begint maandag en duurt twee maanden.
Ook een brandweerauto in Utrecht gaat rijden met de Flister.


Bron: rtvNoord

Ik kan me voorstellen dat je juist met je radio gaat lopen prutsen als deze plotseling een pieptoon geeft (en je niet weet waarom dat is), waardoor de aandacht voor het verkeer verder afneemt...
Maar je zal de sirene vast eerder horen, als je normaal gesproken je radio hard aan hebt staan.


Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2008, 18:13:38
Ik kan me voorstellen dat je juist met je radio gaat lopen prutsen als deze plotseling een pieptoon geeft (en je niet weet waarom dat is), waardoor de aandacht voor het verkeer verder afneemt...
Maar je zal de sirene vast eerder horen, als je normaal gesproken je radio hard aan hebt staan.
het is nu redelijk groot in het nieuws geweest, ook op tv het geluid laten horen, mocht het landelijk ingevoerd worden zal dit wel weer groot onder de aandacht gebracht worden, dus ik denk dat veel mensen het dan wel weten.


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #23 Gepost op: 22 augustus 2008, 00:06:33
GRONINGEN - UMCG Ambulancezorg gaat experimenteren met een nieuw waarschuwingssysteem, de zogeheten Flister.
De Flister is een apparaat waarmee automobilisten via de radio worden gewaarschuwd dat er een ambulance of andere hulpdienst met zwaailichten in de buurt is. Het programma op de radio wordt simpelweg onderbroken, waarna een pieptoon aangeeft dat er een voertuig met zwaailichten aan komt. Doel is te kijken of de weggebruiker zo beter anticipeert, zodat een veiliger verkeerssituatie ontstaat.

Het experiment begint maandag en duurt twee maanden.
Ook een brandweerauto in Utrecht gaat rijden met de Flister.


Bron: rtvNoord

&eurl


mfrankena

  • MoWIS IM+
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 333
  • MoWis
    • Familie site
Reactie #24 Gepost op: 9 november 2008, 16:46:44
nieuwe campagne van Min VenW: KLIK!
vanAnaarBeter.nl
Groeten, Martin.  MOtor WegInSpecteur (IM+) -- Rijkswaterstaat -- VWM Randstad  LET OP: Ik verkondig alleen mijn EIGEN mening, NIET die van mijn werkg