Tijdelik overnachting in containers ?!

Auteur Topic: Tijdelik overnachting in containers ?!  (gelezen 2668 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Gepost op: 8 april 2008, 11:34:46
Bij ons komen op een bouwplaats werknemers te werken uit het buitenland.

Hiervoor zet men een aantal containers neer waarin zij slapen, eten en hun sanitaire behoeften doen.
Dit is ten tijde van het bouwproces van ongeveer 2 jaar.
Er komen 12 personen die in de containers slapen / verblijven.

Kun je dit zien als gebruiksvergunningplichtig ? Dat er bedrijfsmatig aan meer dan vijf / tien personen nachtverblijf zal worden verschaft ?




Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Reactie #1 Gepost op: 8 april 2008, 11:41:32
Wat dacht je van de bouwvergunning en de vrijstelling van het bestemmingsplan welke hiervoor nodig zijn? Wanneer je het niet op die manier mag gebruiken, heeft een gebruiksvergunning weinig zin...

Maak hier een 1-2-tje van met de toezichthouders van VTH zou ik zeggen.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #2 Gepost op: 8 april 2008, 14:12:44
Er is een bouwvergunning aangevraagd en deze wordt afgegeven


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 8 april 2008, 14:21:04
De vraag is ook een beetje waarvoor er een bouwvergunning afgegeven wordt. Als dat alleen is voor het te bouwen pand (bijvoorbeeld een kantoorgebouw) en niet voor een compleet containerdorp met woon-/verblijfsfunctie, zou je op basis daarvan mogelijk bezwaar kunnen maken (als je dat al zou willen).

En als alles toch wel rdelijk binnen de bouwvergunning valt, geldt m.i. zeker wel een gebruiksvergunning.


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #4 Gepost op: 9 april 2008, 09:20:45
Indien een tijdelijke bouwvergunning wordt afgeven moet je kijken naar het gebruik, bij een gebruiksfunctie wonen is er volgens mij geen gebruiksvergunning nodig. Dit moet je dan zien als een tijdelijke woning, deze moet wel zijn getoetst op alle eisen van het bouwbesluit. Die zijn voor tijdelijke bewoning lager dan bij een woonhuis. Ik kom ook regelmatig caravans tegen op bouwterreinen. Die worden op dezelfde wijze gebruikt.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.


Firechief010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 122
Reactie #5 Gepost op: 10 april 2008, 14:35:29
voor de containers is ook een bouwvergunning aangevraagd.

er komen 2 x 3 containers tegenover elkaar te staan met een kleine inpandige gang met aan 2 kanten een deur.

maar wat zien jullie onder beddrijfsmatig t.b.v. gebruiksvergunning ?


Target77

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 15 april 2008, 20:15:17
Citaat
Begripsbepalingen Art. 1.1 Lid 1 Bouwbesluit 2003
Logiesfunctie: gebruiksfunctie voor het bieden van recreatief verblijf of tijdelijk onderdak aan mensen;

Mag ik een andere vraag stellen? Worden de personen die in de containers voor 2 jaar verblijven ingeschreven op het adres??  ;)


mus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • veiligheid boven alles
Reactie #7 Gepost op: 17 april 2008, 08:20:13
hebben de bewoners een huurovereenkomst. Hieruit kun je opmaken of er sprake is van een logiesfunctie. Het kan juridisch ook gezien worden als een bedrijfswoning. Beter is het om praktisch op te lossen. Zorg dat de brandveiligheid in orde is en laat dit door het gemeentebestuur aftekenen. Een gebruiksvergunning is volgens mij geen noodzaak. Wel moet de veiligheid goed gewaarborgd worden. Op de site van het vrom is het een en ander terug te lezen over de huisvesting van seizoenarbeiders. Dit valt hier ook onder.
Vergeet niet te leven, meer is er niet.  Het leven is mooi, je moet het wel willen zien.