Ambulance vs Heli

Auteur Topic: Ambulance vs Heli  (gelezen 10389 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #20 Gepost op: 28 april 2008, 00:03:36
Maar er schijnen toch veel gevallen te zijn waar het MMT ter plaatse moet komen, aangezien de vele inzetten per dag. Dit zal de centralist niet doen om het MMT ook werk te geven lijkt me?

Tsja, zie jij op p2000 pagina's al die geanuleerde vluchten......nee
en misschien zijn de inzetceriteria tegenwoordig wel extreem en zijn er daarom met name veel primaire inzetten vanuit de meldkamer.  Secundaire inzetten zijn er denk ik veel minder, maar nogmaals een goed onderzoek zou op zijn plaats zijn.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #21 Gepost op: 28 april 2008, 00:44:57
Ik zie wel degelijk de geanuleerde vluchten, maar dat zijn er niet zoveel als het totaal aantal vluchten. Jullie moeten overigens niet denken dat ik helemaal pro-heli ben, maar ik ben van mening dat de arts in sommige gevallen wel nodig is. Alleen als het budget verhoogt wordt, is er plaats voor meer ambulances, maar dan ben je er nog niet, want dan moeten ook nog meerdere standplaatsen gemaakt worden. Ik denk dat het budget altijd aan de krappe kant zal blijven


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #22 Gepost op: 28 april 2008, 08:56:05
Zou het niet goed zijn om onderscheid te maken tussen diverse gebieden in Nederland.

Er zijn gebieden waar:
* ambu-dekking in aantallen ambu's en aanrijtijden redelijk tot goed is
* avk's veel ritten maken, veel ervaring hebben, regelmatig een situatie waarin sedatie nodig is tegenkomen.
* traumacentra dichtbij zijn.
Misschien moeten avk's in deze gebieden uitgebreidere "bevoegdheden" krijgen en kunnen de heli's uit deze gebieden.

En er zijn gebieden waar:
* ambu-dekking in aantallen of in aanrijtijden slecht is en de heli ook nog eens een lange aanvliegtijd heeft.
* avk's veel minder ritten maken, minder ervaring hebben en zelden een situatie tegen komen waarin sedatie nodig is.
* traumacentra ver weg zijn.
Misschien moeten de heli's naar deze gebieden, zodat ze daar sneller inzetbaar zijn en een meerwaarde kunnen bieden.


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #23 Gepost op: 28 april 2008, 10:09:58
Alain, wanneer denk je dan dat de arts "in het veld" echt een meerwaarde heeft?

De komst van de heli maakt vaak niet of weinig uit voor het verloop en de uitkomst van het genezingsproces. Hoe snel de patiënt in een adequaat ziekenhuis komt wel.

Voor de duidelijkheid: Al lijkt het soms in de discussies wel zo, de verhoudingen tussen ambulancebemensing en de heli/MMT zijn echt niet zo bar en boos dat men zich al rollende en vechtende over straat begeeft.
Er zijn ook echt wel momenten denkbaar dat het ambulanceteam blij is dat er "back up" is in de vorm van de heli/MMT.


De vraag is: "Heeft de heli nou echt zoveel meerwaarde dat er miljoenen per jaar ingepompt worden, terwijl dat geld ook gebruikt zou kunnen worden voor (bijvoorbeeld) extra ambulances en scholing".
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #24 Gepost op: 28 april 2008, 10:16:34
Strongbow,

Mooi samengevat.... Wees trouwens niet te hard voor Alain, wij hebben hier te maken met een jochie van 15 dat graag meedoet met deze discussie. Hij moet nog de termen "nuancering" en "levenservaring" leren, maar dat brengt de leeftjd met zich mee, zal ik maar zeggen.

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #25 Gepost op: 28 april 2008, 10:52:40
Andere vraag: komt het geld van de heli uit hetzelfde potje als die waar alle ambulances uit betaald worden?
Arts  www.alphalog.nl


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #26 Gepost op: 28 april 2008, 11:02:29
Deels wel, ja. De Ministerie VWS stelt een budget beschikbaar voor de traumaregio's waar de heli's onder vallen. Datzelfde geld zou ook in de ambulancezorg kunnen worden geinvesteerd om de aanbevelingen van "Niet zonder Zorg" (RIVM, 2003) te implementeren. Het is net hoe je het bekijkt.

Om maar eens te zwijgen over het streven van iedere ALS-eenheid (ik kies bewust niet voor het woord "ambulance") binnen 8 minuten ter plaatse....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #27 Gepost op: 28 april 2008, 12:15:47
Misschien is het wel een mooi streven om elke patient binnen 15 min. in een ziekenhuis te hebben. Bijvoorbeeld door de inzet van een goedkopere BLS ambulance of EMT-P. Gewoon een ehbo trommeltje, AED, tankje zuurstof (simpel gezegd, natuurlijk wel iets meer). Dit in combinatie met maar een handvol ALS teams. Hiermee kan je voor hetzelfde geld veel meer ambulances inzetten.

Ik zeg niet dat bovenstaande mijn mening vertegenwoordigt, maar er zijn diverse wetenschappelijke studies die dit suggereren als goede oplossing voor een ambulance stelsel.

Zo zie je dat de keuzes waarop de samenstelling van een ambulance stelsel worden gebaseerd redelijk relatief zijn. In bijna elk land wordt het weer anders georganiseerd. Misschien zou er eens gestreefd moeten worden naar een Europese standaard, dat je in elk land precies hetzelfde niveau zorg krijgt op straat.


Paul

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 438
  • www.ambupleeg.web-log.nl
    • ambupleeg
Reactie #28 Gepost op: 28 april 2008, 20:35:16
Ik zie wel degelijk de geanuleerde vluchten, maar dat zijn er niet zoveel als het totaal aantal vluchten. Jullie moeten overigens niet denken dat ik helemaal pro-heli ben, maar ik ben van mening dat de arts in sommige gevallen wel nodig is. Alleen als het budget verhoogt wordt, is er plaats voor meer ambulances, maar dan ben je er nog niet, want dan moeten ook nog meerdere standplaatsen gemaakt worden. Ik denk dat het budget altijd aan de krappe kant zal blijven

en naast die via p2000 geanuleerde vluchten zijn er ook nog een aantal die niet over p2000 worden gecanceld
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan


AMK

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 695
  • VPK io
Reactie #29 Gepost op: 28 april 2008, 20:45:10
Heeft er iemand cijfers van? Het CBS niet..