Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 82545 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #300 Gepost op: 9 november 2013, 16:50:09
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1218570 date=1384011871
Het spijt  mij te constateren dat je er dan of niets van snapt of ik mijn punt niet helder heb gemaakt. Ik zal dat laatste dus maar proberen, want tegen het eerste is geen kruid gewassen.....
Indien je porto's hebt die zowel DMO als TMO kennen, dan opereer je voor communicatie binnen de eenheid (groepscommandonet) normaal gesproken op DMO. Ruk je uit naar een object met SCL, dan schakel je van DMO naar TMO en communiceer je, via de SCL, op TMO. Als je porto's hebt die niet voldoen aan de C2000-norm dan kan dat dus niet meer en zet je willens en wetens die ploegen zonder communicatie, om het over het ontbreken van de noodknop (in alle situaties) maar niet te hebben!

Ik denk dat we langs elkaar heen praten in dit geval, met die procedure ben ik niet bekend, ik ben dan ook geen (brandweer-) DMO gebruiker.

Wat ik dan wel als nuance wil aanbrengen is dat de SCL's logischerwijs niet alleen bedoeld zijn voor onderlinge communicatie van de brandweer. Het gaat daarbuiten ook om de reguliere TMO verbindingen, dus helemaal weggegooid geld is het niet. Verder ben ik het gezien deze informatie dan wel eens dat het dan een vreemde keuze is om een andere standaard te gaan gebruik.


GWB Foxtrot

  • KMar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 231
Reactie #301 Gepost op: 9 november 2013, 19:11:27
Citaat van: -Joost- link=msg=1218571 date=1384012209
Ik denk dat we langs elkaar heen praten in dit geval, met die procedure ben ik niet bekend, ik ben dan ook geen (brandweer-) DMO gebruiker.

Wat ik dan wel als nuance wil aanbrengen is dat de SCL's logischerwijs niet alleen bedoeld zijn voor onderlinge communicatie van de brandweer. Het gaat daarbuiten ook om de reguliere TMO verbindingen, dus helemaal weggegooid geld is het niet. Verder ben ik het gezien deze informatie dan wel eens dat het dan een vreemde keuze is om een andere standaard te gaan gebruik.

Ik snap je bericht niet. Een SCL word specifiek aangewezen om de verbindingen voor alle hulpdiensten IN een object te regelen. Buiten de muren van dat object geven de reguliere masten dekking.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #302 Gepost op: 9 november 2013, 19:19:10
Citaat van: SMK Foxtrot link=msg=1218595 date=1384020687
Ik snap je bericht niet. Een SCL word specifiek aangewezen om de verbindingen voor alle hulpdiensten IN een object te regelen. Buiten de muren van dat object geven de reguliere masten dekking.

Er was even wat onduidelijkheid, maar dat is ook exact het punt dat ik wilde maken. Oftewel bij een SCL worden de reguliere (TMO) verbindingen ondersteund met om binnenhuisdekking te creëren. Het was mij echter onbekend dat de brandweer in dat geval voor de objectcommunicatie dus overschakelt van DMO naar TMO.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #303 Gepost op: 10 november 2013, 12:07:24
Gebruik van C2000-portofoons bij brandweer in regio Groningen

Zaterdag zijn verschillende berichten in de media verschenen over C2000. In die berichten werd gesuggereerd dat de brandweer mogelijk van C2000 af wil zou willen. Dat is niet aan de orde. C2000 is een belangrijk communicatienetwerk voor de brandweer en andere hulpdiensten. Een aantal regio’s gaat over tot vervanging van sommige portofoons. Het gaat daarbij dus specifiek om communicatie-apparatuur.

Als het gaat om C2000-portofoons heeft brandweer Groningen regiobreed de porto’s van het merk Sepura in gebruik. Deze portofoons zijn een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de eerdere generaties C2000-portofoons.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #304 Gepost op: 10 november 2013, 12:35:05
Citaat
Een aantal regio’s gaat over tot vervanging van sommige portofoons. Het gaat daarbij dus specifiek om communicatie-apparatuur.
Gelukkig is C2000 hardware geen 'communicatie-apparatuur' en/of 'sommige portofoons'. Als je het hebt over een verwarrend bericht de wereld in sturen....

Peen
Redacteur van


ErwinBrouwers

  • Hoofd Stafbureau Plannen
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #305 Gepost op: 10 november 2013, 16:35:33
Vanuit Defensie perspectief: ik vind het steeds raar om te lezen dat "14 van de 25 regio's" (of zoiets) kiezen voor, of besluiten om wat te gaan kopen.  Bij ons zou dat zoiets zijn als dat Volkel kiest voor F18's en Leeuwarden liever de Eurofighter neemt. Of dat de verschillende landmachtbrigades andere voertuigen of verbindingsmiddelen kopen. Of dat we met verschillende commando systemen zouden werken. Ik blijf me oprecht verbazen over die keuze vrijheid bij de civiele collega's. Natuurlijk voldoen jullie ongetwijfeld aan allerlei normen, maar toch...
Werkzaam bij het luchtverkeers- en gevechtsleidingsstation van de Luchtmacht. Het Stafbureau Plannen is verantwoordelijk voor onderdeelsbrede afstemmi


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #306 Gepost op: 10 november 2013, 16:43:01
Citaat van: ErwinBrouwers link=msg=1218930 date=1384097733
Vanuit Defensie perspectief: ik vind het steeds raar om te lezen dat "14 van de 25 regio's" (of zoiets) kiezen voor, of besluiten om wat te gaan kopen.  Bij ons zou dat zoiets zijn als dat Volkel kiest voor F18's en Leeuwarden liever de Eurofighter neemt. Of dat de verschillende landmachtbrigades andere voertuigen of verbindingsmiddelen kopen. Of dat we met verschillende commando systemen zouden werken. Ik blijf me oprecht verbazen over die keuze vrijheid bij de civiele collega's. Natuurlijk voldoen jullie ongetwijfeld aan allerlei normen, maar toch...
Dat komt omdat Defensie echt 1 landelijke organisatie is, brandweer nederland bestaat nog steeds uit 25 eilandjes. En ik denk dat de weg nog erg lang is eer dat omgebogen zal zijn. :-X


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #307 Gepost op: 10 november 2013, 17:27:09
Citaat van: ErwinBrouwers link=msg=1218930 date=1384097733
Vanuit Defensie perspectief: ik vind het steeds raar om te lezen dat "14 van de 25 regio's" (of zoiets) kiezen voor, of besluiten om wat te gaan kopen.  Bij ons zou dat zoiets zijn als dat Volkel kiest voor F18's en Leeuwarden liever de Eurofighter neemt. Of dat de verschillende landmachtbrigades andere voertuigen of verbindingsmiddelen kopen. Of dat we met verschillende commando systemen zouden werken. Ik blijf me oprecht verbazen over die keuze vrijheid bij de civiele collega's. Natuurlijk voldoen jullie ongetwijfeld aan allerlei normen, maar toch...

Zo raar is dat helemaal niet als ik zie dat defensie in de USA of Duitsland diverse typen gevechtsvliegtuigen en gevechtsvoertuigen hebben.
In Nederland was dat vroeger ook zo naast de F 104G de NF 5, of naast het pantsergevechtsvoertuig YP 408 de AMX.
Maar ook nu zie je dat binnen de landmacht de ene brigade andere gevechtsvoertuigen heeft als de andere.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #308 Gepost op: 10 november 2013, 17:35:58
Maar dan is het wel een centrale beslissing.

Bij veel overheidsorganisaties is er inmiddels een centrale inkoopafdeling of één inkoopbeleid. Daarom valt mij dit inderdaad ook wel op als buitenstaander.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #309 Gepost op: 10 november 2013, 18:44:06
Citaat van: voske83 link=msg=1218949 date=1384101358
Maar dan is het wel een centrale beslissing.

Bij veel overheidsorganisaties is er inmiddels een centrale inkoopafdeling of één inkoopbeleid. Daarom valt mij dit inderdaad ook wel op als buitenstaander.

Maar brandweer Nederland is nog steeds verdeeld in 25 zelfstandige regio's die centraal per regio beslissen wat er vervangen en gekocht moet worden.
Net zoiets als dat bij de NAVO/NATO, alle aangesloten landen bepalen zelf wat ze kopen terwijl er wel als 1 organisatie naar buiten wordt getreden.
Het is maar net de grote die gewenst is, en groter en centraal geregeld is heel vaak niet beter en meestal achteraf gezien heel erg duur.

Voorbeeld C2000 is de brandweer en ambulancedienst door de strot geduwd door de centrale overheid omdat het systeem te duur werd voor het politiebudget.
Hierdoor zit er functionaliteit in het systeem die voor de brandweer onnodig is maar erger is dat bepaalde functionaliteit niet voldoende functioneert of uitvalt op momenten dat je dat absoluut niet wilt, daarom hebben een aantal regio's al snel weer andere portofoons als de C2000 portofoons ingezet bij onderlinge ploegcommunicatie, omdat het vertrouwen van de mensen die van deze apparatuur gebruik moesten maken verdwenen was voor de onderlinge ploegcommunicatie.

De afschrijvingstermijn van die apparatuur nadert nu zijn afschrijvingstermijn, volgens mij dat het juiste moment om te zien naar apparatuur die meer functioneel en beter geschikt is om de problemen die de brandweer heeft ondervonden bij de huidige apparatuur op gelost te krijgen.
En dat bepaalde regio's nu nog niet mee doen wil niet zeggen dat brandweer Nederland niet overgaat naar 1 type portofoon voor de onderlinge ploegcommunicatie alleen de regio's die nu meedoen hebben allemaal dezelfde zend- en ontvangstproblemen ondervonden met de C2000 in DMO.

Naast de buitenshuis dekkingsproblemen die in bepaalde veiligheidsregio´s er ook waren in de TMO, en waar pas afgelopen paar jaar wat aan is gedaan door plaatsing van extra C2000 masten.
Terwijl C2000 al 7 jaar in gebruik is.