Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO

Auteur Topic: Brandweer wil af van digitale portofoon in DMO  (gelezen 82601 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

toverboer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 176
Reactie #50 Gepost op: 3 augustus 2008, 16:07:42
volgens mij werkt de tmo  (kazerne net)  wel goet
ook wel koffie kanaal ge noemt  

dezen zit ook op de porto  en kan zo gebruikt worden  er zijn dan geen meer kosten voor aanschaf van andere portos


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #51 Gepost op: 3 augustus 2008, 23:51:50
Ik begrijp niet helemaal wat iedereen doet op DMO.

Het bereik in DMO is dan toch al op voorhand veel minder dan in TMO..........

Hier werken we altijd in TMO mode. Ook de porto's, pas als we vermoeden dat het signaal weg zal gaan vallen dan schakelen we over op DMO.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #52 Gepost op: 4 augustus 2008, 01:37:07
DMO (direct mode operation) werkt niet via de masten maar van porto/mobi naar porto/mobi en is vrij te gebruiken, heeft heel klein bereik en TMO (trunking mode operation) werkt via de masten en moet per gesproken seconde voor betaald worden (wil de overheid rijk van worden, ze zijn hier zelf service provider) >:D
Nemo me impune lacessit


tower-ladder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,406
Reactie #53 Gepost op: 5 augustus 2008, 18:15:30
Probleem is dat bij een inzet de objectporto's DMO dus BVD naar ploegen uit weg kan vallen. Dan heb je dus ook niet meer de mogelijkheid om de ploegen te waarschuwen en over te zetten naar TMO . Het contact met de RAC verloopt via TMO, maar ook dat bereik valt in veel gebouwen weg. Dan heb je dus en op TMO geen conatct met de RAC, en op DMO gen contact met je ploegleden.
Volgens mij kun je dan schakelen wat je wilt, maar krijg je geen gehoor.
Wie weet wat er gebeurd is met de afspraak dat grote objecten verplicht een steunzender voor de Hulpdiensten zouden gaan plaatsen. En wie weet waar dat ook al is toegepast, of is afgedwongen en op welke gronden.
Als de temperatuur van het water dat via het zolderraam naar binnen wordt gespoten gelijk is aan de temperatuur van het water dat via de voordeur naar


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #54 Gepost op: 5 augustus 2008, 20:42:54
Probleem is dat bij een inzet de objectporto's DMO dus BVD naar ploegen uit weg kan vallen. Dan heb je dus ook niet meer de mogelijkheid om de ploegen te waarschuwen en over te zetten naar TMO . Het contact met de RAC verloopt via TMO, maar ook dat bereik valt in veel gebouwen weg. Dan heb je dus en op TMO geen conatct met de RAC, en op DMO gen contact met je ploegleden.
Volgens mij kun je dan schakelen wat je wilt, maar krijg je geen gehoor.
Wie weet wat er gebeurd is met de afspraak dat grote objecten verplicht een steunzender voor de Hulpdiensten zouden gaan plaatsen. En wie weet waar dat ook al is toegepast, of is afgedwongen en op welke gronden.

Uit de model bouwverordening:

Artikel 2.6.12 Communicatiesysteem voor publieke hulpverleningsdiensten.

Indien het naar het oordeel van burgemeester en wethouders voor het goed functioneren van publieke hulpverleningsdiensten bij een calamiteit in dat bouwwerk noodzakelijk is, moet een voor het publiek toegankelijk bouwwerk zijn voorzien van een installatie die mobiele radiocommunicatie tussen hulpverleners binnen en buiten dat gebouw mogelijk maakt.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #55 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:11:29
Uit de model bouwverordening:

Artikel 2.6.12 Communicatiesysteem voor publieke hulpverleningsdiensten.

Indien het naar het oordeel van burgemeester en wethouders voor het goed functioneren van publieke hulpverleningsdiensten bij een calamiteit in dat bouwwerk noodzakelijk is, moet een voor het publiek toegankelijk bouwwerk zijn voorzien van een installatie die mobiele radiocommunicatie tussen hulpverleners binnen en buiten dat gebouw mogelijk maakt.

dat zijn inderdaad leuke verordeningen, maar dit zijn zogenaamde eenzijdig gemaakte afspraken.
de overheid heeft voor een systeem gekozen dat op vele plaatsen faalt, horen we uiteraard niets meer over er mag gewoon niet over gesproken worden.

nu staan we dus voor het dillema het systeem voldoet niet en nu mogen de gebouwbeheerders het probleem op gaan lossen, wie gaat dit betalen???.

vervelend detail is dat de overheid zelf ook nog al wat gebouwen in beheer heeft waar het zelfde probleem speelt, zijn die problemen daar allemaal al opgelost???.

we zullen nog wel jaren gaan touwtrekken wie dit moet betalen voor dat we tot aanleg over gaan.

waarom had de brandweer van new york het systeem ook alweer afgeschaft (netjes uitgedrukt), had ook iets met bereikbaarheid en grote gebouwen te maken.
Nemo me impune lacessit


1964Frank

  • particulier beveiliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • 1 dag niet gelachen is 1 dag niet geleefd.
Reactie #56 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:16:38
Ik dacht dat destijds in het programma NOVA een uitzending werd gewijd aan het C2000 systeem. Aan het woord kwam een van de ontwerpers die vertelde dat dat systeem niet goed zou en kon werken, Deze man is uiteraard op staande voet ontslagen omdat hij deze info naar buiten heeft gebracht. Toevallig is wel dat hij deze [roblematiek in de bewuste uitzending
heeft voorspeld.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #57 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:25:49
Ik dacht dat destijds in het programma NOVA een uitzending werd gewijd aan het C2000 systeem. Aan het woord kwam een van de ontwerpers die vertelde dat dat systeem niet goed zou en kon werken, Deze man is uiteraard op staande voet ontslagen omdat hij deze info naar buiten heeft gebracht. Toevallig is wel dat hij deze [roblematiek in de bewuste uitzending
heeft voorspeld.

Dit is bijna correct, de man heeft niet meegewerkt aan het ontwerp (dit is gedaan door motorola) maar wel op verzoek van de nederlandse overheid het systeem onderzocht en geanaliseerd met name het software deel , hij kreeg daar toegang tot alle stukken en noemde het kinderwerk.
De man heeft reeds op veel fronten gelijk gehad, maar kritiek op dit systeem mag niet, het was een prestiege kwestie, op het moment dat de officieele beslissing genomen zou moeten worden om door te gaan of te stoppen (hier stond een datum voor) was deze al lang door de overheid genomen.
Het was een opzet van een partikulier bedrijf binnen de overheid, wat ook heel snel is ontmanteld en van naam veranderd toen dit in de openbaarheid kwam.
Nemo me impune lacessit


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #58 Gepost op: 5 augustus 2008, 22:27:41
Volgens mij wordt er hier het software gedeelte bedoeld wat meldkamers gebruiken.......was een of andere Pool of zo iets toch die het GMS systeem onderuit haalde?


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #59 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:11:17
Het was een uitzending van Zembla. De kritiek van die man [Doboslav Gracanin] (wat ik vast niet helemaal goed schrijf) ging over GMS.
 
Hier staat de betreffende uitzending: http://redir.vara.nl/tv/zembla/welcome2.html?archief_1
'Leuk' om weer eens terug te kijken overigens :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s