Ontwerp een nieuwe reddingsboot (Groot Binnenwater)

Auteur Topic: Ontwerp een nieuwe reddingsboot (Groot Binnenwater)  (gelezen 8803 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #20 Gepost op: 24 april 2008, 00:01:13
Goed, geen jet dus. Ook geen buitenboord volgens 910001.  En ik heb een hekel aan inboard: neemt ruimte in, zwaar, niet zomaar even te vervangen als even een andere BB motor van de plank. Twee inboard wordt ook lastig.

Ja, we komen er wel uit.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #21 Gepost op: 24 april 2008, 08:32:06
Breek graag in op je mening 1 buitenboordmotor heeft niet mijn voorkeur bij mij gaat de voorkeur uit naar twee buitenboord motoren. Gezien het gewicht is de moter naar binnen halen niet verstandig aan de andere kant een iets grotere boot geeft wel meer cappaciteit.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #22 Gepost op: 24 april 2008, 10:44:35
Owkee,

De keuzen voor de motor  zijn

1 Buitenboord motor  
2 Buitenboord motoren, op elkaar afgestemd
1 Binnenboord motor met hekdrive
1 Binnenboord motor met Jetdrive

Voordelen van Binnenboord motor zijn
  • Mogelijk varen op Diesel, (exploitatie technisch goedkoper)
  • Gewichtverdeling midscheeps

Nadeel van Binnenboord motor
  • Zwaar, veel gewichtstoename ten opzichte van Buitenboord Motor

Jetdrive valt wat mij betreft af, vanwege modderige ondiepten, veel vegetatie, verlies van vermogen ten opzichte van hekdrive of BB.
De voordelen zijn geen kwetsbare schroef,

Overwegingen voor 2 buitenboordmotoren
  • Nadeel :  Extra gewicht,
  • Nadeel : hoger brandstof verbruik
  • Voordeel : Hogere continiteit, bij uitval van 1 motor of schroef.
  • Voordeel : Meer kracht bij Sleepwerk
  • Dubbele motoren, betekend geen automatisch verdubbeling van het rendament.

Ik ben vast nog wat overwegingen vergeten, wie helpt aanvullen..