Moet brandweerman ook BHV volgen?

Auteur Topic: Moet brandweerman ook BHV volgen?  (gelezen 31315 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Gepost op: 20 april 2008, 08:39:14
Ik heb een vraagje:
Moet een brandweerman (HBTer) ook aan de BHV oefeningen deelnemen?
Ik heb mn BHV diploma al een aantal jaar maar ben nu toegevoegd aan hewt BHVteam van het bedrijf waar ik nu werk.
Nou zeggen ze hier dat brandweermannen niet met de BHV hoeven mee te oefenen.
Maar ik denk dat dat juist wel moet om bekend te blijven met de procedures van het bedrijf.
Wat is nou juist?

Alvast bedankt voor de reacties...


TWITTER foto's suck....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 20 april 2008, 09:03:52
Als brandweerman ben je altijd vrijgesteld om een BHVopleiding te hoeven volgen,en kun je zo worden toegevoegt aan een BHVorganisatie.Je hebt immmers alles al gehad over brandbestrijding en eerste hulp.
Maar het is inderdaad wel van belang dat je mee oefent,om de door jou zelf al aangedragen redenen. ;)


hv-engeltje

  • brandweervrouw, instructeur EHBO - brandweer en aanverwante zaken
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 189
  • Instructeur: van alle markten thuis
Reactie #2 Gepost op: 22 april 2008, 08:36:12
Het is niet zo dat je bent vrijgesteld van het onderdeel levensreddend handelen, tenzij je een geldig EHBO diploma hebt. Maar mee oefenen met de BHV, zeer zeker doen. Dit is kennis die geen enkele instructeur je tijdens de cursus aan kan leren  ::)
It's me!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #3 Gepost op: 22 april 2008, 16:51:32
Daarnaast kunnen collega-BHV'ers profiteren van de kennis van de brandweerman. En ook voor de teambuilding zou ik zeggen dat iedereen erbij moet zijn. Of je nu al tig branden hebt geblust of alleen het 'vlammetje in de pan' bij de jaarlijkse herhaling.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Kaderinstructeur

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 3 juni 2008, 21:01:49
Bij mijn weten kun je vrijstelling krijgen voor het deel levens reddend handelen als je in het bezit bent van een geldig EHBO diploma. Voor het brandgedeelte kan ik bij het NIBHV nergens een formulier vinden om vrijstelling te krijgen.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2008, 21:37:46
Bij mijn weten kun je vrijstelling krijgen voor het deel levens reddend handelen als je in het bezit bent van een geldig EHBO diploma. Voor het brandgedeelte kan ik bij het NIBHV nergens een formulier vinden om vrijstelling te krijgen.

Krijg je ook niet.

Het stukje ontruiming krijg je namelijk niet vanuit de manschappenopleiding. het lijkt de omgedraaide wereld maar voor LRH krijg je vrijstelling en voor BOC niet.
Recent deze vraag gekregen van een cursist brandweerman, gebeld met het NIBHV en dit als andwoord gekregen.

En Mark, vreemd verhaal van je werkgever. Het gaat niet om jouw optreden als brandweerman, maar net om het optreden als BHV-er. Dit is bedrijfsgerelateerd en dient zeker beoefent te worden.

Groet, Jos
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2008, 23:08:01
Wij hebben ehbo'ers, bhv'ers en een bedrijfsbrandweer. De brandweer oefent, de ehbo oefent (beide apart) en de bhv is totaal niet georganiseerd :-\ . Nu ben ik sinds een maand ehbo'er en sinds 2 weken bhv'er en wil nu iig gaan proberen om de bhv ploeg te organiseren (iig te zorgen dat men weet wie er bhv'er is, dat weten er veel nu nog niet eens van elkaar (hangt wel op borden ivm noodplan, maar bijna niemand kijkt daarop), daarna dat de bhv met elkaar oefent, en uiteraard uiteindelijk dat de ehbo'ers, bhv'ers en brandweer zo nu en dan met zijn allen samen oefenen (ik wil proberen eens per half of kwart jaar) .

Nu nog toestemming krijgen van de directie aangezien ik maar gewoon iemand van de werkvloer ben  :-\ (en dan iig de opleiding hoofd-bhv wil volgen). Overigens wil ik zelf ook nog bij de bedrijfsbrandweer en dan ben ik dus alles :P ehbo, bhv en brandweer :P .

Overigens zou ik me daarna het liefste alleen maar bezighouden met deze dingen en dus fulltime veiligheidswacht oid doen, maar betwijfel of ze zo;n functie zullen creeren :P .
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2008, 15:48:06
Mensen,

Ik ben ook gediplomeerd brandweerman. Ik heb op mijn werk deel genomen aan een "herhalingscursus" BHV.

Omdat ik wilde weten of dit voldoende was heb ik ge-informeerd bij een BHV instructeur of dit voldoende is. Het blijkt dat
dit volgens het NIBHV voldoende is om de aantekening BASIS BHVer te krijgen. Een voorwaarde is wel dat je iminimaal 1x per jaar moet deelnemen aan een "herhalingscursus"

Ik ben dus ook per heden BHVer op mijn werkplek.

Glenn
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #8 Gepost op: 4 juni 2008, 19:02:03
Mensen,

Ik ben ook gediplomeerd brandweerman. Ik heb op mijn werk deel genomen aan een "herhalingscursus" BHV.

Omdat ik wilde weten of dit voldoende was heb ik ge-informeerd bij een BHV instructeur of dit voldoende is. Het blijkt dat
dit volgens het NIBHV voldoende is om de aantekening BASIS BHVer te krijgen. Een voorwaarde is wel dat je iminimaal 1x per jaar moet deelnemen aan een "herhalingscursus"

Ik ben dus ook per heden BHVer op mijn werkplek.

Glenn

Je bedoeld dat je de herhaling mag volgen zonder de opleiding gevolgd te hebben? Wat moet je dan herhalen? Deze instructeur kan natuurlijk wel zeggen dat dit zo maar kan, maar zoals eerder aangegeven hebben wij deze vraag direct aan het NIBHV voorgelegd en volgens hun is dit niet zo.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Smoke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 294
Reactie #9 Gepost op: 4 juni 2008, 19:36:12
Je bedoeld dat je de herhaling mag volgen zonder de opleiding gevolgd te hebben? Wat moet je dan herhalen? Deze instructeur kan natuurlijk wel zeggen dat dit zo maar kan, maar zoals eerder aangegeven hebben wij deze vraag direct aan het NIBHV voorgelegd en volgens hun is dit niet zo.


Tjah, dan denk ik dat ze elkaar erg tegenspreken. Degene waar ik de info van heb heeft een eigen BHV bedrijf, denk niet dat hij dan niet goed op de hoogte is.

Ik heb mijn brandweeropleiding heb ik voldoende opleiding gehad om de functie als BASIS BHV'er te voltrekken. Door mee te doen met alle herhalingslessen die er nu volgen ben ik gewoon in bezit van een BHV diploma, zonder dat ik daar speciefiek een BHV opleiding voor heb gevolgd. Dit houd dus in dat als je je manschappendiploma hebt van de brandweer, dat dit voldoende basis is voor een diploma BASIS BHV'er.
BRANDWEERMAN/VROUW WORD JE NIET, DAT BEN JE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!