Moet brandweerman ook BHV volgen?

Auteur Topic: Moet brandweerman ook BHV volgen?  (gelezen 31435 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

brandwacht1975

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 14 juni 2008, 07:05:30
Ik ben ook HBT'er met het eenheidsdiploma EHBO en heb op mijn werk de BHV opleiding nodig.
Mijn werkgever heeft het zelf nagevraagd bij het Nibhv,
Voor de basisopleiding heb ik vrijstelling gekregen maar de herhalingscursussen dient in ieder geval het brand gedeelte gevolgd te worden, aangezien een brandweerman meestal geen gebouwen ontruimd (dit is als het goed is al gebeurd als de brandweer aan komt), ook worden de kleine blusmiddelen door de brandweer maar heel weinig gebruikt.
Om vrijstelling te krijgen is er een kopie van mijn brandweerdiploma's en een kopie van mijn EHBO diploma opgestuurd naar het Nibhv, met daarbij een verklaring van de oefenleider van de brandweer dat ik het afgelopen jaar voldoende oefenuren heb gevolgd en een verklaring van de EHBO kader instructrice dat ik op dat moment competent ben verklaard. Ruim een maand later kreeg ik mijn BHV pasje van het NIBHV opgestuurd.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 14 juni 2008, 08:56:33
Ik ben ook HBT'er met het eenheidsdiploma EHBO en heb op mijn werk de BHV opleiding nodig.
Mijn werkgever heeft het zelf nagevraagd bij het Nibhv,
Voor de basisopleiding heb ik vrijstelling gekregen maar de herhalingscursussen dient in ieder geval het brand gedeelte gevolgd te worden, aangezien een brandweerman meestal geen gebouwen ontruimd (dit is als het goed is al gebeurd als de brandweer aan komt), ook worden de kleine blusmiddelen door de brandweer maar heel weinig gebruikt.
Om vrijstelling te krijgen is er een kopie van mijn brandweerdiploma's en een kopie van mijn EHBO diploma opgestuurd naar het Nibhv, met daarbij een verklaring van de oefenleider van de brandweer dat ik het afgelopen jaar voldoende oefenuren heb gevolgd en een verklaring van de EHBO kader instructrice dat ik op dat moment competent ben verklaard. Ruim een maand later kreeg ik mijn BHV pasje van het NIBHV opgestuurd.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Wat een onzinnige aktie van je werkgever. Voor de AI kan je met je diploma's duidelijk aantonen dat je over voldoende opleiding beschikt. Dus wat moet je nog met een nietszeggend BHV-pasje? Jullie hebben zeker ook nog moeten betalen voor de "officiele vrijstelling"?  laat me niet  ;D

Ik merk dat veel mensen niet weten dat het nibhv gewoon een commerciele instelling is. Niks meer en niks minder, ze hebben geen enkele officiele status.

Als je een redelijk objectief antwoord wil op dergelijke vragen leg ze dan voor aan de controlerende instantie de arbeidsinspectie of de CI NedCert.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #12 Gepost op: 14 juni 2008, 10:55:12
Wat een onzinnige aktie van je werkgever. Voor de AI kan je met je diploma's duidelijk aantonen dat je over voldoende opleiding beschikt. Dus wat moet je moet je nog met een nietszeggend BHV-pasje? Jullie hebben zeker ook nog moeten betalen voor de "officiele vrijstelling"?  laat me niet  ;D

Ik merk dat veel mensen niet weten dat het nibhv gewoon een commerciele instelling is. Niks meer en niks minder, ze hebben geen enkele officiele status.

Als je een redelijk objectief antwoord wil op dergelijke vragen leg ze dan voor aan de controlerende instantie de arbeidsinspectie of de CI NedCert.

Rene ben het helemaal met je eens. Maar er zijn nou eenmaal aankomende klanten die willlen of eisen in de aanbesteding dat het opleidingsinstituut NIBHV gecertificeerd is. Als ik in deze topic de tegenstrijdige anwoorden van het NIBHV zie gaan me de haren recht op staan.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 15 juni 2008, 09:40:29
Rene ben het helemaal met je eens. Maar er zijn nou eenmaal aankomende klanten die willlen of eisen in de aanbesteding dat het opleidingsinstituut NIBHV gecertificeerd is.

Bedrijven die dat eisen hebben voorlichting van de opleidingsinstituten nodig.
Het zogenaamde "keurmerk" van het nibhv is namelijk 1 grote farce, de belangrijkste voorwaarde is dat je minimaal 10 examens per jaar bij ze koopt. Dat heeft dus niets met kwaliteitsborging te maken, maar uitsluitend met commerciele belangen!

Ik heb alleen maar klanten die juist NIET bij het nibhv willen, ze kennen het nibhv wel, maar kiezen bewust voor NedCert certificering en daarmee kiezen zij voor betrouwbare kwaliteit.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Reactie #14 Gepost op: 15 juni 2008, 09:51:36
Bedrijven die dat eisen hebben voorlichting van de opleidingsinstituten nodig.
Het zogenaamde "keurmerk" van het nibhv is namelijk 1 grote farce, de belangrijkste voorwaarde is dat je minimaal 10 examens per jaar bij ze koopt. Dat heeft dus niets met kwaliteitsborging te maken, maar uitsluitend met commerciele belangen!

Ik heb alleen maar klanten die juist NIET bij het nibhv willen, ze kennen het nibhv wel, maar kiezen bewust voor NedCert certificering en daarmee kiezen zij voor betrouwbare kwaliteit.


Eens! en heb ik even niks meer aan toe te voegen ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2008, 20:29:55
Ik kan mij wel vinden in de bovenstaande berichten.

Doch ergo, Nedcert is natuurlijk ook commercieel want de certificatiedienst die zij uitvoeren moet natuurlijk ook betaald worden.
Dat zij dit doen volgens iso/iec 17024 is terecht, maar dat zo zijn er natuurlijk meer CI's.

Ook van belang zijn natuurlijk de achterliggende stukken van het te certificeren object.
Hoe is het gesteld met het College van Deskundigen / Examenregeling / Toetsvragen etc van de BHV opleiding?

Ik zie meer CI's die aan BHV-persoonscertificatie (gaan) doen. Is daar ook wel eens gezamenlijk overleg tussen?


groet,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2008, 20:59:06
Ik kan mij wel vinden in de bovenstaande berichten.

Doch ergo, Nedcert is natuurlijk ook commercieel want de certificatiedienst die zij uitvoeren moet natuurlijk ook betaald worden.
Dat zij dit doen volgens iso/iec 17024 is terecht, maar dat zo zijn er natuurlijk meer CI's.

Ook van belang zijn natuurlijk de achterliggende stukken van het te certificeren object.
Hoe is het gesteld met het College van Deskundigen / Examenregeling / Toetsvragen etc van de BHV opleiding?

Ik zie meer CI's die aan BHV-persoonscertificatie (gaan) doen. Is daar ook wel eens gezamenlijk overleg tussen?


groet,
Loe



Je vergeet de klachtenregeling nog...  :D ;)


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 20 juni 2008, 07:50:39
Doch ergo, Nedcert is natuurlijk ook commercieel want de certificatiedienst die zij uitvoeren moet natuurlijk ook betaald worden.
Dat er betaald moet worden voor het examen is juist, maar je hebt als opleider niet te maken met een minimale afname verplichting en de examens zijn niet duur.

Ook van belang zijn natuurlijk de achterliggende stukken van het te certificeren object.
Hoe is het gesteld met het College van Deskundigen / Examenregeling / Toetsvragen etc van de BHV opleiding?
De controle daarop en uitvoering daarvan zit verweven in de ISO 17024 en de RvA houdt daar mede namens onze overheid toezicht op. Bovendien staat bijna alles wat je vraagt gewoon op de site van www.nedcert.eu

Ik zie meer CI's die aan BHV-persoonscertificatie (gaan) doen. Is daar ook wel eens gezamenlijk overleg tussen?
Wie zijn dat dan? Ik ken geen andere CI die nu nog BHV certificeert en daarvoor is erkend door de RvA.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #18 Gepost op: 20 juni 2008, 10:36:29
Dat er betaald moet worden voor het examen is juist, maar je hebt als opleider niet te maken met een minimale afname verplichting en de examens zijn niet duur.
De controle daarop en uitvoering daarvan zit verweven in de ISO 17024 en de RvA houdt daar mede namens onze overheid toezicht op. Bovendien staat bijna alles wat je vraagt gewoon op de site van www.nedcert.eu
Wie zijn dat dan? Ik ken geen andere CI die nu nog BHV certificeert en daarvoor is erkend door de RvA.

Er zijn genoeg geaccrediteerde Ci's, maar inderdaad weinig ook geacrediteerd voor BHV (wel een certificatieschema maar niet onder accreditatie dus).
Wie is de vraag  ;)  Certiforce, Rosmalen.

Hoe gaat de hercertificatie in zijn werk? Ik kan het niet vinden op de website, of ik zoek op de verkeerde plek.
Na 2 jaar een nieuw examen?

cu,
Loe
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


helm

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 20 juni 2008, 20:16:23
Certiforce kennen wij, en die hebben het een paar maanden gedaan en zijn er halverwege 2005 al weer mee gestopt.

Hercertificering is inderdaad na 2 jaar weer examen indien geslaagd weer een nieuw certificaat.

Wil je meer informatie dan kan dat ook via PM.

Groeten Rene