Moet brandweerman ook BHV volgen?

Auteur Topic: Moet brandweerman ook BHV volgen?  (gelezen 31536 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #30 Gepost op: 9 september 2009, 13:53:18
Er zijn weldegelijk doelenstellingen geformuleerd, maar men zoekt de ondergrens op.
Welke doelstellingen, waar staan die dan?
En wat zijn doelstellingen, wettelijk gezien dan?

Een brandweer man heeft vanuit zijn opleidingen alle kennis en vaardigheden in huis om als volwaardig BHV-er op te treden. (Meerkennis)
Immers zij redden en ontruimen, blussen branden (professioneel) en hebben verplicht een eerstehulpopleiding (OK/LPLHB/LPEV of anders).
Alle zogenaamde BHV onderdelen voeren zij al bedrijfsmatig uit en zijn daar goed in getraind.

Het is totale onzin om deze goed getrainde mensen een BHV opleiding op te dringen en te laten volgen.
Totale vrijstelling op alle onderdelen zou ik zeggen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #31 Gepost op: 10 september 2009, 20:27:51
Het is totale onzin om deze goed getrainde mensen een BHV opleiding op te dringen en te laten volgen.
Totale vrijstelling op alle onderdelen zou ik zeggen.

Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Totale vrijstelling is absoluut uitgesloten. Ook een brandweerman zal zich moeten verdiepen in de gevaren en geldende procedures binnen het bedrijf of instelling alwaar hij/zij werkzaam is. Een goede BHV-cursus besteedt daar aandacht aan. Wat heb je aan een BHV-er die prachtig branden kan blussen, maar de procedures binnen het bedrijf niet kent? Dat is vragen om gelazer.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #32 Gepost op: 11 september 2009, 18:51:05
Helaas, u gaat niet door voor de koelkast. Totale vrijstelling is absoluut uitgesloten. Ook een brandweerman zal zich moeten verdiepen in de gevaren en geldende procedures binnen het bedrijf of instelling alwaar hij/zij werkzaam is. Een goede BHV-cursus besteedt daar aandacht aan. Wat heb je aan een BHV-er die prachtig branden kan blussen, maar de procedures binnen het bedrijf niet kent? Dat is vragen om gelazer.
Tostie ijzer is ook goed hoor.
De aanwezigen zijn allemaal getraind / opgeleid en daar zitten dus geen extra kosten aan. Lekker makkelijk.
Een BHV organisatie opzetten met alles er op en eraan op een brandweer kazerne mag toch niet zoveel moeite kosten denk ik wel.
Al die expertise en ervaring !
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #33 Gepost op: 12 september 2009, 00:24:48
Zelfs voor een brandweerkazerne. Zeker als het een groot pand betreft. Wie is verantwoordelijk voor ontruimen? Wie weet wie waar zich bevindt? Hoe ga je om met bezoekersregistratie? Waar is de verzamelplaats? Wie zitten er in het calamiteitenteam? Wie moet er voor wat op de hoogte worden gesteld?

Zomaar even wat dingetjes die even 's avonds laat komen boven borrelen.

Dus ja: ook een brandweerman die als BHV-er wordt aangesteld binnen de organisatie zal geschoold moeten worden - al is het maar in de eigen bedrijfsprocedures.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #34 Gepost op: 16 september 2009, 09:36:47
Zelfs voor een brandweerkazerne. Zeker als het een groot pand betreft. Wie is verantwoordelijk voor ontruimen? Wie weet wie waar zich bevindt? Hoe ga je om met bezoekersregistratie? Waar is de verzamelplaats? Wie zitten er in het calamiteitenteam? Wie moet er voor wat op de hoogte worden gesteld?

Zomaar even wat dingetjes die even 's avonds laat komen boven borrelen.

Dus ja: ook een brandweerman die als BHV-er wordt aangesteld binnen de organisatie zal geschoold moeten worden - al is het maar in de eigen bedrijfsprocedures.

Maar die brandweerman (m/v) behoeft niet meer de basiscursus en de de herhalingstrainingen te volgen en z'n bhv certificaatje geldig te houden..
Natuurlijk moet hij wel ingewerkt worden, op zijn locatie,  BMI-kast, ontruimingsplannen, zijn/haar taken.. Omgaan met de uitgereikte PBM's En hij/zij moet kunnen optreden in BHV-team verband.., maar dat geld ook voor alle andere BHV-ers..  

Het kan natuurlijk zijn, dat het bedrijf waar de man/vrouw werkt, bijzondere restrisico's heeft, die niet in z'n standaard brandweeropleidingen zitten.. Denk aan Industriele omgevingen, Off-shore, waterschappen, besloten ruimtes etc.. Dus zullen de basis-BHV opgeleide personen en de brandweerman(m/v) wel eventuele aanvullende cursussen moeten volgen..
Dus kijk naar je RI&E..


Gast48368

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 31 oktober 2009, 20:39:28
Om het balletje nog maar eens weer op te gooien>>> Ik heb 10 jaar brandwachtervaring, sinds 3 jaar ben ik niet meer werkzaam bij de brandweer, maar werk ondertussen in de kinderopvang waar ze ook BHV-ers rond hebben lopen.

Deze volgen een BHV cursusje en denken dan alles te weten..........ze hebben totaal geen praktijk ontruimings ervaring, zien de gevaren niet in verschillende situaties, vergeten cruciale dingen, enz enz enz.....ben me echt kapot geschrokken na eens een paar simpele oefeningetjes uitgezet te hebben. (bleek dat ze daarvoor zelf maar wat deden, betekende volgens procedure kinderen naar buiten werken met een vantevoren aangekondigde oefening)

Ik vertik het dus om een BHV cursus te volgen, hoeft ook niet van mijn werkgever, mijn BHV collega is een fijne collega, maar als er in de praktijk iets gebeurd zijn ze allang blij dat ik er ben. De BHV instelling waar zij les krijgt, zegt met klem mij dringend op cursus te zetten, woe ;D  

Ik rommel daar wel lekker verder, en officieel is daar dus een BHV er(mijn collega) en voldoen ze dus aan de papieren eisen .  :)


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #36 Gepost op: 3 november 2009, 15:14:12
Als brandwacht kan je ook worden in gezet als ''BHV-er'' dus waarom zou je dan ook en BHV opleiding moeten volgen???

Tevens staat er nergens zwart op wit waar een BHV opleiding aan moet voldoen dus is een brandwacht diploma voor de verzekering of wie wat ook eist genoeg.


Richard


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #37 Gepost op: 29 november 2009, 17:01:26
Het definitieve antwoord is dus NEE... ;) ;D

http://rotterdamrijnmond.brandweervrijwilligers.nl/nieuws-1724-iedereen-wordt-bedrijfshulpverlener.html?archived=0&page=1

Iedereen wordt bedrijfshulpverlener

07 November 2009

Op zaterdag 7 november organiseerde de Brandweer Rotterdam-Rijnmond het jaarlijkse evenement de Dag van de Vrijwilligheid. Een evenement waarbij brandweerlieden elkaar ontmoeten, het gezin en andere belangstellenden nader kennis kunnen maken met de brandweer en dit jaar was er ook speciale aandacht voor de werkgevers van de Brandweer Vrijwilligers.

Werkgevers die Brandweer Vrijwilligers in dienst hebben, hebben een zeer waardevolle werknemer in dienst. Onderzoeken hebben namelijk al eens aangetoond dat de Brandweer Vrijwilligers ontzettend loyaal zijn en super gemotiveerd. Wel is het zo dat als de pieper gaat de bedrijfsvoering bij de werkgever wordt stilgezet voor het algemeen belang en de Brandweer Vrijwilliger wegvliegt naar de brandweer.

De Brandweer Rotterdam-Rijnmond heeft besloten om meer tegemoet te komen aan de werkgevers van die Brandweer Vrijwilligers. Elke onderneming in Nederland is op grond van de Arbeidsomstandighedenwet verplicht om een of meerdere bedrijfshulpverleners in dienst te hebben. De brandweer biedt de Brandweer Vrijwilligers al een gedegen opleiding aan en zorgt tevens ervoor dat zij voldoende geoefend zijn. Nu gaat zij zelfs een stap verder en verstrekt aan alle Brandweer Vrijwilligers van de Brandweer Rotterdam-Rijnmond het diploma tot bedrijfshulpverlener.

De ondertekening van de samenwerking tussen de Brandweer Rotterdam-Rijnmond en het Nederlands Instituut voor Bedrijfshulpverlening (NIBHV) vond plaats in het bijzijn van vele Brandweer Vrijwilligers en werkgevers tijdens de Dag van de Vrijwilligheid. Na de ondertekening kreeg de regionaal commandant Elie van Strien het eerste diploma overhandigd. Een uniek moment, waardoor Brandweer Vrijwilligers nog waardevoller worden in de arbeidsmarkt.

Foto: Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
Download hier de intentieverklaring tussen NIBHV en Brandweer Rotterdam-Rijnmond
http://www.brandweervrijwilligers.nl/user_files/file/rotterdamrijnmond/pdf/intentieverklaring_nibhv_brr.pdf


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #38 Gepost op: 5 december 2009, 12:21:31
Wat is de werkelijke meerwaarde dat een brandweerman/vrouw een BHV-certificaat krijgt en wat levert dit werkelijk op op de arbeidsmarkt.:-\
Het vult alleen de lijst van genoten (brandweer)opleidingen in je CV aan.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Ehv-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 676
Reactie #39 Gepost op: 5 december 2009, 17:51:05
De bhv opleiding lijkt me niets toevoegend aan de kennis en vaardigheden van een brandweerman. wel vind ik het belangrijker dat hij meedoet met de bhv oefeninen als hij in de bhvploeg van zijn werk zit. dan ken je het gebouw, en de voor dat gebouw geldende procedure, het belangrijkste: je raakt ingespeeld op de andere bhvers en andersom, dat kan een heleboel kopzorgen schelen ;D.