Moet brandweerman ook BHV volgen?

Auteur Topic: Moet brandweerman ook BHV volgen?  (gelezen 31537 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #40 Gepost op: 6 december 2009, 11:21:38
Even goed lezen, het diploma wordt verstrekt, er is dus geen sprake van een opleiding/examen. Ze geven dus diploma's weg.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #41 Gepost op: 6 december 2009, 19:12:59
Even goed lezen, het diploma wordt verstrekt, er is dus geen sprake van een opleiding/examen. Ze geven dus diploma's weg.
Op basis van "verworven competenties" (?!)

Zomaar diploma's en certificaten weggeven ben ik ook tegenstander van, echter gezien de verworven competenties van deze specifieke beroepsgroep vind ik vrijstelling wel goed. :)
Als het in andere (beroeps)sectoren wel mogelijk is om dmv verworven competenties (EVC-procedure) een diploma of certificaat uitgereikt te krijgen, waarom dan niet in de EHBO/BHV branche!
En waar praten we over, het niveau van een traditionele standaard BHV opleiding is vrij laag(drempelig) tov andere (beroeps)opleidingen.
Praktisch iedereen kan hiervoor slagen. Stelt dus in niveau eigenlijk niets voor.

BHV opleiding prima, maar prijs het niet tot in de wolken of hemel om zijn zogenaamde enorme waarde en niveau, want dat heeft het absoluut niet.
Het is hooguit een (wettelijk) verplicht nummer voor veel bedrijven en werknemers waar veel opleidings en certificerings organisaties heel veel commerciele poeha omheen breien. :P
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #42 Gepost op: 6 december 2009, 19:37:08
Mijn antwoord op de vraag "moet een brandweerman ook BHV volgen?" zou zijn: Ja, de BHV doet in feite het werk voordat de brandweer ter plaatse komt, en moet dus ingespeeld zijn in die specifieke situatie, en omstandigheden.

(zoals kennis van het gebouw, materiaalgebruik, niveau van collega BHV'ers onderling, ook eventueel 'taalgebruik', (kennisniveau), en andere zaken.)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


helm

  • Gast
Reactie #43 Gepost op: 6 december 2009, 21:22:46
Willem, ik geef geen waardeoordeel aan het weggeven van diploma's, ik constateer het slechts.


Gast48368

  • Gast
Reactie #44 Gepost op: 6 december 2009, 21:33:33
Mijn antwoord op de vraag "moet een brandweerman ook BHV volgen?" zou zijn: Ja, de BHV doet in feite het werk voordat de brandweer ter plaatse komt, en moet dus ingespeeld zijn in die specifieke situatie, en omstandigheden.

(zoals kennis van het gebouw, materiaalgebruik, niveau van collega BHV'ers onderling, ook eventueel 'taalgebruik', (kennisniveau), en andere zaken.)


Waarom moet je daar specefiek een BHV diploma voor halen, een brandwacht doet zo'n 3 jaar over zijn of haar diploma tot brw 1e klas. Wat heeft taalbebruik, materiaalgebruik en kennis daarmee te maken?

Op je werk ken je je gebouw en weet je als brandwacht maar al te goed waar je op moet letten. Over het niveau laten we maar in het midden. Bhv-ers hebben andersom geen weet van wat brandweer mensen weten. Ze denken het zelfs vaak beter te weten uit onwetendheid......als BHV er kun je echt niet zoveel weten als brandwacht. Maar dat is voor sommige mensen lastig begrijpen.  ;D


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #45 Gepost op: 6 december 2009, 23:26:47
Helemaal mee eens, Firefamke.
Voor veel collega-BHV-ers is het volgens mij ook maar beter dat ze niet weten wat ze te wachten staat.
Zeker niet als er een grootschalig incident is.

Voor mij is dit juist één van de redenen om op dit forum te bezoeken.
Om voor mezelf te onderzoeken hoe ik op diverse situaties zou reageren.


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #46 Gepost op: 7 december 2009, 11:07:27
Oefenen met de BHV org. Tuurlijk zeker doen maar een BHV diploma??? Geen meerwaarde voor een brandwacht.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #47 Gepost op: 7 december 2009, 14:20:22
In dit topic worden stellingen door veel mensen herhaalt en om niet ook in herhaling te vallen, probeer ik dan maar een verdiepingsvraag te stellen...

Welke competenties in de "basis opleiding BHV", mist in een "brandwacht opleiding", waardoor iemand die brandwacht is niet kan functioneren als Bedrijfshulpverlener...

Ik kon ze namelijk niet vinden. Op basis van EVC (Elders verworven competenties), voldoet een brandwacht,  volledig aan de normen van bijvoorbeeld een NIBHV Certificering of welke andere organisatie dan ook in de basis opleiding..

Los van de basis opleiding, zal er altijd een inwerktraject op een object moeten zijn.. maar dat spreekt van zelf..


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Reactie #48 Gepost op: 7 december 2009, 17:45:46
In dit topic worden stellingen door veel mensen herhaalt en om niet ook in herhaling te vallen, probeer ik dan maar een verdiepingsvraag te stellen...

Welke competenties in de "basis opleiding BHV", mist in een "brandwacht opleiding", waardoor iemand die brandwacht is niet kan functioneren als Bedrijfshulpverlener...

Ik kon ze namelijk niet vinden. Op basis van EVC (Elders verworven competenties), voldoet een brandwacht,  volledig aan de normen van bijvoorbeeld een NIBHV Certificering of welke andere organisatie dan ook in de basis opleiding..

Los van de basis opleiding, zal er altijd een inwerktraject op een object moeten zijn.. maar dat spreekt van zelf..

Goede vraag! ik ben benieuwd met wat mensen komen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we