Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon

Auteur Topic: Nederlandse HV diensten die gebruik maken van andere sirene's dan de 3/2-toon  (gelezen 105414 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Karim

  • Gast
Ik meen jaren geleden iets gehoord te hebben van 'n incident waarbij 'n Belgische ambu met OGS (blauw blauw + wail sirene) bij een klein ongeval betrokken was (remde af voor rood licht, 2 auto's van rechts trekken op bij groen, 1e ziet de ambu en remt weer, 2e knalt op 1e) en de eigenaar van de 2e auto heeft 't toen voor de rechter laten komen omdat de ambulance niet Nederlands klonk.

However de uitspraak van de rechter was dat ondanks dat de sirene niet klonk als een Nederlandse sirene het wel een gelijksoortig voertuig was (sprinter) die blauwe zwaailichten en een geluidssignaal, waarvan men rederlijkerwijs kon aannemen dat het voertuig een dringende taak vervulde, voerden en men het dus als voorrangsvoertuig moest beschouwen.

Dus ookal was 't geen drietoon, als je rederlijkerwijs kan aannemen dat het een hulpverleningsvoertuig met een duidelijk zichtbare dringende taak (blauwe lichten en 'n sirene die iedereen bijna dagelijks op tv wel hoord) is dan behoor je het ook als HV voertuig te beschouwen.


Alex Zwart

  • Gast
Deze ambulance word voor alle uitrukken gebruikt. Maar kan op verzoek door het hele land worden ingezet. Groningen en Drenthe beschikken ook over zo'n ambulance.


Gast

  • Gast
Goh, ik wist niet dat de 'yelp' in Nederland al mocht. Ik heb wel al via via gehoord dat alle europeese landen op dit geluid overgaan, maar ik heb niks gehoord over de invoering. Ik vermoed dat de wagen, net als nieuwe wagens bij andere bedrijven, alvast met de 'yelp' zijn uitgevoerd, en dat de chauffeur het te mooi vond om niet te gebruiken.... zie het filmpje van ene 'regiowfryslan' op youtube:

http://www.youtube.com/watch?v=PXWSbXytNlU

Wail gevolgd door Piercer/hyper en daarna de vertrouwde 3-toon heel eventjes weer.....
Tóch niet helemaal volgens de regeltjes dunkt me!


Koelman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
    • Brandweer Beverwijk
Ik vind et wel vet!  ;D


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Tja, het probleem is de reactie van die rooie auto... volgens mij denkt de bestuurder dat het een grap is, want die stopt niet, gaat ook niet opzij. Aan de andere kant rijden belgische ambulances soms ook met a1 in NL en die hebben toch soms ook zo'n geluid? In dit filmpje van Hans Boets rijdt er een met een luchthoorn. Maar ja, dat herkent de gemiddelde nederlander dan wel weer...



FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Ja maar dat is België ;)
Hier in NL moet het 2- of 3-toon zijn.  Ik kan me die reactie van de rode auto wel voorstellen. Ik zou ook niet aan de kant gaan voor zo'n "grappenmaker" (of dus een Belgische ambulance :-[)  maar nu ik zie dat ook Nederlandse ambulances hiermee rijden schrik ik me wel kapot.  :-X
Kan de reactie van die automobilist wel goed voorstellen, dat hij pas aan de kant gaat bij een Nederlandse sirene...


mon3aantje

  • Inspecteur, Politie eenheid Den Haag
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 670
Ik zou ook niet aan de kant gaan voor zo'n "grappenmaker" (of dus een Belgische ambulance :-[)  maar nu ik zie dat ook Nederlandse ambulances hiermee rijden schrik ik me wel kapot.  :-X
Kan de reactie van die automobilist wel goed voorstellen, dat hij pas aan de kant gaat bij een Nederlandse sirene...

Wat is dit nou voor een vreemde reactie?
Of een ambulance, brandweer- of politiewagen nou met een 2- of 3 toon of met een vaag ander geluidje aan komt rijden ga je toch gewoon aan de kant. Te gek voor woorden dat mensen niet opzij gaan omdat er een ander toontje op het voertuig zit. Ik heb daar geen goed woord voor over!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Ik vind et wel vet!  ;D

Heel gaaf inderdaad ... Er zal gerust gezeur van / over komen  :-X

Wat is dit nou voor een vreemde reactie?
Of een ambulance, brandweer- of politiewagen nou met een 2- of 3 toon of met een vaag ander geluidje aan komt rijden ga je toch gewoon aan de kant. Te gek voor woorden dat mensen niet opzij gaan omdat er een ander toontje op het voertuig zit. Ik heb daar geen goed woord voor over!

Ben het met je eens, het is natuurlijk van de gekke dat als je blauwe lampen ziet en een sirene hoort dat je niet aan de kant gaat  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Wat is dit nou voor een vreemde reactie?
Of een ambulance, brandweer- of politiewagen nou met een 2- of 3 toon of met een vaag ander geluidje aan komt rijden ga je toch gewoon aan de kant. Te gek voor woorden dat mensen niet opzij gaan omdat er een ander toontje op het voertuig zit. Ik heb daar geen goed woord voor over!

Zo vreemd vind ik het niet. Dat wat Jord zegt was ook mijn eerste reactie toen ik die rode auto zo zag rijden. Ik denk dat ikzelf ook eerst even achter mijn oren krab als ik zo'n auto achter me heb rijden... Erg leuk die Yelp, maar ga er niet zo mee rijden in Nederland, dat schept alleen maar verwarring.


Hammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 642
  • Avatar by Sylvester
Ja maar dat is België ;)
Hier in NL moet het 2- of 3-toon zijn.  Ik kan me die reactie van de rode auto wel voorstellen. Ik zou ook niet aan de kant gaan voor zo'n "grappenmaker" (of dus een Belgische ambulance :-[)  maar nu ik zie dat ook Nederlandse ambulances hiermee rijden schrik ik me wel kapot.  :-X
Kan de reactie van die automobilist wel goed voorstellen, dat hij pas aan de kant gaat bij een Nederlandse sirene...

hahahahah... 90% van de burgers herkent echt het verschil niet tussen allerlei sirene's dat is meer het vakgebied van 112 fans op deze site  ;)
Citaat
Ik zou ook niet aan de kant gaan voor zo'n "grappenmaker"

ook niet als er toevallig een familielid in ligt? beetje kort door de bocht....



* Hammie mompelt iets over nederland en regeltjes
"Waakzaam en dienstbaar"  Uitspraken op dit forum zijn