Snelle berger van auto's krijgt bonus

Auteur Topic: Snelle berger van auto's krijgt bonus  (gelezen 7947 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Gepost op: 25 april 2008, 00:07:48
Gaan we dit ook voor de brandweer, ambu en politie invoeren? Waarom is de snelweg wel belangrijk en de aanrijdtijd van een ambulance niet??  ???

http://www.ad.nl/binnenland/2249060/Snelle_berger_van_autos_krijgt_bonus.html

donderdag 24 april 2008
Snelle berger van auto's krijgt bonus
Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - Bergers die snel auto's met blikschade van de weg halen, krijgen van minister Eurlings (Verkeer) een 'stevige' bonus.
De bedoeling is dat files na ongelukken zo flink afnemen, doordat het verkeer vlotter kan doorrijden.

Op 1 mei begint een proef met zes grote bergingsbedrijven in heel Nederland. Elke rit in de ochtend- en avondspits die takelwagens binnen de normale aanrijtijd van 20 minuten afleggen, levert extra geld op.

Lindy Molenkamp, manager filevermindering van Rijkswaterstaat: ,,De bestuurder krijgt 45 euro als hij binnen 15 tot 18 minuten arriveert, 60 euro als hij er 12 tot 15 minuten over doet en 75 euro als hij binnen 12 minuten ter plaatse is.''

De bonus betekent volgens bergers in de Randstad al snel een verdubbeling van het bedrag dat zij gemiddeld krijgen voor een klus.

Hun voertuigen zijn uitgerust met speciale zendertjes die registreren waar en hoe lang zij onderweg zijn. De gegevens worden gecontroleerd door de Stichting Incident Management Nederland.

Om roekeloos rijgedrag van bergers te voorkomen, controleert de apparatuur ook hoe hard er wordt gereden. Molenkamp: ,,Wie de maximumsnelheid aan zijn laars lapt, kan een beloning natuurlijk vergeten.''

De files die door ongelukken ontstaan worden merkbaar korter, verwacht Rijkswaterstaat. ,,Een Amerikaanse vuistregel leert: elke minuut tijdwinst bij de afhandeling van een ongeluk, betekent vier minuten minder file.''

Naar verwachting zullen bergers hun werk beter afstemmen. Zo is het Amsterdamse Bergnet van plan op 'strategische plaatsen', waar relatief veel ongelukken gebeuren, een extra wagen neer te zetten.




Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2008, 00:08:33
http://www.ad.nl/binnenland/2249057/Kassa_berger_rinkelt_bij_ongelukken.html

donderdag 24 april 2008
Kassa berger rinkelt bij ongelukken
Door MARK VAN DER WERF

DEN HAAG - Een beetje spektakel op de snelweg, daar houden ze bij Bergnet wel van.
Zodra de eerste regendruppels op het asfalt vallen, verschijnt bij de medewerkers van het Amsterdamse takelbedrijf dan ook een glimlach op het gezicht.



,,Wij zijn blij met een bui,'' zegt eigenaar Sander Vlaar. Vanzelfsprekend juicht niemand als er bij een verkeersongeluk een gewonde of zelfs een dode valt. Maar hoe slechter het weer, hoe meer voertuigen onderweg stranden: en dat betekent kassa voor Bergnet.

Ongeveer 25.000 keer per jaar loopt er op de Nederlandse snelwegen een auto schade op. Al bij al veroorzaken verkeersongelukken circa dertien procent van de files. Misschien niet eens zo'n hoog percentage, maar dat maakt de noodzaak deze opstoppingen 'de oorlog te verklaren' volgens het ministerie van Verkeer niet kleiner.

Files door ongelukken zijn 'extra' irritant; ze zijn vaak lang en ontstaan altijd onverwacht, zegt Lindy Molenkamp. De manager filevermindering van Rijkswaterstaat vertelt haar verhaal in de auto, onderweg van haar huis in Rotterdam naar een vergadering in Haarlem. Het is half elf en de grootste verkeersdrukte is allang voorbij.

,,In de spits houd je rekening met een file. Maar nu is het lekker rustig en reken je erop dat je kunt doorrijden. Als je dan door een ongeluk toch vast komt te staan, loop je grote kans dat je zoveel vertraging oploopt dat je je afspraak moet afzeggen. Hartstikke vervelend.''

Vandaar dat er onlangs diverse maatregelen zijn genomen om het verkeer vlotter te laten doorrijden. Om kijkfiles tegen te gaan worden bijvoorbeeld 'calamiteitenschermen' om de plaats van een ongeluk neergezet. Weginspecteurs rijden daar tegenwoordig op een motor naartoe om sneller het verkeer te kunnen regelen. En speciale zoab-cleaners worden ingezet als een vrachtauto olie of slib op het asfalt heeft gelekt.

Het nieuwste 'wapen' wordt 1 mei gelanceerd. Vanaf die datum kunnen bergers een bonus van minister Eurlings (Verkeer) verdienen als ze snel ter plaatse zijn. De weg kan dan eerder worden vrijgemaakt, zodat de files beperkt blijven.

Zes ondernemingen houden in de regio's Rotterdam, Amsterdam, Eindhoven, West-Brabant, Zwolle en Twente een proef met deze werkwijze.

Valt er op deze manier veel winst te boeken? Ron Vlaar van Bergnet: ,,Wij proberen de aanrijdtijd nu al zo kort mogelijk te houden. Maar wie weet kan het nóg korter. Op plaatsen waar veel ongelukken gebeuren, overwegen we extra materieel in te zetten. Tijdens de drukke avondspits zullen we daar ook toe overgaan. Al blijft het wel een gok of de bonus die we kunnen verdienen, opweegt tegen de kosten,'' vertelt Vlaar.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2008, 00:19:22
Nou maar hopen dat ze geen gekke dingen gaan doen om er zo snel mogelijk te zijn. Ik vind het idee wel goed, of het gaat werken is een tweede.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2008, 10:29:56
DEN HAAG - Een beetje spektakel op de snelweg, daar houden ze bij Bergnet wel van.

Zit net naar de site te kijken van bergnet, en daarop prijkt meteen een gecrashte politieauto... tesamen met bovenstaand citaat, denk ik eerder dat ze een stel sensatiezoekers hebben geinterviewd dan een representatief bergingsbedrijf... maar die mening is natuurlijk heel persoonlijk  ;)

gr. Michel


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2008, 10:32:28
Als je weet dat een minuutje sneller een leuk bedrag oplevert rijd je vanzelf sneller.. Kan me goed voorstellen dat de berger het bedrag weer doorgeeft aan z'n personeel. Dus pas op voor racende bergers ;)


Ron-Almere

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2008, 19:20:01
Nou maar hopen dat ze geen gekke dingen gaan doen om er zo snel mogelijk te zijn. Ik vind het idee wel goed, of het gaat werken is een tweede.

Jij zegt het en ik denk het ;)


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #6 Gepost op: 26 april 2008, 13:27:58
Het fraaie van het AIM systeem is dat deze ook registreert hoe snel er (conform GPS) gereden is. Dus hard rijden werkt weer in je nadeel.
Wat ik veel vreemder vindt ik het volgende:

Berger schrijft bij Stichting IMN in voor zijn rayon en betaald inschrijvingskosten.
Berger schaft voertuigen aan conform de gestelde eisen.
Berger certificeert zijn voertuig conform de gestelde eisen en betaald de bijbehorende keuringen.
Berger certificeert zijn bedrijf en personeel conform de gestelde eisen en betaald de bijbehorende keuringen en vooral ook opleidingen.
Berger krijgt het rayon voor een zelf geoffreerd tarief toegewezen en mag 3 jaar als enige het IM werk in dit rayon verslepen.
Berger betaald voor het aanrijdtijdensysteem waarop zij niets meer kan doen als zelf zien waar de auto's rijden en is tevens volledig verantwoordelijk voor de werking van dit externe systeem.

6 van deze bergers schrijven met de laagste prijs in voor hun rayons en krijgen nu 45-75 euro (vaak een verdubbeling van de inschrijfprijs) ' als beloning' voor iets waar ze feitelijk voor de laagste prijs al op hebben ingeschreven.

Komt dit nu omdat RWS zich bewust is van het feit dat een berger daar niet voor kan rijden of komt dit echt door het feit dat de wegen sneller vrij moeten zijn?
In dat laatste geval zou men beter kunnen kijken naar de ligging van de bergerslocatie als naar de prijs.

Het vervelende is dat de stichting IMN de prijs namens de Nederlandse Alarmcentrales (en deze op haar beurt namens de verzekeraars) bedingt en RWS zich daar niet in zou moeien.

Men kan naar mijn idee beter de beschikbare bedragen steken in het inhuren van (IM)bergers op strategische locaties op gezette tijden of een minimumprijs voor het IM-werk en een aanbesteding op kwaliteiten.

Dien ik overigens wel bij te zeggen dat ik dus nadrukkelijk op persoonlijke titel bovenstaande tekst plaats!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #7 Gepost op: 26 april 2008, 14:07:05
Het fraaie van het AIM systeem is dat deze ook registreert hoe snel er (conform GPS) gereden is. Dus hard rijden werkt weer in je nadeel.


Maar dat apparaatje weet niet hoe de verkeerssituatie er uit ziet ... Met andere woorden, met 60 langs een stilstaande file is erg hard .....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


denkweb

  • Manager meldkamer van Amerongen Berging
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 232
  • en door!
Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2008, 16:02:20
Wanneer een berger de snelheid aan zijn laars lapt dan wordt deze er bij de volgende aanbesteding ook op aangesproken.

Neemt niet weg dat het huidige systeem ook averechts werkt.
Bergers krijgen alleen een correctie op hun aanrijdtijd (vertragingstijd) over de afstand die zij over het HOOFDWEGENNET afleggen. Als zij via een binnenweg naar de snelweg aanrijden en daar vertraging oplopen dan worden zij er niet op gecorrigeerd.

In praktijk kan het dus dat een berger de tijd dat deze te laat komt had kunnen verminderen door over het binnenweggetje te rijden, maar nu later ter plaatse komt via de snelwegen en dan wel aan de eisen voldoet.

Krom, maar waar.


MarcoIF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 350
    • RotterDamse Vos
Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2008, 16:45:10
Maar dat apparaatje weet niet hoe de verkeerssituatie er uit ziet ... Met andere woorden, met 60 langs een stilstaande file is erg hard .....

Precies..!

Wat ik ook een keer meegemaakt heb,

Een bergertje die werkelijk nog geen 30cm op mijn achterbumper staat en continu staat te toeteren met èn zijn luchthoorns èn zijn gewone claxon..
Om en om zodat het op een sirene leek..
Ik kon geen kant op ivm file en het bergertje bleef aan de gang met zijn speeltje..

Ben er maar ff op af gestapt om te vragen of hij simpel was ofzo....  >:(
Dit werd gezien (en gehoord) door een motoragent en die heeft 'm ook nog ff vriendelijk toegesproken erover..

Toen hij erlangs kon zag ik 'm staan bij een simpel pechgevalletje zonder enig gevaar...

Was een berger van (on)Logix....
Groetjes, Marco