ANWB Wegenwacht

Auteur Topic: ANWB Wegenwacht  (gelezen 141704 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #80 Gepost op: 14 maart 2011, 12:08:56
Ja, de ANWB was zo slim om naar collega's te kijken in het buitenland en de veiligheidsstriping aan de achterzijde is gelijkend op die van de Britse collega's van de AA.

Motorplaat is inderdaad een leuke optie. Bij mijn weten een constructie van Falkom uit Tiel, die bouwt de lepelwagens voor de ANWB.



Met vriendelijke groet, Ruud


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #81 Gepost op: 14 maart 2011, 13:50:21
Het meest interessante van de (nieuwe) Caddy's is de bestickering. Kan BiZa nog iets van leren  :)
Wat kan BiZa hier van leren?  ???
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


s.strijk

  • BOA Domein 1 (niet beëdigd)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,316
Reactie #82 Gepost op: 14 maart 2011, 14:38:52
Wat kan BiZa hier van leren?  ???
als ik mij niet vergis reflectie...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #83 Gepost op: 15 maart 2011, 00:12:58
Wat kan BiZa hier van leren?  ???

Onder andere het materiaal, vele malen beter als de BiZa striping, daarnaast de vormgeving van de achterzijde, vele malen opvallender als de BiZa striping
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #84 Gepost op: 15 maart 2011, 22:20:41
@Jerommeke: de foto op de vorige pagina zegt me wat dat betreft niets; heb je meer fotomateriaal en (technische) informatie over de striping? Dan kan ik er ook inhoudelijk iets van vinden, met alleen een foto en een opmerkingen dat er "iets" beter is kan ik ook niet zo veel...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #85 Gepost op: 15 maart 2011, 22:33:16
@Jerommeke: de foto op de vorige pagina zegt me wat dat betreft niets; heb je meer fotomateriaal en (technische) informatie over de striping? Dan kan ik er ook inhoudelijk iets van vinden, met alleen een foto en een opmerkingen dat er "iets" beter is kan ik ook niet zo veel...


"De Caddy heeft zowel links als rechts schuifdeuren. De lichtbak op het dak is voorzien
van energiebesparende LED-verlichting. De lichtbak is zo in te schakelen dat naar
gelang de omstandigheden alleen het achteropkomend of tegemoetkomend verkeer
gewaarschuwd kan worden. Deze gebruikt zo weinig energie dat de motor niet hoeft
aan te staan als de lichtbak in ingeschakeld. Ook het interieur kent LED-verlichting.

De auto is voorzien van een nieuw design en nieuwe
reflecterende striping. Deze striping maakt dat het
Wegenwachtvoertuig onder alle omstandigheden en
van alle kanten goed zichtbaar is. Een schuin geplaatst
voertuig op de autosnelweg geeft rijdend verkeer de
richting aan voor alle verkeersdeelnemers. Door de
striping is het in één oogopslag duidelijk wat van de
andere weggebruikers wordt verlangd. Hiermee wordt
de verkeersveiligheid gediend."

Nog iets: De rondjes (Led, achterin de lichtbalk, direct naast de hoekflitsers) zijn de secundaire richtingaanwijzers. Die alterneren (samen) met de richtingaanwijzers cq gevaarverlichting. Alternerend boven-beneden dus...

Zoiets?


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #86 Gepost op: 15 maart 2011, 22:43:15
Whelen 400 series 5mm led;) En die knipperlichten noemen ze pendelverlichting


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #87 Gepost op: 15 maart 2011, 23:13:22
@Haageneesch: mijn dank. De technische informatie over de striping ontbreekt nog maar het lijkt op Diamond Grade gezien de "streepjes" in de striping. Als dit inderdaad zo is, dan kan BiZa daar inderdaad iets van leren: Diamond Grade (of vergelijkbaar materiaal met klasse C met een andere naam van een andere fabrikant  ;) ) reflecteert veel en veel beter dan het klasse E spul wat op HV-voertuigen wordt geplakt.

Over de uitvoering van de striping zelf kan nog wel gediscussieerd worden. Ik kan niet helemaal goed beoordelen of er nu ook nog gele reflectie tussen de witte en rode banen zit (op de zijkant lijkt dit wel zo?), maar ik betwijfel sterk of de huidige configuratie inderdaad een goed verkeersgeleidende werking heeft, waar het blijkens de beschrijving voor is bedoeld.

De zijkant heeft inderdaad een soort vage pijlvorm, maar schuin geplaatst (zie beide foto's) is dat nauwelijks zichtbaar, en bovendien functioneert je retroreflectie dan ook minder goed dan met een loodrechte aanstraling. Het beste resultaat krijgt men dus door 'm dwars op straat te plaatsen. Daarnaast is precies op de punt in koeienletters (niet reflecterend neem ik aan?) een woord geplakt. Lijkt mij niet handig. Overdag kun je je verder nog afvragen of de witte striping voldoende contrasteert met de gele achtergrond (kleurenblinden mogen ook rijden!). Gegeven het feit dat weggebruikers geneigd zijn om aan de lage kant van een schuine streep te passeren (dus "auto /// afgezet" in plaats van "auto \\\ afgezet"), is het in elk geval wél een verbetering ten opzichte van de BiZa striping. Hier heb ik dacht ik al eens eerder een reactie over geplaatst maar ik weet niet meer waar...

De achterkant ziet er heel aardig uit en zal ongetwijfeld uitstekend opvallen van recht achter beschenen, maar de configuratie zelf is wat mij betreft een net-nietje. De omhoog wijzende pijl die op Engelse voertuigen, actieramen en bij o.a. RWS duidelijk zichtbaar is, ontbreekt op de wagen van de ANWB. Er is dus geen echte oriëntering op het midden: het blijft volgens mij de vraag hoe je hier als weggebruiker mee om moet gaan en wat er van je wordt verwacht. Inderdaad: nog altijd beter dan BiZa want die pijlen wijzen juist naar binnen/beneden. Overigens is de rode kleur voor overdag goed gekozen: rood contrasteert een stuk beter met geel. Voor 's nachts is rood echter de minst reflecterende van de kleuren wit, geel en rood. Desondanks is het met klasse C bijna mogelijk zonder achterlichten te rijden ;)

Opvallend is dat de voorkant wel duidelijk een pijl weergeeft. Weliswaar omlaag wijzend, maar aanwezig. Nadeel van het beplakken van de motorkap is altijd dat de retroreflectie nauwelijks tot zijn recht komt, maar dat zal voor de Wegenwacht waarschijnlijk van ondergeschikt belang zijn (zijkant en achterkant zijn denk ik belangrijker).

Samenvattend: ik ben het met Jerommeke eens dat BiZa er iets van kan leren (zowel met gebruikte materiaal als de configuratie), maar dat er nog wel verschillende verbeterpunten zijn. Maar goed, we moeten natuurlijk ook LSV en zijn concullega's aan het werk houden  0098
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


K-Pri

  • trotse lepelaar!
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
  • duikende lepelaar
Reactie #88 Gepost op: 16 maart 2011, 00:49:37
MBT de striping op de nieuwe lepelwagen: misschien is het leuk om eens een foto met flitser in het donker te maken en dan kijken hoe dat eruit ziet(zelf ook geen idee wat eruit springt eigenlijk ??? ) Zal ik v/d week effies doen.

Verder heb ik nog veel meer foto's, maar ik ben er gslecht in het re-sizen ervan..(ze staan erg klein op de pc, krijg ze niet groter)

 O0
Lepelwagen wegenwacht WWS Rhoon  Note: Al mijn posts zijn gebaseerd op mijn eigen mening, belevingen en ervaringen. Mijn werkgever(s) staat(an) hier v


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #89 Gepost op: 16 maart 2011, 00:57:13
Ik kreeg de foto's van collega's: Voor het behouden vna je chauffeursdiploma moet je een x aantal uur bijscholing hebben: De lepel chauffeurs en de truckservice mochten dit jaar een ochtend theorie en de middag (anti) slip training volgen..Ik denk dat de maximum snelheid overschreden werd op de baan 998765
De code95... gelukkig heb ik nog tot 2016, een klein beetje of topic.... Jammergenoeg is het met ingaan van deze regel iets over het hoofd gezien. Men heeft iedereen met een rijbewijs C op dat moment "vaardig" verklaard ook de mensen die tot dan toe geen chauffeursdiploma hadden.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.