Gebruik werkkleding

Auteur Topic: Gebruik werkkleding  (gelezen 14278 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ehboŽer quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Gepost op: 25 april 2008, 16:30:33
Hoi allemaal,
Als ik opweg ben naar een evenement als EHV'er van het Rode Kruis, heb ik gewoon mijn jasje, enzo al aan, maar mag dit wel??
Je bent geloof ik pas in dienst van het NRK als je ook echt hebt duidelijkgemaakt dat je er bent en klaarbent om ingezet te worden.
Groeten Quinten




q300r_bc2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 25 april 2008, 16:34:31
Dat zul je bij je eigen afdeling na moeten gaan; meeste hebben daar wel afspraken voor. Maar net zoals een agent in z'n uniform naar huis mag aan het eind van z'n dienst, zie ik niet in waarom een NRK'er dat niet zou mogen.
Misbruik van het Rode Kruis-symbool is zeker strafbaar (dus niet in je eentje Rode Kruizer gaan spelen zonder dat er een echte inzet is), maar zie niet in hoe het gaan van en naar een inzet misbruik zou kunnen zijn.
Dus ff checken bij je eigen leidinggevenden!


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #2 Gepost op: 25 april 2008, 16:45:22
Ik meen dat je je uniform aan mag vanaf dat je de deur uitgaat thuis, en je vanaf dat moment ook onder de verzekering van het NRK valt. En dit ook weer tot je thuis komt.
Hier komen we altijd in uniform op dienst aan, en ik heb t eigenlijk nog nooit ergens anders gezien.
Alleen Nijmegen is volgens mij de grote uitzondering, daar moet je in burger naar toe en van naar huis, en das dan alleen als je intern bent he.
Ik zou er persoonlijk niet aan gaan denken om pas op lokatie in uniform te gaan, dan leuk je alrijd extra kleding mee en ben je niet meteen herkenbaar as hulpverlener.

Ik zou zeggen, vraag t even na maar ik denk niet dat je in burger op dienst aan moet komen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Chopsticks

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 302
Reactie #3 Gepost op: 25 april 2008, 17:01:32
Ik neem aan dat je bedoelt Nijmegen als in de inzet van het RK met de Vierdaagse? Daar moet je idd heen zonder je uniform aan en weer terug naar huis in je normale kleren. Dit is ook logisch, want de inzet begint pas de dag nadat je aankomt (voor het overgrote deel).

Daarnaast is het ook niet toegestaan om in je RK kleding de binnenstad te betreden tijdens deze week. Deze afspraak heeft de afdeling Nijmegen gemaakt met het Projectteam Vierdaagse omdat dit de hulpverlening van de afdeling Nijmegen in de binnenstad stoort. In het verleden zijn hierdoor verschillende vervelende situaties ontstaan. Bijvoorbeeld RK-ers die bij het projectteam horen en die worden aangesproken door slachtoffers in de binnenstad, maar die dan vervolgens weigeren om te helpen en doodleuk zeggen dat ze niet bij de inzet van de binnenstad horen en dat men maar een EHBO post moet opzoeken (Het is helaas niet een keer gebeurd, maar diverse keren). Dat kan natuurlijk niet.... Vandaar dat deze afspraak uiteindelijk gemaakt is met het projectteam Vierdaagse. Helaas blijkt dat in de praktijk er toch nog lieden zijn die zich hier niet aan (willen) houden... Maar met deze lieden wordt dan apart afgerekend door het Projectteam. (Wie niet horen wil moet maar voelen...)


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Reactie #4 Gepost op: 25 april 2008, 18:20:58
Het is in sommige gevallen ook gewoon niet slim om in je werkpak buiten je inzet op straat te lopen. Mensen verwachten in zo'n geval iets van jou als er iets gebeurd, en vaak heb je niet de middelen bij je om adequaat te handelen.

Maar net zoals een agent in z'n uniform naar huis mag aan het eind van z'n dienst, zie ik niet in waarom een NRK'er dat niet zou mogen.

Is onjuist: in sommige regio's wordt het niet op prijs gesteld/mag je niet in uniform buiten dienst lopen. Wederom omdat mensen dan iets van jou verwachten en je vaak niet alle middelen bij je hebt om adequaat te handelen. En alleen zo over straat, is ook niet altijd even praktisch (zeker zonder porto).


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 25 april 2008, 18:34:25
Dat is bij ons inderdaad een voorwaarde: zorg dat je hulpmiddelen bij je hebt, dus altijd je ehbo-tas (of wat dan ook) bij je als je in uniform op pad gaat. Je kunt het niet maken een slachtoffer tegen te komen dat je niet kunt helpen terwijl je wel zo'n rood kruis op je rug hebt staan O0


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #6 Gepost op: 25 april 2008, 19:56:22
Ik ben zelf Coordinator EH / TV3,

"Mijn" hulpverleners mogen van mij wel hun uniform aan hebben als ze bijvoorbeeld op weg zijn naar onze post om vervolgens een hulpverlenings te doen. Ook op de terugweg naar huis mogen ze het uniform wel aanhouden. De regel die ik daar wel aan geef is dat ze wel hun tas/koffer bij hun moeten hebben zodat ze ook "in actie" kunnen komen mocht het nodig zijn. Want in een RK pak ergens staan en geen Hulp kunnen verlenen dat kan natuurlijk niet.

Ze mogen (uiteraard) niet de kleding aan als ze een eigen "ehbo klusje" of iets dergelijks hebben, of welke andere reden dan ook die niet met het RK te maken hebben, of in overleg uiteraard.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #7 Gepost op: 25 april 2008, 20:47:48
zoals gezegd begint een inzet bij ons dus eigenlijk van het moment dat je je eigen voordeur uitstapt.
dan heb je als het goed is altijd je verbandtas bij je.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #8 Gepost op: 25 april 2008, 21:27:04
Ik meen dat je je uniform aan mag vanaf dat je de deur uitgaat thuis, en je vanaf dat moment ook onder de verzekering van het NRK valt. En dit ook weer tot je thuis komt.
Hier komen we altijd in uniform op dienst aan, en ik heb t eigenlijk nog nooit ergens anders gezien.
Alleen Nijmegen is volgens mij de grote uitzondering, daar moet je in burger naar toe en van naar huis, en das dan alleen als je intern bent he.
Ik zou er persoonlijk niet aan gaan denken om pas op lokatie in uniform te gaan, dan leuk je alrijd extra kleding mee en ben je niet meteen herkenbaar as hulpverlener.

Ik zou zeggen, vraag t even na maar ik denk niet dat je in burger op dienst aan moet komen.

Zoals Chopsticks al uitlegde: da's alleen tijdens de vierdaagse.... ik rij bij alle andere inzetten gewoon in uniform naar het rode kruis gebouw en naar inzetten... ;)
Arts  www.alphalog.nl


klinknagel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #9 Gepost op: 25 april 2008, 21:39:42
Het is in sommige gevallen ook gewoon niet slim om in je werkpak buiten je inzet op straat te lopen. Mensen verwachten in zo'n geval iets van jou als er iets gebeurd, en vaak heb je niet de middelen bij je om adequaat te handelen.

Is onjuist: in sommige regio's wordt het niet op prijs gesteld/mag je niet in uniform buiten dienst lopen. Wederom omdat mensen dan iets van jou verwachten en je vaak niet alle middelen bij je hebt om adequaat te handelen. En alleen zo over straat, is ook niet altijd even praktisch (zeker zonder porto).

Wat is dit voor een dom antwoord. Zowel met als zonder werkpak moet je handelen als er iets gebeurt.  Of wou je doorlopen misschien ??

E
Spelfouten in bovenstaande tekst zijn met opzet gemaakt en dienen ter vermaak van de lezer.