Kijk, dit is mijn mening. Of je het er mee eens bent doet er niet toe. Maar mijn mening is dat je of je nu in werkpak loopt of in burger, je blijft EHV'er en je moet dus hoe dan ook hulp verlenen. Ook als je je tas niet bij je hebt. Is een hulpverlening op straat niet een situatie waar je voornamelijk aan het improviseren bent? Ik heb wel eens van een Tshirt een brede das gemaakt bijvoorbeeld.
Wat maakt het uit of je wel of niet je tas bij je hebt. Op straat of op een evenement, met of zonder tas blijven je protocollen toch het zelfde? Je kunt het niet maken om door te lopen. Dat heeft niets met je werkpak te maken. Je verleent de eerste hulp die jij op dat moment met de middelen die beschikbaar zijn bieden kunt. Dan maar even niet volgens het boekje. Als je op straat iemand met een hartstilstand tegen komt hebt je toch niets aan je tas. Hooguit het beademingsmasker. Maar die zou ik toch niet gebruiken, gaat mij te veel tijd in zitten om die uit mijn tas te halen, in elkaar te zetten en dan eens te gaan beademen. We leren het niet voor neits zonder masker ;-)
Maar daar ging de vraag niet over. De vraag was of je met je werkpak over straat mag naar een inzet toe, en weer terug. Hier in de afdeling is het zo geregeld dat dat wel mag. We kleden ons thuis om en gaan dan naar de inzet toe. Je bent immers verzekerd vanaf het moment dat je de huisdeur uit gaat tot je het huis weer in gaat? Toch zijn er een aantal afdelingen waar ze het niet willen hebben dat je buiten het inzetterrein in je werkpak loopt. Vraag het dus even na bij je leidinggevende.