Taak unitleiders bij ontruimingen

Auteur Topic: Taak unitleiders bij ontruimingen  (gelezen 6197 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 26 april 2008, 08:42:43
Bij de BHV in ons complex (met 1400 werknemers) is n.a.v. de laatste ontruimingsoefening een discussie ontstaan over de taakverdeling tussen unitleiders en CO BHV tijdens de ontruiming.

Als vanouds hebben wij nl. een unitleider die bij ontruimingen het controleren van gangen regelt (vanaf een verzamelplek de info van ontruimingsfunctionarissen ontvangen en BHV' ers op pad sturen om gangen te controleren of iedereen weg is e.d.) en een unitleider die de gewondenverzorging coördineert in het evt. gewondennest. Totaal zijn er 5 UL's waarvan er dus 2 steeds tegelijkertijd dienst doen (en oproepbaar zijn per portofoon). Maar de dagen dat alle 5 aanwezig zijn dat zijn uitzonderingen.

De CO BHV wil nu in het ontruimingsplan opgenomen hebben dat een van de UL's de BHV-mobilofoon in de meldkamer van de beveiliging (bij grotere incidenten de commandopost) gaat bemannen als schakel tussen de BHV en de meldkamer. Volgens mij is dat geen taak van een UL, want die is alleen opgeleid om 'face-to-face' met BHV' ers te werken. Mijn inziens dient de CO BHV bij grotere calamiteiten de taak in de meldkamer uit te voeren en kom je in de problemen als er bijv. maar 2 UL's binnen zijn.

Wat vinden jullie hiervan en/of hoe is dat bij jullie geregeld?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2008, 22:48:10
De unitleider is bij ons de Algemeen Leider (AL)*. De AL heeft de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de unit gedelegeerd gekregen van de unitdirecteur. Bij grotere calamiteiten zorgt hij / zij voor afstemming met de hulpdiensten. In geval van ontruiming zorgt de Algemeen Leider dat het verzamelen buiten (appèl) goed verloopt en draagt hij zorg voor registratie.
De functie van de unitleider zou je bestuurlijk leider kunnen noemen.

De Coördinator BHV (doorgaans een concierge) heeft de operationele leiding over de inzet. Hij / zij stuurt de BHV'ers aan. Communicatie loopt via de Centrale Post (bemand door een conciërge).

Een argument om de unitleider niet het portofoonverkeer te laten doen, is dat hij / zij hier weinig of geen praktijkervaring mee heeft. Een juist in geval van een calamiteit, waar goede communicatie van belang is, moet je iemand hebben voor wie dat dagelijkse kost is en daar dus goed mee om weet te gaan. Als de beveiligers in jullie meldkamer beveiliger 2 hebben, zijn ze getraind voor communicatie, dus lijkt dat me de juiste man op de juiste plaats.


(*De AL heeft bij ons de taken van de H-BHV, maar omdat hij / ziij ook verantwoordelijk is voor de toezichthouders wordt het Algemeen Leider genoemd.)


Kortom: de UL uit de meldkamer weren en de operationele leiding aan de C-BHV overlaten ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2008, 22:54:49
Kortom de Unit Leider (UL) is weer de Lokale Unit Leider (...)  ;D
CN NRK


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2008, 22:32:20
Tarie,

Je kunt geen bedrijven met elkaar vergelijken. Stomweg omdat elk bedrijf uniek is en elk bedrijf zich zo organiseerd als hun het beste uitkomt.
Je moet dus het bedrijfsnoodplan hebben om te kunnen bepalen hoe de hulpverlening op papier werkt.
Je moet vervolgens bekijken, of je voor jouw rol in de uitvoering van het noodplan adequaat bent uitgerust en opgeleid.

De praktijk stelt tenslotte "fouten" in het noodplan keihard aan de kaak.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2008, 23:58:10
Tarie,

Je kunt geen bedrijven met elkaar vergelijken. Stomweg omdat elk bedrijf uniek is en elk bedrijf zich zo organiseerd als hun het beste uitkomt.
Je moet dus het bedrijfsnoodplan hebben om te kunnen bepalen hoe de hulpverlening op papier werkt.
Je moet vervolgens bekijken, of je voor jouw rol in de uitvoering van het noodplan adequaat bent uitgerust en opgeleid.

De praktijk stelt tenslotte "fouten" in het noodplan keihard aan de kaak.

 


Je moet dus het bedrijfsnoodplan hebben om te kunnen bepalen hoe de hulpverlening op papier werkt.
Leg eens uit?

En ik denk dat je wel degelijk bedrijven met elkaar kunt vergelijken, immers; bij ontruimingen etc. blijft het principe hetzelfde. Z.s.m. op een ordelijke en veilige manier het pand ''leegtrekken''.

De praktijk brengt altijd leermomenten met zich mee. Hierop zou je je plan moeten aanpassen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2008, 08:04:54
Je moet dus het bedrijfsnoodplan hebben om te kunnen bepalen hoe de hulpverlening op papier werkt.
Leg eens uit?

En ik denk dat je wel degelijk bedrijven met elkaar kunt vergelijken, immers; bij ontruimingen etc. blijft het principe hetzelfde. Z.s.m. op een ordelijke en veilige manier het pand ''leegtrekken''.

De praktijk brengt altijd leermomenten met zich mee. Hierop zou je je plan moeten aanpassen.

Met je laatste zin geef je precies aan waarom je het noodplan moet lezen.

De doelstelling is inderdaad hetzelfde, maar het plan van aanpak, het noodplan, moet geschreven worden op de feitelijke situatie terplekke.
Laat ik het vergelijken met de verkeersituatie. Heel nederland heeft dezelfde wetgeving, maar de verkeersituatie in Amsterdam vraagt een andere manier van aanpak dan een de verkeersssituatie in Den Haag.