Communicatie BHV tijdens grotere inzetten

Auteur Topic: Communicatie BHV tijdens grotere inzetten  (gelezen 5759 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Gepost op: 26 april 2008, 09:08:06
Tijdens een ontruimingsoefening laatst liepen wij aan tegen het probleem van het moeten communiceren met/tussen BHV' ers op 1 portofoonkanaal.

Op dat ene kanaal moeten de unitleiders communiceren met BHV' ers en de commandopost over én het ontruimingsgebeuren én de verzorging van gewonden, aanvragen ambu etc.

Nu zou je kunnen zeggen: doe dan twee kanalen, eentje waarop de unitleiders communiceren met de commandopost en eentje waarop de BHV onderling communiceert. Maar op welk kanaal moet de unitleider dan continu uitluisteren? Of moet deze voor ieder kanaal een aparte porto hebben? Dat werkt natuurlijk niet als het heel druk is.

Ook hier is mijn vraag: hoe is dat bij jullie geregeld?


Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


q300r_bc2

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2008, 22:00:09
Een BHV-organisatie met een grootte die jij lijkt te schetsen kan ik me voorstellen dat je met meerdere kanalen en een CP gaat werken, die vervolgens alleen de meest relevante berichten doorgeeft aan het H-BHV (3e verdieping leeg waarschijnlijk niet relevant, gewonde in ruimte 4.12 wel). Kan me ook nog voorstellen dat je als H-BHV meer taken gaat delegeren aan de unitleiders zoals ze bij jou heten. Heeft er één een ambu nodig dan regelt hij/zij dat zelf (of via de C) en geeft alleen door aan het H-BHV dat dat het geval is (of laat ook dat over aan de CP).
Zoals er in de reguliere hulpverlening opgeschaald wordt bij grotere calamiteiten kun je dat voor je BHV-organisatie natuurlijk net zo goed regelen.

Maar eerlijk is eerlijk: geen ervaring met dusdanig grote organisaties dat ik het portoverkeer niet op één kananaal kon afhandelen.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2008, 20:28:13
Bedankt voor jouw reactie. Het betreft een kantoorpand met ong. 14000 werknemers en 25 BHV' ers.

De meldkamer van de beveiliging wordt bij grootschalige incidenten dus de commandopost, waar o.a. de coördinator BHV zit en directeur van het pand.

Er moet dus met de unitleider gecommuniceerd worden die belast is met de ontruiming als de unitleider die de gewondenverzoring coördineert. Daarnaast moeten deze twee unitleiders ook nog eens portoverkeer plegen met de EHBO' ers c.q. ontruimers. De ervaring leert dus dat dit een heleboel communicatie geeft op 1 kanaal, met name in de aanvangsfase als er naast de alamering/opschaling ook nog eens aanvragen voor hulpdiensten en situatierapporten doorgegeven worden.

Ik was dus benieuwd hoe het e.e.a. bij andere organisaties is geregeld.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


security88

  • Hoofdbeveiliger, manager en centralist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 177
  • EHBO-er, BHV-er, Hoofdbeveiliger en ex-NRK
Reactie #3 Gepost op: 21 juni 2009, 23:18:56
het klinkt idd nogal chaotisch, maar aan de andere kant zijn het er "maar" 25... en wat mij in de opleiding geleerd is zijn dat er volgens mij 31 te weinig :-[ ik meen dat er volgens de ARBO-wet uitgegaan wordt van 1 BHV-er op 250 aanwezigen, en met een snel rekensommetje (14000:250) kom ik uit op 56....
Leef in het hier en nu, alles kan zomaar anders zijn!


helm

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2009, 08:45:57
het klinkt idd nogal chaotisch, maar aan de andere kant zijn het er "maar" 25... en wat mij in de opleiding geleerd is zijn dat er volgens mij 31 te weinig :-[ ik meen dat er volgens de ARBO-wet uitgegaan wordt van 1 BHV-er op 250 aanwezigen, en met een snel rekensommetje (14000:250) kom ik uit op 56....

Die aantallen staan niet meer in de wet omdat het soms te veel, maar vaker te weinig hulpverleners bleken te zijn. Nu moet je als bedrijf zelf bedenken, en goed regelen.


IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2009, 12:55:27
Ben zelf BHV'er op een school. Pand is vijfverdiepingen hoog en op elke verdieping is er een BHV kast met daarin 2 portofoons.
We werken met zijn alleen op 1 kanaal tijdens een inzet wat soms inderdaad nogal wat chaotisch is... we zetten dan ook sterk in op een goede training op communicatie gebied.