professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 33321 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #100 Gepost op: 12 december 2003, 16:14:57
9910001,

Ik heb echt geen scheepslengte nodig om stil te liggen, hoor. Maar geeft niet... wij hoeven ons daar geen zorgen om te maken... RedNed zal eerst eens de vloot moeten aanpassen, toch?

Dave


Dave

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 12 december 2003, 16:19:58
Henk,

Het is toch ook zo, dat men er luchtig over denkt?
Zelfs de vaaropleiding van RedNed is luchtig.

Het is echt verbazingwekkend, dat  er zo over wordt gedacht. Natuurlijk hebben ze binnen de brandweer opleiding het zwaar, maar na een jaartje ploeteren is het meeste achter de rug en kan je zelf beslissen of je je ergens in wilt specialiseren, of niet... wellicht zouden ze een module varendredden aan de opleiding moeten toevoegen.

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #102 Gepost op: 12 december 2003, 16:23:47
Volgens mij bestaat er als een module bij de brandweer over varend redden, ik ken wel; de module opleider snelle moterboot bij de brandweer. Verder is het een stuk uitbreiding maar niet onmogelijk om dit naast de brandweertaken uit te voeren. Of je nu een reddingsboot moet bemannen of met chemiepak wil rond lopen allebei moet er voor worden opgeleidt.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #103 Gepost op: 15 december 2003, 13:45:19
De brandweeropleiding voor het varen op een snelle reddingsboot is afkomstig van..... heel goed, RedNed :'(
Dus dat stelt niet veel voor helaas... En omdat ze bij RedNed nog nooit van een marifoon hebben gehoord, zit de marifoon niet in de module.
De brandweer leert dus nooit met een marifoon om te gaan, laat staan een certificaat te halen...
Communicatie? Via de AC...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #104 Gepost op: 16 december 2003, 11:32:45
De reden de reden dat de brigades vaak geen marifoon gebruiken is dat ze het eigen commmunicatie net van redned hebben waarmee ze ook contact hebben met de voertuigen, posten en looppatroeiies. Als ze dit allemaal op de marifoon doen dan worden de andere boten helemaal gek. Verder kunnen alle boten inbreken in de onderlinge gesprekken van de brigade wat zeer storend kan werken. In het verleden (grijs verleden) waren er brigades welke de 27mc hadden geprobeerd als communicatie hierop kwam ook iedereen er tussen door wat niet bevordelijk werkt. Zelf denk ik dat de knrm de grotere wateren moet voorzien van reddingsboten en de brandweer voor de kleinere wateren is. Dat op de kleinere wateren gebruik wordt gemaakt van de communicatie met AC is geen probleem, zodra je op wateren komt waar grotere schepen komen wordt een marifoon pas intressant.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #105 Gepost op: 16 december 2003, 16:02:45
De reden de reden dat de brigades vaak geen marifoon gebruiken is dat ze het eigen commmunicatie net van redned hebben waarmee ze ook contact hebben met de voertuigen, posten en looppatroeiies. Als ze dit allemaal op de marifoon doen dan worden de andere boten helemaal gek. Verder kunnen alle boten inbreken in de onderlinge gesprekken van de brigade wat zeer storend kan werken. In het verleden (grijs verleden) waren er brigades welke de 27mc hadden geprobeerd als communicatie hierop kwam ook iedereen er tussen door wat niet bevordelijk werkt. Zelf denk ik dat de knrm de grotere wateren moet voorzien van reddingsboten en de brandweer voor de kleinere wateren is. Dat op de kleinere wateren gebruik wordt gemaakt van de communicatie met AC is geen probleem, zodra je op wateren komt waar grotere schepen komen wordt een marifoon pas intressant.

9910001

Ik zou de meerwaarde van een Marifoon niet onderschatten. Het is het ENIGE communcatiemiddel waarop iedereen met iedereen kan praten. Brandweer, politie, reddingsboot andere scheepvaart, zelfs de boot waar het om gaat. Dit gaat om professionaliteit van de reddingsbrigades. Ik vind het niet professioneel om op je eigen kanaaltje te blijven zitten en alles over de landlijn te doen wat met je medehulpverleners te maken heeft. Wat ik steeds weer zie bij oefeningen en grote inzetten dat het meteen al fout loopt op communicatie gebied, omdat iedereen op z'n eigen kanaaltje wil blijven en dus alleen met z'n eige units kan praten. Om de handen ineen te kunnen slaan moet je minstens de mogelijkheid hebben met iedereen te kunnen praten. De marifoon is een zeer geschikt medium hiervoor. Wij zouden niet eens meetellen zonder marifoon. En -andersom- als wij de marifoon de deur uit zouden doen en gingen redden op ons eigen kanaaltje waardoor anderen geen idee hadden wat wij aan het doen waren, werd het ook een puinhoop hier.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #106 Gepost op: 16 december 2003, 16:54:26
Een marifoon is alleen intressant als je met andere boten te maken hebt welke een marifoon hebben. Langs het strand hebben alle brigade boten het KNBRD net in een bak zitten. Als je hiernaast ook marifoon kanalen  plaats wat mogelijk is alleen niet toegestaan kan je niet meer met de landunits praten, hierdoor verliez je veel belangrijker contacten. Dus als je een marifoon wilt gebruiken lang het strand dan komt dit naast je brigadebak te zitten. Verder kan ik me voorstellen dat er brandweer korpsen boten hebben welke bijna nooit in vaarwater komen waar marifoon standaard aan boord bij alle schepen is. Zeker als je niet met veel andere hulpverleners te maken hebt welke op marifoon te bereiken zijn.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #107 Gepost op: 16 december 2003, 17:47:14
Ziehier wederom een verschil tussen binnenbrigades en strandbrigades. Langs de kust werken we op ons eigen net en dit is van levensbelang. :)
Henk zoals jij het beschrijft hebben jullie een marifoon nodig, zo hebben de kustbrigades straks het C2000 nodig.
Er gaan hier ook dingen fout omdat we geen marifoon aan boord hebben, echter de KNRM boten hebben KNBRD kanalen aan boord, deze zijn door technische problemen niet altijd hoorbaar.
Even uit mijn hoofd mag je op het binnenwater met een basiscertficaat een marifoon bedienen. Langs de kust is dat alweer Marcom B. Verder de haalbaarheid om in onze relatief kleine boten (zie een discussie over AED en EHBO koffer in onze boot) een marifoon in te bouwen minimaal. Tot slot moet je ook kijken naar de kosten en baten. Wij zullen denk ik 1 a 2 keer per jaar zoiets hebben van hadden we nu maar...........
Dit weegt niet op tegen de kosten, dit klinkt wellicht raar maar zo werkt het.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #108 Gepost op: 16 december 2003, 20:29:47
Ik kom wel weer eens kijken bij een kustbrigade, de insteek en de werkwijze is totaal anders krijg ik door. ;)

Daarom heeft REDNED het natuurlijk zo moeilijk, krijg dat maar eens uniform :'(


Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #109 Gepost op: 16 december 2003, 20:49:18
Ik denk dat je dat niet uniform moet willen.
Vroeger had je de CCK, contactcommissie kustbrigades daar werden dingen in besproken die van ons van belang waren. Nu heb je de CBR contact commissie bewakende reddinsgbrigades. Je merkt dan dat de kustbrigades met hele andere dingen bezig zijn en hele andere problemen hebben.
Begrijp me goed ik zeg niet dat het e.e.a. beter is, maar het verschilt dusdanig dat wat mij betreftdaar een oplossing voor gezocht mag worden.
Onderdeel van de KNRM? ;D