professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46515 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dave

  • Gast
Reactie #110 Gepost op: 16 december 2003, 21:44:12
Het verschil is te groot om aan een uniformiteit te denken. Al zou het zeer wenselijk zijn, wanneer al het matriaal hetzelfde zouden zijn.

Qua opleiding zou het ook zo moeten zijn, dat elk varend lid bij een reddingsbrigade minimaal vaarbewijs, marifooncertificaat en EHBO moeten hebben. Dit is geeft een basis voor de uniformiteid onderling. Je weet gewoon wat iemand kan...


Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #111 Gepost op: 17 december 2003, 10:50:50
Het is natuurlijk onzin voor op het strand, vaarbewijs is niet noodzakelijk op zee, en de vaarregels zijn bijna allemaal niet van toepassing. Marifoon is alleen intressant als er een marifoon op je boot zit en je EHBO is intressant maar moet wel aangespast worden op het brigade werk. Dus kortom samengevat zijn dit niet de meest voor hand liggende eisen. Liever heb ik een praktijkgerichte vaaropleiding, en een stuk theorie over stroming en het gedrag van de zee.

9910001

voor de communicatie op de brigade bak is een zeer uniform gebruik hiervan.
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #112 Gepost op: 17 december 2003, 16:52:28
Het gaat bij communicatie om de kwaliteit, niet om de kwantiteit (dit wordt door velen nog steeds niet begrepen helaas).

Op alle water met meerdere verkeersdeelnemers, voor alle (niet KNBRD specifieke) verbindingen tussen vaartuigen, marifoon (ook aan de kust heb je voldoende aan het basiscertificaat).
Denk hierbij ook aan coordinatie van Politie te Water, Verkeersposten en KWC.

C2000 niet noodzakelijk. alle verbindingen op het land kunnen gecoordineerd worden door de eigen CP met de landlijn. Ook hier weer, doelmatige communicatie!
D.m.v. Sitreps blijft de Cdt op de hoogte en kan coordinerend optreden.

Ook op het buitenwater (zeker de kustwateren) is het niet verkeerd (alhoewel nog niet verplicht) om naast de praktische vaardigheid ook de theoretische achtergrond van het vaarbewijs te bezitten.

Als "eerste helper" zal men uiteraard ook over een normaal geldig certificaat moeten beschikken lijkt mij. Verschil tussen land en zee mag iemand mij nog eens trachten uit te leggen want ik zie dit niet.

Mijn conclusie, voor iedere KNBRD-redder een wettelijke minimumeis aan (inter)nationionaal geldende certificaten, net zoals bijv in Australie (geen bondspapiertjes die bij andere diensten niets waard zijn)

m.v.g. Kees


Dave

  • Gast
Reactie #113 Gepost op: 17 december 2003, 17:00:40
Helemaal eens!

Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #114 Gepost op: 17 december 2003, 17:15:54
Wat bedoel je met veschil tussen land en zee, buiten en binnenwater? Of echt land contra zee. Ik geef steeds aan dat de first responder op het land zich snel kan laten opndersteunen door een keur van diensten, welke op het water niet beschikbaar zijn. Daar zullen wij het de eerste tijd (half uur of daaromtrend) alleen moeten opknappen, of het nu een hartpatient is of een zinkende veerboot. Wil je op het land het publiek op een afstand, de scheepvaart is verplicht elkaar de helpende hand toe te steken.


Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #115 Gepost op: 17 december 2003, 17:18:46
Volgens mij kan je het knbrd papiertje om laten zetten tot internationaal papiertje, mits je het goede papiertje van de bond hewbt (knbrd diploma A dacht ik), dit kost je 25 euri's en dan kan je naar het buitenland. Deze geldklopperij hoeft voor mij nationaaal niet. Internationaal klinkt heel leuk om een opleiding te hebben maar de verschillen zijn al erg groot hier in nederland laat staat met het buitenland. In afrika worden de ijsongevallen niet behandel bij een internationaal diploma terwijl er hier in nedereland wel over wordt gesproken. Zo kunnen we wel door gaan. Verder is het leuk om een stuk achtergrond info op te doen met een vaarbewijs maar het blijft achtergrond, liever besteed ik mijn opleidingstijd aan praktische zaken bijvoorbeeld hoe de branding veilig door te komen. Dat iedereen het EHBO diploma erg belangrijk vind kan ik geen ongelijk geven maar de stof mag voor mij wel iets meer op ons werk worden gericht.

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #116 Gepost op: 17 december 2003, 20:42:37
iid die diploma's kan je gewoon kopen bij redned.

Maar verder geldt voor een goede opleiding dat je zeker een theoretische basis moet leggen. Ook om de praktijklessen te ondersteunen en deze doeltreffend te maken is theorie belangrijk.

verder heeft Polderman leuke bijdragen, maar op een forum als dit wordt regristren erg gewaardeerd. ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #117 Gepost op: 17 december 2003, 22:15:15
Heer polderman,
C2000 niet nodig?????
Naast het varen zijn de kustreddingsbrigades ook ingedeeld als aanvulling op de ambulancedienst.
RAC Alkmaar maakt zich derhalve bijzonder sterk dat alle brigades NHN de beschikking krijgen over P2000 en C2000 apparatuur.
(weer een verschil met de binnenbrigades)
Kustbrigades doen naast het varen dus veel meer, ook zijn ze vaak verantwoordlijk voor de ehbo, weggelopen kinderen, etc.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #118 Gepost op: 17 december 2003, 23:39:37
Wel ben ik van mening dat de organisatie welke de veiligheid op de randmeren beheren oproepbaar moeten worden via p2000, dit om een goede hulpverlening te waarborgen. Hierdoor wordt het mogelijk dat ze zowel door de AC als door de kustwacht opgetrommeld kunnen worden. Dat alles op het strand via de post kan is wel erg makkelijk gedacht, het is bijzonder handig als er twee schakels worden weggenomen tijdens het contact, anders roep ik met mijn eigen porto de post op, die belt naar de AC, welke een ambu oproept, wleke antwoord geeft op mijn vraag, wat weer bij de ac binnen komt naar de post en dan terug naar mij ben benieuwd of ik mijn antwoord krijg en of het op tijd is.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #119 Gepost op: 17 december 2003, 23:39:59
kustbrigades aanvulling op ambulancedienst? dat is geheel nieuw voor mij, zit zelf ook als vrijwilliger bij RK en brigades maar volgens mij is wettelijk gezien de SIGMA daarvoor aangewezen, maar misschien lopen we hier in Zeeland achter???
Bij rampeninzet valt men onder BiZa en heeft men volgens mij voldoende aan het eigen net.
De VC's kunnen op de brigadekanalen werken tenslotte.
Je bent als reddingsbrigade verantwoordelijk voor je eigen handelen, daarnaast verricht je eerste hulp en zoek je evt weggelopen kinderen, maar die zijn zeker niet jou verantwoordelijkheid maar die van de ouders.

Kees