professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46535 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #120 Gepost op: 18 december 2003, 01:17:35
ja kees, in Noord-Holland is het dan anders geregeld. Daar vormen de KNRM en reddingsbrigades een essentieel onderdeel van de (spoedeisende) hulpverleningsketen bij incidenten op het strand en in het duingebied.
Hiervoor zijn afspraken en procedures met de meldkamer NHN te alkmaar. Daarom zijn onze voertuigen ook voorzien van een AC-mobliofoon. Voor C2000 worden wij dan ook als gelieerden gezien.

Verder zijn wij zeker niet verantwoordelijk voor ieders kind, maar spelen wij op het strand een spilfunctie in het vraag en aanbod van vermiste en gevonden kinderen. En dan kunnen er zo 30 tot 40 zijn op een mooie stranddag.

Anders dan SIGMA hoeven wij niet te wachten op een ramp of groot incident, maar hebben we een dagelijkse bewakingstaak op het strand.(zomermaanden)


Dave

  • Gast
Reactie #121 Gepost op: 18 december 2003, 02:14:51
Heer polderman,
C2000 niet nodig?????
Naast het varen zijn de kustreddingsbrigades ook ingedeeld als aanvulling op de ambulancedienst.
RAC Alkmaar maakt zich derhalve bijzonder sterk dat alle brigades NHN de beschikking krijgen over P2000 en C2000 apparatuur.
(weer een verschil met de binnenbrigades)
Ik ben het wel met Kees eens, c2000 is niet noodzakelijk voor de reddingsbrigades. Ook niet wanneer je regelmatig per mobilofoon contact hebt met de AC. Maar wanneer de AC dat zo graag wil, moeten zij ook maar voor de kosten opdraaien.

P2000 is een heel ander verhaal... dat moetten alle eenheden hebben, dieworden geallarmeerd via een RAC, dus ook de bemanning van de reddingsboten.
En nee, dat is niet nog een verschil met de binnenbrigades, hoor... wij werken hier ook met een AC!

Kustbrigades doen naast het varen dus veel meer, ook zijn ze vaak verantwoordlijk voor de ehbo, weggelopen kinderen, etc.
Zeker voor het strandwerk kun je makkelijk op het Rednet blijven. Wanneer de CP eventueel een C2000 mobi heeft staan is dat toch genoeg? Die regelt toch alles voor je, dus hoef je daar geen dure porto's voor te hebben....

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #122 Gepost op: 18 december 2003, 10:49:21
De reddingsbrigades langs de kust hebben als taak om te zorgen voor het gewondenvervoer op het stran in samenwerking met het ambupersoneel. Als er hulp nodig is van een ambu dan wordt met het voertuig van de brigade het personeel opgehaald van de ambu, welke naar de ongevals locatie worden gebracht en vervolgens wordt het slachtoffer naar de ambu geb racht. Dit is noodzakelijk omdat de meeste ambu het niet zo geweldig doen op het strand. Voor het contact met de ambu is er een C200 mobi noodzakelijk. Tevens zijn er kustbrigades welke het gewonden vervoer buiten bewakinguren realiseren. Hiervoor worden met piepers gealarmeerd en melden zich in bij de AC met de mobi om te vragen waar ze noodzakelijk zijn. Dit alles omdat het ambupersoneel niet graag over het strand heen loopt met een so op de brancard.

9910001
9910001


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #123 Gepost op: 18 december 2003, 11:05:02
heb me maar eens geregistreerd zoals je ziet en sluit me volledig bij Dave aan.
Er zijn binnen de brigades te veel mensen bezig met "zoek de verschillen" i.p.v. "zoek de overeenkomsten".
Probeer binnen de bij RedNed aangesloten verenigingen (en soms al binnen één vereniging) eens tot een overkoepelende gedachte te komen en men wordt eindelijk door het gehele land door alle overheden serieus genomen.

Kees


Dave

  • Gast
Reactie #124 Gepost op: 18 december 2003, 12:48:55
heb me maar eens geregistreerd zoals je ziet en sluit me volledig bij Dave aan.
Er zijn binnen de brigades te veel mensen bezig met "zoek de verschillen" i.p.v. "zoek de overeenkomsten".
Probeer binnen de bij RedNed aangesloten verenigingen (en soms al binnen één vereniging) eens tot een overkoepelende gedachte te komen en men wordt eindelijk door het gehele land door alle overheden serieus genomen.

Kees

Welkom, Kees

Dit is precies het grote probleem van de reddingsbrigades... dit straalt onprofessionaliteit uit, terwijl er genoeg reddingsbrigades vrij professioneel te werk gaan. Uniformiteit is het KEY- WORD! Wanneer alles en iedereen er het zelfde uitziet, kun je veel onjuistheden onderscheppen...

Dave


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #125 Gepost op: 18 december 2003, 12:49:40
Nou, inderdaad.
Alleen schijnt dat helemaal niet te lukken bij redned.

Daarom proberen wij het regionaal dan maar op orde te krijgen in NHN. Verder lijkt het nu vechten tegen de bierkaai om iets landelijks te doen. Alles wordt afgeschoten door redned, omdat ze vinden dat dat hun taak en vervolgend blijft het stil. Waarschijnlijk door een tekort aan vrijwilligers en/of mensen die in staat zijn om zo'n traject te trekken.

De verenigingen structuur leent zich niet voor centrale aansturing. Wel kan er veel bereikt worden als de reddingsbrigades per hulpverleningsregio eens met elkaar gaan praten.

Verder heb ik ook het idee dat de meeste rb-verenigingen het wel best vinden en daardoor de rb's die anders of beter willen in de weg zitten. Zoals ik al eerder zei, lijkt de ALV van RedNed andere prioriteiten te hebben.


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #126 Gepost op: 18 december 2003, 12:55:13
Ik ben het wel met Kees eens, c2000 is niet noodzakelijk voor de reddingsbrigades. Ook niet wanneer je regelmatig per mobilofoon contact hebt met de AC. Maar wanneer de AC dat zo graag wil, moeten zij ook maar voor de kosten opdraaien.

De AC wil dat graag en de kosten worden door de gemeente betaald via de regio.
Veder kunnen wij c2000 natuurlijk niet betalen, echter je moet je wel inspannen om de aanvraag procedure op te starten.

Verder houden wij gewoon ons eigen REDNED netwerk, en die blijven we gewoon gebruiken. Daarvoor willen wij geeneens c2000 hebben. Puur te vervanging van de huidige AC-bak en op verzoek van de meldkamer worden wij een gelieerde.


Dave

  • Gast
Reactie #127 Gepost op: 18 december 2003, 12:56:11
Nou, inderdaad.
Alleen schijnt dat helemaal niet te lukken bij redned.

Daarom proberen wij het regionaal dan maar op orde te krijgen in NHN. Verder lijkt het nu vechten tegen de bierkaai om iets landelijks te doen. Alles wordt afgeschoten door redned, omdat ze vinden dat dat hun taak en vervolgend blijft het stil. Waarschijnlijk door een tekort aan vrijwilligers en/of mensen die in staat zijn om zo'n traject te trekken.

De verenigingen structuur leent zich niet voor centrale aansturing. Wel kan er veel bereikt worden als de reddingsbrigades per hulpverleningsregio eens met elkaar gaan praten.

Verder heb ik ook het idee dat de meeste rb-verenigingen het wel best vinden en daardoor de rb's die anders of beter willen in de weg zitten. Zoals ik al eerder zei, lijkt de ALV van RedNed andere prioriteiten te hebben.

Waaron zouden jullie dan nog lid blijven RedNed? Jullie zouden het zelf toch ook kunnen klaren, zonder J.v.G.? En de eventuele vlettjes kan je ook gemakkelijk missen, levert weer ruimte op  ;)

Ben benieuwd hoe het gaat lopen...

Dave


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #128 Gepost op: 18 december 2003, 13:05:20
Dat ik kritiek op RedNed heb, wil zeker niet zeggen dat ik zou willen opstappen.
Dat zou onverstandig zijn. Er zijn goede processen gaande, waarvan ik echt geloof, dat wij er eens van gaan profiteren. Verder moet je nu zeker geen tweede bond oprichten. Er is alleen enig frustaties dat het zo langzaam gaat en ik totaal geen invloed heb op wat gaande is (en ook slecht op de hoogte wordt gehouden)

Ook zijn de commerciele activiteiten, dwz aanschaf materiaal, goedkoop voor de leden.
In die vlet zit het verschil niet.

Bij Redned ligt gewoon veel uitdagingen ter verbetering.


Dave

  • Gast
Reactie #129 Gepost op: 18 december 2003, 13:12:23
Dat ik kritiek op RedNed heb, wil zeker niet zeggen dat ik zou willen opstappen.
Dat zou onverstandig zijn. Er zijn goede processen gaande, waarvan ik echt geloof, dat wij er eens van gaan profiteren. Verder moet je nu zeker geen tweede bond oprichten. Er is alleen enig frustaties dat het zo langzaam gaat en ik totaal geen invloed heb op wat gaande is (en ook slecht op de hoogte wordt gehouden)

Ook zijn de commerciele activiteiten, dwz aanschaf materiaal, goedkoop voor de leden.
In die vlet zit het verschil niet.

Bij Redned ligt gewoon veel uitdagingen ter verbetering.

Nou ik heb het niet over het oprichten van een nieuwe bond, maar gewoon afschijd nemen van RedNed.
Wat betreft de kortingen op matriaal? RedNed is zeer commerciël, al zullen ze jou dat nooit vertellen...
Ze krijgen een flinke korting, wanneer een reddingsbrigade via hun iets besteld. Van die korting gaat meer dan 50% naar RedNed! Belachelijk toch? Het matriaal is al duur genoeg, moeten ze aan ons nou verdienen?

Dave