professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46547 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #130 Gepost op: 18 december 2003, 14:12:57
Luke,

ff de gehele discussie van wel of geen Roodnat of Mulder & de Rijke vlet, een RIB  , of RB KNBRD/ RedNed een goede organisatie is etc daargelaten.
Zandvoort en de andere reddingsbrigades binnen de SRK zijn, dan wel geen binnenwaterreddingsbrigade, maar afgelopen jaar hebben wij regionaal gekeken of de mogelijkheid bestond voor een OvD-R. In deze regio waren er maar een handjevol welke de practische en theoretische kennis om adequaat op te treden. Lokaal gaat het allemaal wel, maar regionaal met het opzetten van het CTPI gaf al meer problemen. Als we vervolgens verder gaan opschalen, blijft dit handjevol mensen over. daarom hebben wij gezegd om als een soort van adviseur (zoals ROGS, CC-RWS etc) aan de OvD Brandweer of OvD-G te gaan "plakken".

Met het intreden van het nieuwe GMS in de meldkamers van Brandweer, Ambulance en Politie worden ook de opkomsten, ritgegevens en aanrijtijden van de reddingsbrigades verwerkt. Alle reddingsbrigade voertuigen hebben zo hun eigen registratie codering, zodat alles binnen een hulpverlening wordt vastgelegd, vanaf het moment van alarmering tot bijvoorbeeld slachtoffer in het ziekenhuis.

De medische cursussen worden gegeven door een extern bedrijf, waarin minimaal 1 deel wordt vrijgehouden voor de ambulancedienst, zodat nieuwe procedures en inventaris kan worden voorgesteld. De rijopleidingen worden voor Bloemendaal en Zandvoort gegeven door de BOV uit Lelystad. Bekend van de SOSA chauffeursopleiding, dus.

Grtz Rolf
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #131 Gepost op: 18 december 2003, 14:27:09
Zelf moet ik toegeven dat jullie het goed voor elkaar hebben in de regio, zeker een voorbeeld voor de rest van het land. Zelf mag ik hopen dat de rest van de kust op een gelijk nivo kan komen. Als je de regio zuid kennemerland vergelijkt metr de situatie op de wadden elanden of in zeeland dan zie je een duidelijk verschil. Dit komt voort uit de beschikbaarheid van personeel en financiele middelen. Als je een landelijke organisatie wil dan leveren de breigade welke goed bezig zijn in op de brigade welke achter lopen, want alles wordt gelijk en dat betekend niet dat iederee de middelen heeft voor perfectie.

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #132 Gepost op: 18 december 2003, 15:06:31
Het srk staat ook als voorbeeld voor nieuwe gespreksgroep voor de reddingsbrigades in NHN.

Brigade Callantsoog denkt nu ook aan het aanschaffen van blauwe adviseur hesje met de tekst Coordinator Reddingsbrigade. Dit naar aanleiding van vragen van de Politie en GHOR om de herkenbaarheid van de leden en leidinggevende RB te verbeteren.
Hoe gaat de srk dit nu doen?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #133 Gepost op: 18 december 2003, 15:19:33
Dus dan moet je als coordinator de hele tijd een hesje bij je hebben op het strand. Dat lijkt me nog niet het meest handig maar het is een oplossing. Zelf zou ik er voor kiezen om deze in de strandvoertuigen neer te leggen en zodra de leidinggevende ter plaatse is deze aan hem te geven. Zo lang deze op de post is hoeft dit ook niet aan omdat je dan toch wel duidelijk is wat zijn rol is. Verder is het bij jullie toch wel duidelijk de gene met de twee porto's om zijn nek.  ::) ::) ::) ::)

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #134 Gepost op: 18 december 2003, 15:34:36
Ik heb niet gehad over de uitvoering,maar zoals jij beschrijft gaan we inderdaad doen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #135 Gepost op: 18 december 2003, 15:53:20
Andere werkbare manieren kan ik eigenlijk niet verzinnen omdat het ondoenelijk is om de gehele dag met mooi weer een esje aan te hoebben. Dus leek me dit het meest voor de hand liggend. Als er meerdere brigade bij worden betrokken komen er meerdere hesjes of trekt 1 van de andere brigades zijn hesje uit.

9910001

9910001
9910001


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #136 Gepost op: 18 december 2003, 17:31:44
en die uitrol naar andere brigades wordt weer een punt van overleg. We streven naar uniformiteit, dus zou het aardig zijn als de rest ook mee ging in deze procedure. Echter is dit nog een nieuw plan wat nog verder uitgewerkt dient te worden.

Maar verder heoft degene met de meeste porto's en scanners niet gelijk de baas te zijn... ;)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #137 Gepost op: 18 december 2003, 20:33:55
Zo er is vandaag aardig op los gediscusieerd.
Beste Kees,
Ik denk dat je al voldoende bent geinformeerd omtrent de reddingsbrigades in het hulpverleningsverhaal.
Ik zou er nog aan toe willen voegen dat de GHOR en RAC ons ook onzetten daar waar een ambulance niet kan komen. Zo is een aantal jaren terug een terreinwagen ingezet op een stuk boerenland, waar een ongeluk had plaatsgevonden.
Ik heb zelf verleden jaar een oefening gehad met politie, brandweer, ambulance en KNRM.
Ook hier was van de brandweer een CTPI bus terplaatse, wij lossen het zo op dat de leidinggevende van de reddinsgbrigadeploeg daar heen gaat.
In de evaluatie hebben wij daar ook complimenten over gekregen. WIj doen dat plaatselijk omdat wij niet op de specivieke hoogte zijn van buur brigades. BV strandafslagen waar een ambulance kan komen.
Indien er een calamiteit bij een buurtbrigade is meldt de leidinggevende zich bij de leidinggevende van de bewuste brigade. (werkt goed)


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #138 Gepost op: 18 december 2003, 22:17:24
Citaat
Luke,

ff de gehele discussie van wel of geen Roodnat of Mulder & de Rijke vlet, een RIB  , of RB KNBRD/ RedNed een goede organisatie is etc daargelaten.
Zandvoort en de andere reddingsbrigades binnen de SRK zijn, dan wel geen binnenwaterreddingsbrigade, maar afgelopen jaar hebben wij regionaal gekeken of de mogelijkheid bestond voor een OvD-R. In deze regio waren er maar een handjevol welke de practische en theoretische kennis om adequaat op te treden. Lokaal gaat het allemaal wel, maar regionaal met het opzetten van het CTPI gaf al meer problemen. Als we vervolgens verder gaan opschalen, blijft dit handjevol mensen over. daarom hebben wij gezegd om als een soort van adviseur (zoals ROGS, CC-RWS etc) aan de OvD Brandweer of OvD-G te gaan "plakken".

Met het intreden van het nieuwe GMS in de meldkamers van Brandweer, Ambulance en Politie worden ook de opkomsten, ritgegevens en aanrijtijden van de reddingsbrigades verwerkt. Alle reddingsbrigade voertuigen hebben zo hun eigen registratie codering, zodat alles binnen een hulpverlening wordt vastgelegd, vanaf het moment van alarmering tot bijvoorbeeld slachtoffer in het ziekenhuis.

De medische cursussen worden gegeven door een extern bedrijf, waarin minimaal 1 deel wordt vrijgehouden voor de ambulancedienst, zodat nieuwe procedures en inventaris kan worden voorgesteld. De rijopleidingen worden voor Bloemendaal en Zandvoort gegeven door de BOV uit Lelystad. Bekend van de SOSA chauffeursopleiding, dus.

Grtz Rolf

Ha Rolf,

Jullie hebben er goed over nagedacht zie ik zo. Bij ons is het de bedoeling om een PoCo bij een ongeval waarbij meerdere disciplines hulp verlenen ter plaatse te laten gaan.
Hoger dan op reddingsbrigadeniveau hebben we nog niets (regionaal oid).

Ik denk dat daar een taak voor RedNed ligt. Stel maar een structuur op voor tijdens calamiteiten en opschaling.

Daarnaast ben ik van mening dat de reddingsbrigades, voor zowel aan de kust als aan het binnenwater, zich moeten conformeren aan de veiligheidsregio's.
Gezien de brandweer, RAV en politie-regio's gelijk zijn denk ik dat als wij als reddingsbrigade ons aan die regio's conformeren en zorgen dat er op regionaal niveau overleg kan zijn met de prof's er een eenduidig beleid gevoerd kan worden door de individuele brigades uit die regio. Zo krijgen we tenminste uniformiteit in de regio.

Luke

Ps alvast prettige feestdagen!! ;) ;) ;D ;D
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #139 Gepost op: 19 december 2003, 00:26:01
In de noordkop zijn ze daar mee begonnen waarbij er ondersteuning is vanuit verschillende hoeken. Door regionaal te overleggen kan er ook makkelijk naar andere instanties worden gestapt met problemen omdat er meer ingangen zijn en een grote groep wordt eerder geholpen als een brigade op zich. Zelf denk ik dat in het werken in de hulpverleningsregio's zeer verstandig is zodat de greoepen niet te groot worden en het overleg makkelijk blijft. Verder merk ik dat ook redned, knrm brandweer en \RAC op de hoogte willen blijven van alle ontwikkelingen zodat meedoen in de gesprekken.

9910001
9910001