professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46522 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #190 Gepost op: 26 december 2003, 17:42:59
Zou aansluiting bij de KNRM en op termijn overname, zoals dit eerder is gebeurd met Eemshaven voor jullie een optie zijn?

Kees


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #191 Gepost op: 26 december 2003, 17:48:27
Het komt bij mij zo over met de HOGE
wel de lusten maar niet de lasten

Ja, een luxe probleem door de reddingsbrigades zelf zo geschapen en gewild. Zo kunnen we het een tijd volhouden. In den beginne waren wij de enigen die gealarmeerd werden, maar zo stap voor stap hebben ze die macht naar zich toe getrokken.  Wij worden nog wel gealarmeerd als het de Kustwacht zo uitkomt. En we hoefden nog nooit nee te verkopen. Dat is bij de brigades wel eens anders. Een van de brigades kan pas in het gunstigste geval met een halfuur uitrukken en dan zit alles mee. Maar nogmaals, geen probleem Huizen en Blaricum vangen dat op.  Maar ook die andere brigades hebben bestaansrecht. Wij varen meestal binnen een minuut of zes uit en soms sneller. Drie van onze leden wonen op 2 minuten ( loop) afstand van de boot. Ketting eraf hoesje en lijntjes losmaken en gaan.

Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #192 Gepost op: 27 december 2003, 04:46:51
Waarom gaan alle threads over HOGE? Alles wordt vergeleken met HOGE, wat ze goed en slecht doen, hoe professioneel ze zijn etc.

Kan er niet gewoon neutraal worden gediscuseerd? ???

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #193 Gepost op: 27 december 2003, 04:57:43
Waarom gaan alle threads over HOGE? Alles wordt vergeleken met HOGE, wat ze goed en slecht doen, hoe professioneel ze zijn etc.

Kan er niet gewoon neutraal worden gediscuseerd? ???

Christian
Je hebt gelijk Cris, maar dat is niet mijn bedoeling. Als ik zeg dat er twee reddingsbrigades zijn hier die professioneel werken meent men meteen dat ik het over HOGE heb, maar dat is geen reddingsbrigade. Het zit ze kennelijk zo hoog dat we steeds weer verantwoording over moeten afleggen, terwijl we dat juist aan niemand verschuldigd zijn. We betalen alles zelf dus het gaat niemand wat aan. Ik zal proberen het wat meer te laten voor wat het is.

Henk


Henk


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #194 Gepost op: 27 december 2003, 05:04:01
Henk, het gaat niet specifiek over de verdedigers van HOGE (jij en Dave), maar evengoed om de aanvallers van HOGE.

Misschien is een aparte thread over HOGE dé oplossing? ;)

Christian


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #195 Gepost op: 27 december 2003, 05:24:33
Henk, het gaat niet specifiek over de verdedigers van HOGE (jij en Dave), maar evengoed om de aanvallers van HOGE.

Misschien is een aparte thread over HOGE dé oplossing? ;)

Christian

Die hebben we al een paar keer gehad, dan zijn we eruit en dan komen er weer wat nieuwe mensen en die beginnen weer opnieuw. Misschien wel een idee om eens de meestvoorkomende beschuldiginhen er uit te lichten met onze antwoorden erbij en daar naar verwijzen:
zo van: "jullie moeten jezelf opheffen"

antw: zie 2 onder 4 ofzo...

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #196 Gepost op: 27 december 2003, 08:57:39
Hier dan een "aanvaller op HOGE"
Punt een alles wat gezegd wordt, wordt door de HOGE mensen direct gezien als een aanval en schiet men in de verdediging.
Punt twee is mijn mening dat professionaliteit samen gaat met kwaliteit. Wanneer vrijwilligers zich om wat voor reden zich niet kunnen of willen conformeren met de bestaande organisaties en zelf maar wat beginnen vindt ik dit niet professioneel en dat blijkt ook wel uit de diverse opmerkingen.
Niet alleen van HOGE, maar ook het verhaal van Ademap, dat hij met zijn boot uit gaat varen naar spoedklussen.
Kom dan niet met"je moet toch hulp bieden", nee je gaat doelbewust investeringen doen om dit te gaan doen.
Punt drie, men valt RedNed nogal bijzonder aan.
Dat zij dingen niet goed doen is duidelijk, echter ook zij hebben te maken met een log ambtenaren apparaat.
Jullie vallen wel over de autonomie van de reddingsbrigade`s maar kijk een op gemeentelijk nivo.
Die brigade valt onder OOV, die brigade valt onder Welzijn, die brigade valt onder standonwikkeling en beheer en ga zo maar door. Wil je iets bereiken moet er vanuit Den Haag gezegd worden, gemeentes die reddingsbrigades vallen onder OOV en dient aangemerkt te worden als officiele hulpverlener.
Of men moet zeggen, brigades gaan vallen onder de KNRM.
( ::)wel een lang verhaal geworden geloof ik ::))


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #197 Gepost op: 27 december 2003, 10:28:44
Ik keek op gemeentelijk niveau en ik zag dat het niet goed was. De ene gemeente geeft gul aan de reddingsbrigade, terwijl een andere gemeente er geen cent voor overheeft. Alleen dit gegeven al maakt het bijna onmogelijk voor de reddingsbrigades om een goede dekking van Muiden naar Lemmer te krijgen. Alle respect voor wat ze ondanks dat toch voor elkaar krijgen, maar voor professionaliteit is meer nodig. Het kan nooit zo zijn dat er met zo'n onderling verschil in aanpak (ook tussen binnen brigades en zee brigades) en gebieden het predicaat "professioneel" verdient wordt. Als ik hoor dat er reddingsbrigades zijn die € 400,00 per jaar ontvangen, hoe kun je dan in godsnaam ooit professioneel  worden?? Dat er reddingsbrigades ambitie hebben naar deze staus is prima. Ambities hebben is goed. Maar dankzij een gemeentelijke willekeur komt het nooit tot een eenduidige aanpak. Ik noem het meer een "verdeel en heers" politiek. Ik was 22 jaar geleden nog zo naiëf dat ik dacht dat daar verandering in gebracht kon worden. En we waren een heel eind op weg onder de paraplu van de KNBRD die de heer Brosi ( van de commisie binnenwater, nu bij IJsselsteijn geloof ik) zond. Willem van der Kooi van Harderwijk was een van de voortrekkers om te komen tot één uniforme norm en protocol voor alle reddingsbrigades van midden Nederland. Alle bewakingscommesarissen van deze clubs zaten in het overleg. Toen het fantastische plan werd gepresenteerd aan de besturen van de diverse reddingsbrigades werd het echter gezien als een aantasting van hun keizerlijke macht. Resultaat was dat ik korte tijd later de vereniging uit werd gegooid.
En de mentaliteit is nog geen spat veranderd, 22 jaar later wordt Dave op een zelfde manier weggewerkt.

Het heeft zoveel met HOGE te maken omdat we in deze club alles goed proberen te doen wat wij vinden dat redned fout doet. Bij elkaar vangen de reddingsbrigades aan de Randmeren meer dan € 100.000,00!! En ze hebben de grootste problemen -ondanks dat ze de uitruk afgeschermd hebben, de kustwacht bestoken met brieven, de watersporters bellen om ze tegen ons te waarschuwen- met HOGE, want keer op keer zijn we ze voor. En wij krijgen geen cent! Maar een vrijheid die je daar voor krijgt! Je kan je helemaal richten op de hulpverlening, alle zeilen bij zetten voor dat ene doel. Heerlijk. Ik wil nooit meer terug.

Henk


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #198 Gepost op: 27 december 2003, 11:15:45
Niet alleen van HOGE, maar ook het verhaal van Ademap, dat hij met zijn boot uit gaat varen naar spoedklussen.
Kom dan niet met"je moet toch hulp bieden", nee je gaat doelbewust investeringen doen om dit te gaan doen.

Als je mij citeerd wil je dat dan goed doen en niet zo suggestief als je nu doet.. :'( Verder wat is er mis met mijn investeringsbeleid en waarom maak jij je daar druk over.. ???


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #199 Gepost op: 27 december 2003, 11:57:34
Ademap,
Dan moet je de verschillende stukken maar lezen en hoezo suggestief?