professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46532 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #210 Gepost op: 28 december 2003, 22:32:14
Waarom lukt het de ene reddingsclub wel en de ander niet..
Ik ken een club die actief betrokken is bij de vorming van de veiligheidsregios en voldoende budget heeft.. En waarom lukt dat de anderen niet..

De lobby-circuit werkt gewoon vaak slecht, voor dat je het weet praat je met de verkeerde mensen.
Kijk ook eens voor wie je welke toegevoegde waarde hebt. Als je dat niet hebt moet je er misschien mee ophouden..
Ik ken een reddingsbrigade die straks al beschikt over C2000 aparatuur op hun boot en voertuigen ..
Waarom lukt het de een wel en de andere niet..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #211 Gepost op: 28 december 2003, 23:52:22
Waarom lukt het de ene reddingsclub wel en de ander niet..
Ik ken een club die actief betrokken is bij de vorming van de veiligheidsregios en voldoende budget heeft.. En waarom lukt dat de anderen niet..

De lobby-circuit werkt gewoon vaak slecht, voor dat je het weet praat je met de verkeerde mensen.
Kijk ook eens voor wie je welke toegevoegde waarde hebt. Als je dat niet hebt moet je er misschien mee ophouden..
Ik ken een reddingsbrigade die straks al beschikt over C2000 aparatuur op hun boot en voertuigen ..
Waarom lukt het de een wel en de andere niet..


Nou, onze eigen gemeentesecretaris noemde enkele van deze gemeentes "notoire verzakers".  Echt, als een gemeente niet wil...

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #212 Gepost op: 29 december 2003, 00:43:02
Dan wordt het mogelijk tijd om als het echt helemaal niet wil de steun te zoeken van recreatiebedrijven en als het dan nog echt niet lukt, de openbare aanval via de publieke tribune en de kranten.
Maar dit laatste zal natuurlijk tot ver in de toekomst niet tot een fijne samenwerking leiden.

Kees

Dat laatste (op de voorpagina uiteraard: MUIDEN ZIET AF VAN REDDINGBOOTPLAN HOGE) heb ik nog ergens liggen van Muiden. Zo'n gemeente is bekwaam in het afleggen van verklaringen waarbij op eens jij niet goed bij je hoofd bent dat je daar een reddingsboot wil.

Inderdaad mochten we daarna niet eens meer op de koffie komen. Maar wel zijn we daar regelmatig druk met oplossen van gevalletjes waterschade. Dus heeft ie gelijk, niks aan de hand toch, alles wordt toch opgelost en het kost ze geen geld (en daar was het om te doen.)

De reddingsbrigade Bunschoten/Spakenburg kreeg geen geld voor een boot omdat ze niet wilden beloven dat ze niet op zondag zouden bewaken(!!).

(as je op zondag niet wil verzupen, dan moat je op zondag niet goan swemn)

De enige reden dat er een Reddingsbrigade Blaricum is, is omdat Blaricum een konflikt had met Huizen over een stukje grond (het 4e kwadrant) met een strand. Huizen had een reddingsbrigade en Blaricum niet. Dus zei Huizen, geef het maar aan ons. Toen heeft La C te B inderhaast wat bestuursleden (korfbalklub, voetbalklub handbalklub en een badmeester) een reddingsbrigade uit de grond laten stampen als politiek argument. Ik betwijfel of het echt de bedoeling was dat we gingen varen en zo goed functioneren als ze nu doen, gezien de lange periode dat we zonder boot hebben gezeten. Pas na harde aktie kwam hij er...na twee jaar. Met een veel te kleine motor...(20 PK!!!). Levensgevaarlijk dat ding.

Dus niet altijd zijn gemeenten te overtuigen, al ben je nog zo goed. Het is zaak net als bij de brandweer, minimum eisen te stellen aan de water reddingsdienst. En de REDDINGSBRIGADE dat werk ook te laten doen en daarvoor te alarmeren. Zodra er bootje gevaren moet worden en de drenkeling verder dan honderd meter uit de kant ligt moet een reddingsbrigade de klus klaren en niet de brandweer, anders heb je grote kans dat het fout loopt, zoals in Almere. Ze willen wel heel graag, en dat is te begrijpen, maar het is toch een vak apart, dat blijkt steeds maar weer.

Henk


Dave

  • Gast
Reactie #213 Gepost op: 29 december 2003, 11:42:55
Volgens mij is de discussie zoals hij hierboven wordt gevoerd een landelijk probleem... de ene gemeente waardeerd het werk dat je als reddingsbrigade doet meer dan de andere gemeente.

Zolang er geen enkele landelijke norm is voor gemeentes, die ze moeten volgen wanneer zij over een reddingsbrigade met bewakingstaak beschikken, wat moet je dan? De gemeente zal een eigen risicoanalyse moeten uitvoeren, om de hoogte van de subsidie te bepalen, of zoals je het nu ook al ziet, de reddingsbrigade onderbrengen bij de brandweer, waardoor ze het budget 'beter' kunnen verkopen aan de burgers...


Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #214 Gepost op: 29 december 2003, 11:43:05
Als het een recreatiestrand is dan heb je aan een boot met 20pk zat, maar dan is het voor de bewaking van de zwemmers bij mooi weer. Bij windkracht acht zijn er geen zwemmers meer en hoeft er dus niet bewaakt te worden. Voor andere ongevallen met watersporters moet je andere maatregelen treffen. Zelf ben ik van mening dat de genoemde wateren de verantwoording moeten worden van de kustwacht omdat de brandweer korpsen moeilijk uit de voeten kunnen op groter water.

9910001
9910001


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #215 Gepost op: 29 december 2003, 11:46:27
Als ik de verhalen zo om me heen hoor en ook hier lees. Dat wil ik iedereen toch oproepen om te focussen op je hoofddoelstellingen.

Het voorkomen van de verdrinkingsdood en hulp te verlenen bij letsels en ongevallen op het water..

Maak dat dan ook de doelstelling van de opdrachtgevers.. FOCUS..

Wil je iets bereiken dan moet je het ook goed brengen.. De juiste toon, zorgvuldig gekozen woorden en maak de potentiele opdrachtgevers medeverantwoordelijk..

Dat doen we in de AED markt, en zie steeds meer winkelcentra trainen personeel en hangen AED's op..

Je ziet dat er in de veiligheidsregio's worden opgezet en vandaar alle gelden gaan worden beheerd en de oprationele activiteiten worden gedaan..
Sluit je daar dan bij aan. Vertel onderbouwd, op welke wijze je de doelstellingen wilt bereiken tegen welke kosten. En luister naar de wensen van de opdrachtgevers...

Vroeger noemde we dat marketing, verkopen etc.. Dat geld ook voor Non-profit organisaties en ook voor vrijwilligers organisaties.

Dus kom uit je schulp stel je voor als een vrijwillige proffesional en niet de zoveelste heikneuter met een boot die geld wil..

Ik heb gezegd... En er zijn zeer goede voorbeelden.. In zeeland, aan het Ijselmeer maar ook aan de kust.

De KNRM heeft al een tijdje geleden zijn opmars ingezet naar profesionalisering. En werkelijk bijna iedereen knipt en buigt als de KNRM iets zegt..

En dat gebeurd van uit hun doelstelling en focus daarop.. En dan komt je als organisatie ook als een proffesioneel over..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #216 Gepost op: 29 december 2003, 11:50:34
Als ik de verhalen zo om me heen hoor en ook hier lees. Dat wil ik iedereen toch oproepen om te focussen op je hoofddoelstellingen.

Het voorkomen van de verdrinkingsdood en hulp te verlenen bij letsels en ongevallen op het water..

Maak dat dan ook de doelstelling van de opdrachtgevers.. FOCUS..

Wil je iets bereiken dan moet je het ook goed brengen.. De juiste toon, zorgvuldig gekozen woorden en maak de potentiele opdrachtgevers medeverantwoordelijk..

Dat doen we in de AED markt, en zie steeds meer winkelcentra trainen personeel en hangen AED's op..

Je ziet dat er in de veiligheidsregio's worden opgezet en vandaar alle gelden gaan worden beheerd en de oprationele activiteiten worden gedaan..
Sluit je daar dan bij aan. Vertel onderbouwd, op welke wijze je de doelstellingen wilt bereiken tegen welke kosten. En luister naar de wensen van de opdrachtgevers...

Vroeger noemde we dat marketing, verkopen etc.. Dat geld ook voor Non-profit organisaties en ook voor vrijwilligers organisaties.

Dus kom uit je schulp stel je voor als een vrijwillige proffesional en niet de zoveelste heikneuter met een boot die geld wil..

Ik heb gezegd... En er zijn zeer goede voorbeelden.. In zeeland, aan het Ijselmeer maar ook aan de kust.

De KNRM heeft al een tijdje geleden zijn opmars ingezet naar profesionalisering. En werkelijk bijna iedereen knipt en buigt als de KNRM iets zegt..

En dat gebeurd van uit hun doelstelling en focus daarop.. En dan komt je als organisatie ook als een proffesioneel over..

Je kunt jezelf nog zo goed verkopen etc, maar als er geen landelijke richtlijnen zijn kan men op gemeentelijk nivo doen en laten wat ze willen. Je bent overgeleverd aan de grillen van het gemeentebestuur.


Dave

  • Gast
Reactie #217 Gepost op: 29 december 2003, 11:50:41
Ik ben het met je eens.

Maar wanneer je als brandweer de taak kunt doorschuiven naar de redding, is dit toch een goede zaak. Wel zul je je moeten verantwoorden, maar dat is normaal.

Ik zou alleen graag zien dat je landelijk gewaardeerd word voor het werk dat je doet als reddingsbrigade...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #218 Gepost op: 29 december 2003, 11:51:39
Ik denk ook wel wel dat alle organisatie bezig zijn om zichzelf te verkopen, het is alleen geen pakje boter wat je in de supermarkt verkoopt. Het is een proces wat langer duurt en niet twee met je vingers knippen is gebeurt. Bij de KNRM is het ook niet over 1 dag ijs gegaan voordat zo waren als nu. Jem oet er aan werken en voor vechten maar verwacht niet dat je morgewn klaar bent.

9910001
9910001


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #219 Gepost op: 29 december 2003, 11:52:13
Helemaal mee eens, ik hoef niet zo gewaardeerd te worden, als alles maar eens goed geregeld wordt.