professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46574 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #240 Gepost op: 29 december 2003, 17:36:41
Wat een geleuter allemaal..

Als je je organisatie wilt verkopen moet je dat zelf doen door middel van focussen op je doelstelling.

Uit de reacties zie ik dat iedereen op de ander gaat zitten wachten of dat het de regelgeving niet deugd..
Het ligt allemaal aan de anderen en niet bij jullie zelf.. Ik hoor alleen maar argumenten dat het moeilijk is. Kom op geen uitvluchten waarom het zo moeilijk is.. Gewoon gaan met die banaan..

Ik heb niet gezegd dat het makkelijk is, maar wel dat je moet focussen op je doelstellingen. En de zogenaamde regelgeving komt daarna ook wel.. Laat zoveel mogelijk mensen achter je doelstelling staan. Maar dat moet je zelf ook doen...
Ademap,
Ik weet heus wel waar ik over praat en ik wacht niet op iemand anders.
Een probleem moet je daadwerkelijk bij het probleem oplossen en niet gaan werken aan tijdelijke oplossingen zoals met beter materiaal krijgen we meer voor elkaar.
Feit blijft dat er een wettelijkebasis moet liggen net als de ambulance en brandweerwet en noem maar op om iets voor elkaar te krijgen. Als dat er is kun je pas met de invulling gaan beginnen.
Wij zijn allemaal goedwillende vrijwilligers die totaal bij de wet niet beschermd worden en noem maar op. Dit in tegenstelling van de vrijwilligers van de brandweer die een wettelijke status hebben.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #241 Gepost op: 29 december 2003, 17:50:43
Wettelijke status krijg je pas als je  voldoende beleidsmakers duidelijk kan maken wat het belang er van is..
Daarvoor moet je je doelstellingen duidelijk maken en de beleidsmakers daarachter aan stellen.

Toen ik in 2000 begon met de AED en de  beleidsregels daarbij hadden ze bij VWS en de curatieve zorg er nog helemaal niet van gehoord.. En nu word o.a. de Big Wet aangepast om zelfs de AED van uit de overheid te promoten.

Stel even dat het belang is om redders op het water de zelfde status te geven als brandweer mensen dat is dat met de huidige regelgeving eenvoudig te realiseren..
Trouwens Ambulancepersoneel heeft verder ook geen bijzondere wettelijke status..


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #242 Gepost op: 29 december 2003, 18:38:18
Ik weet dat RedNed na het negatieve verhaal van de uniforme stripping, etc begonnen is met een werkgroep OOV. Daar zitten naast bondsbestuurders ook mensen uit de hulpverleningswereld in. Ik denk dat daar heus wel wat uitkomt. als je ziet wat er 25 jaar geleden was geregeld en nu is geregeld is er heus wel vooruitgang.
Alleen het mag allemaal toch wel iets sneller.
Ik ben bang dat je dat alleen maar bereikt door een grote calamiteit waar van alles mis gaat en waar de reddingsbrigade bij betrokken is. Zie Volendam, zie Enschede, zie Dakotaramp en ga zo maar door.
Je kan lobbien wat je wilt maar als mensen het niet zien dan lukt het niet. Wij hebben ook e.e.a. voor elkaar gekregen nadat er mensen verdronken of zelfs dat er bliksem s.o. waren. Maar je ziet nu al weer na een aantal jaar dat het weer afzwakt. Nieuwe ambtenaren en ga zomaar door.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #243 Gepost op: 30 december 2003, 00:12:07
Het probleem is dat de meeste bestuurders in zien dat een brigade noodzakleijk is als er mensen verdrinken ze zien niet het preventieve werk langs het strand. Als er meer mensen verdrinken zal er meer beschikbaar komen voor de brigades.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #244 Gepost op: 30 december 2003, 10:17:47
Ik weet dat RedNed na het negatieve verhaal van de uniforme stripping, etc begonnen is met een werkgroep OOV. Daar zitten naast bondsbestuurders ook mensen uit de hulpverleningswereld in. Ik denk dat daar heus wel wat uitkomt. als je ziet wat er 25 jaar geleden was geregeld en nu is geregeld is er heus wel vooruitgang.
Alleen het mag allemaal toch wel iets sneller.

En daar strijken zij met de eer, terwijl ze eigenlijk alles op een presenteerblaadje krijgen aangeleverd. Al het voorbereidende werk betreffende striping, uniforme kleding, voertuigeisen en wensen zijn allang geschreven, maar het duurt gewoonweg te lang. Daarom worden mensen ongeduldig en gaan alternatieven zoeken, bijvoorbeeld regionaal afspraken met CPA of RAC zodat hun voertuig ingezet kan worden als "voertuig ter medische assistentie".

Hierdoor wordt uniformiteit onderuit gehaald, maar de reddingsbrigades hebben ook geen uniformiteit, de inzetcriteria zijn verschillend en ga zo maar door. RedNed moet een basis gaan leggen anders wordt de wildgroei steeds groter.
Elke hulpverlening start met communicatie.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #245 Gepost op: 30 december 2003, 11:11:41
Moet er niet eerst wat gedaan worden aan de opleiding voor de voertuigen voordat je toestemming krijgt voor striping. Dat er brigades zijn welke een goede opleiding hebben voor hun voertuigen wil nog niet zeggen dat alle brigades dit hebben.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #246 Gepost op: 30 december 2003, 12:40:04
Ik sluit mij aan bij Peter en Cees.

Je kan pas de waardering ergens voor krijgen, wanneer je kan laten zien wat je waard bent en waarom het zo belangrijk is dat je dat doet.
Vervolgens moet je kunnen aantonen met welke middelen je het werk het beste kan uitvoeren.

Wanneer je dit allemaal op een landelijk niveau, goed kan laten zien, krijg je vanzelf dingen voor elkaar...

Het is dus niet alleen de lokale reddingsbrigade, maar zeker ook RedNed die alles op één lijn moet zien te krijgen. Daarna kun je pas naar buiten toe treden om het landelijk voor elkaar te krijgen!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #247 Gepost op: 30 december 2003, 17:45:55
Het zijn de brigades die het zelf moeten doen op afstand krijg je dit nooit voor elkaar, die visie van de brigades moet goed zijn en hier zijn beleid op aanpassen, als een brigade niet wil veranderen dan gebeurt het niet wat de bond ook wil. De enige die een brigade kan laten veranderen is een gemeente omdat zij een andere beslissing nemen.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #248 Gepost op: 30 december 2003, 18:32:26
Het zijn de brigades die het zelf moeten doen op afstand krijg je dit nooit voor elkaar, die visie van de brigades moet goed zijn en hier zijn beleid op aanpassen, als een brigade niet wil veranderen dan gebeurt het niet wat de bond ook wil. De enige die een brigade kan laten veranderen is een gemeente omdat zij een andere beslissing nemen.

9910001

Ik begrijp steeds beter wat ze bedoelen met een kruiwagen met kikkers en de autonome brigades.
Ik begrijp nu veel beter waar REDNED het zo moeilijk mee heeft. ;)

Henk


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #249 Gepost op: 30 december 2003, 18:32:31
Inderdaad 9910001, de visie moet duidelijk zijn bij de lokale reddinsgbrigade. Probeer dat eerst maar eens helder te krijgen en kijk dan of redned je ergens in kan helpen en regel het anders in maar in de regio.

Maar ga niet op je gat zitten wachten tot redned alles voor je komt doen, want dat gebeurd niet.  De landelijke processen lopen nu eenmaal trager dan de meeste mensen lief is, maar aan dit gegeven kan jezelf weinig doen, maar zolang het loopt is er hoop dat het eens geregeld gaat worden.

Een probleem is dat de meeste brigade mensen teveel op uitvoerings niveau gefocusd zijn en een gedegen beleid en aspecten van onderlinge samenwerking uit het oog verliezen. Uitzonderingen daargelaten.