professionaliteit reddingsbrigade

Auteur Topic: professionaliteit reddingsbrigade  (gelezen 46509 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #10 Gepost op: 10 november 2003, 11:18:30
Zelf denk ik dat een roodnatvlet meer kan uithalen als een RIB in een ondergelopen gebied. Dit omdat het goede wendbare boten zijn welke bijna overal kunnen komen. Je kan het instabiele boten vinden maar ik dat wel mee vallen je kan er zeker 10 man aan boord nemen en nog prima terug varen. De taken van deze vletjes zijn niet de snelle inzet maar rustige taken.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 10 november 2003, 12:35:26
Ik ben het niet met je eens. De Roodnatvlet is zeer instabiel. Echter de 'oude' (die met bekabeling rondom  ;)) vletten waren zeer stabiel. Alleen uitgerust met veel te weinig pk's. De huidige vletten zijn een stuk instabieler. Dat komt omdat de constructie lichter is geworden. Ook dat maffe mastje werkt niet in het voordeel.... staat niet eens in het midden!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #12 Gepost op: 10 november 2003, 16:01:33
Ze zijn minder stabiel dan de mulde en rijke vletten maar dit is volledig nadelig, ze varen sneller en zijn wenbaarder. Ook met een roodnat vlet kan je nog overal varen. Dat rare mastje is van alluminium en heeft nauwelijks invloed op de stabiliteit. Het model van een vlet vind ik beter geschikt dan een RIB boot voor de werkzaamheden. Een roodnat voldoet zeker voor de werkzaamheden van BIZA.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 november 2003, 12:45:11
Ze zijn minder stabiel dan de mulde en rijke vletten maar dit is volledig nadelig, ze varen sneller en zijn wenbaarder. Ook met een roodnat vlet kan je nog overal varen. Dat rare mastje is van alluminium en heeft nauwelijks invloed op de stabiliteit. Het model van een vlet vind ik beter geschikt dan een RIB boot voor de werkzaamheden. Een roodnat voldoet zeker voor de werkzaamheden van BIZA.

9910001

Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Die dingen zijn gevaarlijk.

En dat mastje? hij staat niet eens in het midden! Dus is weldegelijk hinderlijk op die vlettjes. Daar komt nog eens bij dat ze niet aan het BPR voldoen!

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 14 november 2003, 10:49:46
Alleen een rondschijnend lamptje is voor mij meer dan genoeg. Waarom dat ding verschikkelijk in de weg staat weet ik niet maar de helecommunicatieset vind ik een ramp, alleen maar elende en die mast die laat ik met de communicatie set het liefst gewoon op de kant en neem wel een porto mee. Het lamptje schijnt ook de hele tijd in je snufferd als het donker is.

9910001
9910001


Luke

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 160
  • 't Is dansen op de gulden middenweg (acda&demunik)
Reactie #15 Gepost op: 14 november 2003, 11:44:33
Volgens mij dwalen we af. Ik heb althans geen antwoord op al mijn vragen. Maar goed, misschien dat ik die nog krijg.

Zelf dienst doende bij een bewakende brigade waar wij dit jaar ook weer hoogwater krijgen (ik ben geen medium maar bij ons is dit ieder jaar zo geweest dus het zou mij verbazen als dit nu niet zo zou zijn) moet ik zeggen dat voor zowel de rib als de vlet wat te zeggen is.

RIB
+ meer pk's waardoor beter te sturen op stroming (en geloof me stroming is er!)
+ ideaal voor hogere waterstand (hoogwater waar normaal ook al een plas of rivier is)
-  V-vormige kiel waardoor deze in ondergelopen gebied (straten e.d.) sneller de grond raakt en zeer instabiel wordt
- veel minder plaats voor geëvacueerden.

Vlet
+ bolle onderkant met twee schaatsen waardoor deze in ondergelopen gebied minder snel de grond raakt (gewicht wordt meer verdeeld) en als deze de grond raakt staat deze vrij stabiel door de schaatsen.
+ licht van gewicht en voorzien van handgrepen waardoor deze makkelijker te verplaatsen is te voet in ondergelopen gebied.
+ meer zitplaatsen voor geëvacueerden dan een RIB.
- Weinig pk's en lage rompsnelheid door de vorm van de kiel.
- bijna niet te gebruiken in stroming (of je moet liever lui dan moe zijn, maar lopen gaat dan waarschijnlijk net zo snel)

Zelf denk ik dat het idealer zou zijn als de bond platbodems met voldoende pk's zou verstrekken aan de BiZa eenheden (ook al zit je dan waarschijnlijk met bevoegdheden).

Shoot!

Luke
HBO-verpleegkundige Anesthesieverpleegkundige Instructeur BLS-AED  Instructeur Eerste hulp Instructeur Eerste hulp bij Wateronge


Dave

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 14 november 2003, 11:47:00
Als jij je vaarbewij hebt, weet je dat ook een vlet moet voldoen aan een rondomschijnend wit licht.
Deze dient midscheeps gelaatst te zijn...

Bij de BiZa vloot staat het lichtje uit het midden naar stuurboord. Dit mag dus officieel niet. Inderdaad werkt die mobi ook niet echt... modeleerd zacht en is erg slecht te ontvangen op de langere afstand. Daarbij komt nog dat de bediening op een compleet verkeerde plaats gemonteerd is.

Ik heb wel eens op het NTC geoppert waarom ze de set niet gewoon onder het luikje van de voorste luchtkamer hebben geplaatst.... kan je tenminste zien wat je doet, en hem gemakkelijker bedienen...

Dave


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 17 november 2003, 11:06:13
Waarschijnlijk is het openmaken van de luchtkamers niet handig voor de stabieliteit van de boot. Dit omdat hierdoor je boot ook nog blijft drijven als je boot vol water staat. Met hetplaatsen van een mobi verminderd dit. Watbediening betreft 1 keer in een rampengebied krijg je 1 kanaal te horen en voor de rst wissel je toch bijna niet, en je microfoon zit voor het grijpen dus zo onhandig zit deze set niet. Het mastje staat iets naar stuurboord maar hier zal niemand over zeuren die 30 cm. Dit heb ik ibj wel meer boten gezien. Verder als je een dergelijke boot op je af ziet varen dan maakt 30cm niet veel uit van dit is zeker de afstand die je over houdt.

9910001
9910001


Dave

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 17 november 2003, 14:34:37
Volgens mij dwalen we af. Ik heb althans geen antwoord op al mijn vragen. Maar goed, misschien dat ik die nog krijg.

Zelf dienst doende bij een bewakende brigade waar wij dit jaar ook weer hoogwater krijgen (ik ben geen medium maar bij ons is dit ieder jaar zo geweest dus het zou mij verbazen als dit nu niet zo zou zijn) moet ik zeggen dat voor zowel de rib als de vlet wat te zeggen is.

RIB
+ meer pk's waardoor beter te sturen op stroming (en geloof me stroming is er!)
+ ideaal voor hogere waterstand (hoogwater waar normaal ook al een plas of rivier is)
-  V-vormige kiel waardoor deze in ondergelopen gebied (straten e.d.) sneller de grond raakt en zeer instabiel wordt
- veel minder plaats voor geëvacueerden.

Vlet
+ bolle onderkant met twee schaatsen waardoor deze in ondergelopen gebied minder snel de grond raakt (gewicht wordt meer verdeeld) en als deze de grond raakt staat deze vrij stabiel door de schaatsen.
+ licht van gewicht en voorzien van handgrepen waardoor deze makkelijker te verplaatsen is te voet in ondergelopen gebied.+ meer zitplaatsen voor geëvacueerden dan een RIB.
- Weinig pk's en lage rompsnelheid door de vorm van de kiel.
- bijna niet te gebruiken in stroming (of je moet liever lui dan moe zijn, maar lopen gaat dan waarschijnlijk net zo snel)

Zelf denk ik dat het idealer zou zijn als de bond platbodems met voldoende pk's zou verstrekken aan de BiZa eenheden (ook al zit je dan waarschijnlijk met bevoegdheden).

Shoot!

Luke

Luke,

Ik ben het op een paar punten niet met je eens.

- Op een beetje rib kun je meer mensen kwijt, dan op  
  een vlettje.
- Natuurlijk heb je met een deep - V hul te maken met
  een diepgang, van deze 0.5 meter, maar vaak
  voorzien van een motortrim... een vlet heeft een
  diepgang van 0,3 meter dankzij de motor...
- Ook een rib heeft een reddingslijn rondom de boot,
  zoals je het kent op de vlet.

Ik zie het nut van die vlettjes niet. Ze zijn gewoon niet geschikt voor het reddingswerk, na de vele aanpassingen die ze hebben ondergaan!


Dave


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #19 Gepost op: 17 november 2003, 17:35:46
Nee, ik zou de reddingsboot van HOGE (een RIB) niet graag inzetten over ondergelopen land. Een hek van prikkeldraad is genoeg om de boot onbruikbaar te maken. Overigens kunnen wij 18 survivors meenemen, die passen niet in een vletje. De vletjes zijn niet goed doordacht. In de praktijk zie je trouwens vaak dat de redders naast het vaartuig lopen met oma in het bootje. Dan heb ik het over redden in de ondergelopen woonkernen.

Maar ben je professioneel als je alleen inzetbaar bent voor rampen? Is de SIGMA professionele hulp? Wat is dan de definitie van professioneel, "voor je beroep"toch? Nou dan zijn de reddingsbrigades kundig, maar niet professioneel. Ook niet alle brandweerkorpsen zijn dat dan. dus ik vind het een vage omschrijving. Graag een andere benaming met een bijbehorende definitie.

Als "volwaardig inzetbaar" of "met kerntaak belast" en dat dan definieëren.


Henk